Hopp til innholdet

Hør ungdommenes egne tekster på Nasjonalbiblioteket

Fra fjorårets fremføring med elever fra ungdomsskolene på Ris og Rommen, foto: Niklas R. Lello

Studentene ved vår forfatterutdanning har kurset tolv niendeklassinger i skriving. Den 8. februar fremførte de sine egne tekster i Nasjonalbibliotekets auditorium.

Etter tidligere års suksess, gjentok forfatterutdanningen i år skrivekurs for ungdom. Tolv elever fra niendeklassene på Rommen skole i Oslo vant i høst en skrivekonkurranse på skolen sin. Dette ga dem mulighet til å delta på et kurs over sju uker – en dag i uka – med Norsk barnebokinstitutts forfatterstudenter. Litteraturformidling er en del av studentenes utdanning, og en av oppgavene første studieår er å bygge opp og gjennomføre et skrivekurs med ungdomsskoleelever, der elevene lærer å skrive tekster på ulike måter. Forfatterstudentene melder om en hyggelig og entusiastisk gjeng som det har vært spennende å undervise.

Den siste kursdagen øver elevene på å framføre tekstene sine, og endelig fremføring fant sted i Nasjonalbibliotekets store auditorium kl 18.00, torsdag 8. februar.

Jeg sitter og skriver en lang tekst.
Jeg sitter alene på rommet og tenker.
Det eneste som ligger på bordet er blyantspisseren.
Jeg bruker den hvert femte minutt.
Jeg tar opp blyantspisseren og boka, akkurat som om de har noe til felles.
Hver gang blyanten er brukt opp bruker jeg blyantspisseren til å få blyanten i live.
Akkurat som om boka og blyantspisseren har en lang kamp mellom liv og død.

Mohamed Hassan Osman, 9. klasse, Rommen skole, fra fjorårets fremføring

Tidligere år har vi erfart at menge voksne blir imponert over elevenes evner til å skape tekster som overrasker. Rommen skole og Kultursenter er en barne- og ungdomsskole i Stovner bydel i Oslo. Skolen regnes som et flaggskip i den multikulturelle Osloskolen, ettersom 90 prosent av skolens cirka 770 elever elever har minoritetsspråklig bakgrunn. Norsk barnebokinstitutt har hatt et godt samarbeid med elever og lærere ved skolen.

 

 

Relaterte innlegg