Hopp til innholdet

Som barn leser sakprosa

Dag Larsen

Dag Larsen, utdanningsleder ved NBI

«Muligheten for at barnet som leser eller lytter besjeler humla, er ikke bare sannsynlig, jeg mener at det er typisk for barns lesemåte. Det bidrar ikke til å svekke kunnskapselementet i teksten, snarere tvert om»

Norsk barnebokinstitutts utdanningsleder, Dag Larsen, er sitert fra et innlegg i Sakprosabloggen. Larsen tar til orde for at Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforenings (NFFs)  rigide tolkning av sjanger kan være til hinder for utviklingen innen sakprosa for barn, og får støtte i fagmljøet.

«Det er vanskelig å trekke et klart skille mellom skjønnlitteratur og sakprosa, spesielt når det kommer til språklig stil og virkemidler. Det er derfor man i nyere sakprosaforskning oftest definerer sakprosa som tekster adressaten har grunn til å oppfatte som direkte ytringer om virkeligheten», sier Kaja Bjølgerud Grimsgaard, lektor ved barnehagelærerutdanningen ved Høgskolen i Sørøst-Norge.

Les hele saken på Sakprosabloggen

Les også: Målrettet tilskudd til illustrert sakprosa?

Relaterte innlegg