Hopp til innholdet

Keywords for Children’s Literature: mapping the critical moment

I august 2012 ble konferansen Nordisk barnelitteratur – et nytt kunstforskningsspørsmål? avholdt i Oslo som et samarbeidsprosjekt mellom de nordiske barnebokinstituttene. Konferansen samlet 60 deltakere fra hele Norden, flest nordmenn, men også mange dansker og noen svensker, i tillegg til deltakere fra USA og flere europeiske land. Konferansetittelen, Nordisk barnelitteratur – et nytt kunstforskningsspørsmål? oppfordret deltakerne til å gjennomtenke det barnelitterære forskningsfeltet i lys av så vel globalisering og migrasjon, som den omfattende tekniske utviklingen som har preget de senere årenes medier. Hver av de tre konferansedagene var viet separate deler av denne omfattende problemstillingen.

Keywords for Children’s Literature: mapping the critical moment  av Philip Nel og Lissa Paul er den andre forskningsartikkelen som er publisert i etterkant av konferansen.
Philip Nel og Lissa Paul
Lissa Paul, Faculty of Education, Brock University, St. Catharines, Ontario, Canada.
Philip Nel, Department of English, Kansas State University, USA.

Abstract

As Anglophone co-editors of Keywords for Children’s Literature, we (Philip Nel and Lissa Paul) were delighted to be invited as keynote speakers for the Nordic Children’s Literature Conference in Oslo. When we gave our live talk in August 2012, we staged it is as a performance, a dialogue accompanied by PowerPoint images. Because our performance would not work on the page, we composed a print version of our talk to read both as a coherent prose narrative, and as a reflection on ways in which we were shaped by the occasion. In keeping with one of the central mandates of the conference*‘‘to serve as a meeting point for new research environments’’*we decided to open our talk on Keywords for Children’s Literature by positioning it in the research environments in which it began. We later explained how the book ‘‘works,’’ and concluded by projecting ways in which we might situate it in emerging research environments.

Les hele artikkelen i Barnelitterært Forskningstidsskrift

 

Konferansen ble støttet av Nordisk Kulturfond

Relaterte innlegg