Kulturdepartementets priser for barne- og ungdomslitteratur 2013

Skrevet 03/03/2014 16:50 , sist oppdatert 09/03/2014 13:23
Untitled

Vinnerne av Kulturdepartementets priser for barne- og ungdomslitteratur utgitt i 2013 er offentliggjort. Kulturminister Thorhild Widvey delte ut prisene torsdag 6. mars 2014 kl 13.00. Prisene gikk til 8 forfattere, oversettere, illustratører og tegneserieskapere. De 7 priskategoriene viser den store bredden i utgivelser på feltet. Det ble delt ut priser for totalt 320 000 kroner. Juryen nedsatt av Norsk barnebokinstitutt kommenterer bokåret slik:

Den realistiske samtidslitteraturen går stillere i dørene, men viser et bredt register av uttrykksformer og teksttyper. Humor og dødsens alvor lever godt side om side, i fjorårets utgivelser er det også et forholdsvis stort rom for det utforskende, eksperimenterende og konfronterende. Dagbøker, e-postromaner og dokumentarer fyller et voksende behov for «autentiske» fortellinger. Fjoråret byr dessuten på fine diktsamlinger, sjeldne blomster også i det barnelitterære landskapet. Rommet mellom småbarnslitteraturen og ungdomslitteraturen trenger mer enn tynne lettlesbøker. Mest påfallende er likevel den nesten totale mangelen på flerkulturelle møter i litteraturen. Blendahvit er en dekkende karakteristikk.

For bokåret 2013 var til sammen 31 forfattere, illustratører, oversettere og tegneserieskapere nominert innenfor syv priskategorier:  Litteraturprisen,  Bildebokprisen, Fagbokprisen, Debutantprisen, Illustrasjonsprisen, Oversetterprisen og Tegneserieprisen. Norsk barnebokinstitutt administrererer jury og prisutdelingsarrangement. Utdelingen fant sted i Nasjonalbibliotekets store auditorium i Oslo.

 

 

 

Kulturminister Thorhild Widvey holder tale og deler ut Debutantprisen til Heidi Sævareid. Sølvguttene sang Prøysens gutteviser under arrangementet til stor glede for publikum. Foto: NBI.

Fra venstre: Forlegger Hanne Bramness på vegne av oversetterprisen til Eva Jensen, Heidi Sævareid, debutantprisen, Bo Gaustad, illustrasjonsprisen, Gyrid Axe Øvsteng, bildebokprisen, Håkon Øvreås, litteraturprisen, Per Ragnar Møkleby, bildebokprisen, Anne Thelle, fagbokprisen og Steffen Kverneland, tegneserieprisen. Foto: NBI
Fra venstre: Forlegger Hanne Bramness på vegne av oversetterprisen til Eva Jensen, Heidi Sævareid, debutantprisen, Bo Gaustad, illustrasjonsprisen, Gyrid Axe Øvsteng, bildebokprisen, Håkon Øvreås, litteraturprisen, Per Ragnar Møkleby, bildebokprisen, Anne Thelle, fagbokprisen og Steffen Kverneland, tegneserieprisen. Foto: NBI

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

Kontaktpersoner:
Juryleder Tone Birkeland, mobil: 992 61 856
Direktør Kristin Ørjasæter, Norsk barnebokinstitutt, mobil: 416 82 158
Pressekontakt: Birgitte Eek, Norsk barnebokinstitutt, mobil: 415 00 622

Pressemelding fra Norsk barnebokinstitutt

Informasjon om prisvinnerne, titler og juryens begrunnelser

Juryleders tale

Les mer om Kulturdepartementets priser
 

Prisvinnerne for bokåret 2013 med juryens begrunnelser

 

LITTERATURPRISEN

Foto: Gyldendal
Foto: Gyldendal
Håkon Øvreås
Brune
Gyldendal (kr 50 000)
Illustratør: Øyvind Torseter

Foto: Mona Vetrhus
Foto: Mona Vetrhus
Brune av Håkon Øvreås fyller et tomrom. I 2013 er det nemlig få bøker som fyller plassen mellom bøker for de minste og bøker for ungdom. Også det fysiske formatet og de poengterte illustrasjonene til Øyvind Torseter signaliserer høytlesingsbok. Rune har problemer med de slemme guttene i klassen, og hvilken leser kan unngå å gjenkjenne følelsen av avmakt i møtet med de sleipe, smarte og sterke? Rune vet likevel råd; han hamstrer brunmaling, og i ly av nattemørket mobiliserer han alt sitt mot og hevner seg på de slemme. Slik transformeres Rune til superhelten Brune. Med en humor preget av sympati og understatement balanserer Øvreås mellom det realistiske og det fantastiske. Brune er en morsom, underfundig og svært sjarmerende tekst. Juryen fryder seg, og sier ja takk til mer moro i nettopp dette formatet. 


 

BILDEBOKPRISEN

Foto: Det Norske Samlaget
Foto: Det Norske Samlaget
Gyrid Axe Øvsteng og Per Ragnar Møkleby (ill.)
Førstemamma på Mars
Det Norske Samlaget (vinnerne deler prisen på kr 70 000)

Foto: Dag Jenssen
Foto: Dag Jenssen
Foto: Privat
Foto: Privat
Førstemamma på Mars er forteljinga om ei lita jente som vegrar seg for å innsjå at supermammaen hennar er på sjukehus. I fantasien lagar ho seg ulike versjonar av kvar mor kan ha tatt vegen. Er ho på jobb? I butikken? Eller kanskje på Mars, planeten ho studerer gjennom teleskopet på fritida, men som pappa påstår at det ikkje finst liv på? Varierte bildeoppslag i eit ekspressivt formspråk fortel om jenta sine reaksjonar, først avvising: «Mamma er aldri sjuk», etter kvart hjelpeløyse, sinne. Den mentale avstanden er stor mellom jenta og den engstelege far hennar. Først når han tar henne med til sjukehuset, opp heisen dei tolv etasjane, kan den vesle familien finne kvarandre att rundt moras seng og jage uroa på flukt. Det skjer gjennom leik. Med superkappe og superkrefter tar mamma dei med, heilt til Mars. Ærleg alvor og originale bildeløysingar gjer dette til ei bildebok ein vil hugse.
 

FAGBOKPRISEN

Foto: Omnipax
Foto: Omnipax
Anne Thelle
Bombene over Hiroshima og Nagasaki
Omnipax (kr 40 000)

Foto: Omnipax
Foto: Omnipax
Dette er en sterk fortelling om noe av det mest forferdelige som har skjedd i vår nære fortid; om amerikanske styrker som slapp atombomber mot sivile mål i to japanske byer på slutten av 2. verdenskrig. Boka forteller om redselsfulle ødeleggelser, om umenneskelige lidelser og om ettervirkninger ingen kunne forestille seg. Anne Thelle går bak historien for å få oss til å forstå både hvordan og hvorfor det kunne skje. Men også for å fortelle hvorfor det aldri må skje igjen. Hun imponerer med sin omfattende historiske og politiske kunnskap. Fortellerstemmen er nærværende, klar og tydelig, og de forskjellige bitene av historien settes sammen til et rikt og mangefasettert bilde.  Man sitter igjen med en følelse av å ha lest en svært viktig bok.



ILLUSTRASJONSPRISEN

Bo Gaustad for illustrasjonene til
Lars Saabye Christensen: Buster, Aschehoug
Bo Gaustad: Bøllene, Cappelen Damm
Ole Robert Sunde: Hvorfor er vannet vått?, Gyldendal
(kr 40 000)

Foto: Aschehoug, Cappelen Damm og Gyldendal

Foto: Dagfinn Foldøy
Foto: Dagfinn Foldøy
«Hvem var det som kalte en sommerfugl for en sommerfugl den aller første gangen?» Dette og lignende spørsmål bakser 10-åringen med i bildebokromanen Hvorfor er vannet vått? av Ole Robert Sunde. En lang rekke observasjoner og sanseinntrykk er utgangspunkt for guttens refleksjoner. Dette er bare en av fjorårets tekster som Bo Gaustad svinger tryllestaven over med sine illustrasjoner. Og da med kjappe, elegante og uttrykksfulle blyanttegninger, lojale mot tekstens luftige tankesprang, samtidig som de konkretiserer og holder fast. I illustrasjonene til bildeboka Bøllene, som hun også selv har laget teksten til, rendyrker hun et humoristisk uttrykk. Dette videreutvikler hun i bildeboka Buster, med tekst av Lars Saabye Christensen. Teksten formidler kattens overbærende blikk på mennesket, mens bildene ser katten gjennom menneskets øyne. I dette dobbeltblikket ligger det en kjærlighetserklæring til kattens bevegelser, selvstendighet og vesen. Bo Gaustad markerer seg som en bokkunstner med stort register.   

 

DEBUTANTPRISEN

Foto: Omnipax
Foto: Omnipax
Heidi Sævareid
Spranget
Omnipax (kr 40 000)

Foto: Omnipax
Foto: Omnipax
Som mange ungdomsromaner handler også Spranget om å finne seg selv. Romanen går tett på hvordan den viljesterke outsideren Janne kjemper med sin indre samvittighet i spørsmålet om tro og tvil. Som danser konfronteres hun med dobbeltheten i det kristenkarismatiske miljøet hun er en del av. Den vennlige omsorgen preges også av sterk kontroll og konvensjonspress, dansen blir koblet til noe Janne må skamme seg over. For å utfolde seg som den hun ønsker å være, mobiliserer hun alt hun har av sinne og mot - og bryter med miljøet. Slik kan Spranget leses også som en kunstnerroman; tittelen har både en religiøs og artistisk betydning. Det er ei bok om mot til å ta egne valg og om den ensomme posisjonen slike valg kan medføre. Spranget er en roman med betydelige kunstneriske ambisjoner, og Sævareid innfrir på en overbevisende måte.


 

OMSETJARPRISEN

Foto: Nordsjøforlaget
Foto: Nordsjøforlaget
Eva Jensen for omsetjinga frå amerikanskengelsk av
Carl Sandburg
Små heimar
Nordsjøforlaget (kr 40 000)

Foto: Studio Snorre
Foto: Studio Snorre
Poeten og barnet har mykje til felles i sitt blikk på verda. Det blir tydeleg i dei poetiske   tekstane av den amerikanske modernisten Carl Sandburg, samla, omsette og gjendikta av Eva Jensen i antologien Små heimar. Tekstane er kraftfulle, enkle og konkrete. Dei utforskar, beskriv og namngir dei tinga og fenomena som det er verdt å merke seg i verda: naturfenomen som himmel, måne og stjerner, eller handfaste ting som steinar, dører og bruer: «Brua seier: Kom over, prøv meg, finn ut kor god eg er». Tekstane vender seg til eit tydeleg du og utfordrar lesaren til å sjå, sanse og lytte til kva det vi har rundt oss, har å seie. «Den store steinen i elva seier: Sjå på meg, lær korleis ein står støtt». Eva Jensen formidlar krafta i Sandburg sine tekstar med øyre for musikken og dei poetiske nyansane i eit presist kvardagsspråk.     
 

TEGNESERIEPRISEN

Foto: No Comprendo Press
Foto: No Comprendo Press
Steffen Kverneland
Munch
No Comprendo Press (kr 40 000)

Foto: Hans Erik Lindbom
Foto: Hans Erik Lindbom
Steffen Kverneland har med boka om Munch nærmest skapt sin egen sjanger som kunne konkurrert i flere priskategorier. Men den er først og fremst en biografisk tegneserieroman der forfatteren gjennom tekst og bilde lar oss komme tett på en av våre aller største kunstnere. Boka er et fyrverkeri av en montasje der Kverneland blander utsøkte kopier av Munchs bilder med egen strek. Han benytter seg i stor grad av sitater fra Munch selv og hans samtidige, men forfatterens egen stemme er likevel tydelig til stede, både i de informative faktatekstene og i de skarpe kommentarene til Munchs liv og arbeid.  Munch har blitt et verk der kunsten kommenterer kunsten på en særdeles uærbødig og vellykket måte. Både lesere som er ukjente med Munch, og de som er kjennere av hans arbeid, vil med denne boka oppleve å bli underholdt og opplyst.