Hopp til innholdet

Faglitteratur om barnelitteratur

Nye forskningsartikler i Barnboken

Nye forskningsartikler i Barnboken

Forskningstidsskriftet Barnboken, utgitt av Svenska barnboksinstitutet, har publisert tre nye artikler i siste utgave.
Challenging Picturebooks in Education inviterer til boklansering

Challenging Picturebooks in Education inviterer til boklansering

Forskergruppen som ledes av professor Åse Marie Ommundsen ved OsloMet, inviterer til boklansering med to åpne gjesteforelesninger tirsdag 7.9.
Jeg er døden, Sag book og Annas himmel

Heaven Forbid

NBI-stipendmottaker i 2020, B.J. Epstein, har sett på forskjeller i hvordan døden beskrives i skandinaviske og engelske og amerikanske barnebøker.
Omslag: Litteraturformidlingens arenaer og praksiser

Litteraturformidlingens arenaer og praksiser

I Litteraturformidlingens arenaer og praksiser blir, som tittelen antyder, de ulike stedene hvor litteraturformidling for barn og unge finner sted, undersøkt nærmere. Boka er et resultat av et forskningsprosjekt med utgangspunkt i Norsk barnebokinstitutt, men inkluderer bidragsytere fra flere sentrale barnelitterære forskningsmiljøer.
Skolebiblioteket. Læring og leseglede i grunnskolen

Skolebiblioteket. Læring og leseglede i grunnskolen

I Skolebiblioteket. Læring og leseglede i grunnskolen belyses skolebibliotekets rolle som en del av den pedagogiske virksomheten i grunnskolen, og den sentrale rollen et velfungerende skolebibliotek har i leseopplæringa.
Barne- og ungdomslitteratur. Møtet med lesaren

Barne- og ungdomslitteratur. Møtet med lesaren

Instituttets direktør, Kristin Ørjasæter, mener det er viktig at voksne forstår at barne- og ungdomslitteratur involverer barneleseren i fremstillingen av innholdet. Derfor har hun skrevet bok om hvordan barne- og ungdomslitteratur er strukturert.
The Power of Comics. History, Form and Culture

The Power of Comics. History, Form and Culture

Dette standardverket viser mediets utvikling fra enkle tegneseriestriper i avisene til masseproduserte serier og etter hvert også til kunstneriske grafiske romaner/tegneserieromaner som har vunnet litterære priser.
Barnekultur

Barnekultur

Endringer i samfunnet får betydning for barnehagen som arena for barnekultur, og i denne boka ser en nærmere på bl.a. barnekulturbegrepet, kunstmøter og flerkulturelle barnehager. Flere av artiklene presenterer nyere empirisk forskning og belyser hvilken rolle det pedagogiske personalet har for utviklingsarbeidet i barnehagene.
Les meg- håndbok i litteraturformidling

Les meg- håndbok i litteraturformidling

Målet for denne håndboka er å gi konkrete råd og tips til å formidle litteratur og leseglede til forskjellige målgrupper og i ulike situasjoner. Kapitlene «ABC for formidlere» av Nina Aalstad og «Bonus: Ni tips mot nervøsistet» kan være en hjelp spesielt til de mer uerfarne formidlerne.
Modernitet, barndom og historie

Modernitet, barndom og historie

Dette festskriftet til Harald Bache-Wiigs 70-årsdag består av 18 nyskrevne artikler hvor av de fleste tar for seg barnelitteratur eller barndom og barn som motiv i litteratur. Både ny og gammel, norsk og internasjonal litteratur trekkes inn i analysene.
Litteraturens etikk

Litteraturens etikk

Den amerikanske forskeren og filosofen Martha C. Nussbaum har lenge vært opptatt av hvordan skjønnlitteraturen kan utvikle vår etiske tenkning ved at den gir innblikk i mennesker som er annerledes enn oss selv. Den narrative forestillingsevnen kan være med på å utvikle oss til ansvarlige samfunnsborgere med evne til å se og handle.
Magnus Öhrn:  Pojklandet

Magnus Öhrn: Pojklandet

Ni artikler om gutteskildringer i svensk barne- og ungdomslitteratur fra 18- og 1900-tallet – et innblikk i hvordan gutterollene har utviklet seg i barnelitteraturen de siste 200 årene.