Navigate / search

Nominasjoner til Kulturdepartementets priser for barne- og ungdomslitteratur 2009

Kulturdepartementet foretarårlig en premiering av årets beste barne- og ungdomsutgivelser. Norsk barnebokinstitutt er ansvarlig for jury og prisutdeling. For bokåret 2009 er til sammen 26 forfattere, illustratører, oversettere og tegneserieskapere nominert innenfor 7 priskategorier. Her er den fullstendige oversikten over de nominerte og juryens begrunnelser:

Litteraturprisen

 

Taran Lysne BjørnstadDBY

Cappelen Damm
I denne kollektivromanen sys de ulike historiene sammen på en elegant måte. Treffende skildringer av et utvalg svært forskjellige karakterer gir leseren mulighet til å bli kjent med personene både innenfra og utenfra. Slik belyser romanen hvordan én og samme person og situasjon kan tolkes og oppfattes på helt ulike måter.

Dette er en bok som fanger opp sårbarheten ved å være ung.


Lars MæhleLandet under isen

Samlaget

En ambisiøs roman med god driv og mange plan. Boka kombinerer fantasy- og krimsjangeren, inneholder et spennende filosofisk aspekt og diskuterer religiøse og politiske tema. Det lokale, det historiske og det universelle forenes, og dagsaktuelle spørsmål settes inn i en større sammenheng.

 

 

Maria ParrTonje Glimmerdal

Samlaget

Denne boka mestrer kombinasjonen å være lettlest og kompleks. Den særegne språktonen er avansert og original, samtidig som den snakker til barneleseren. Romanen kommuniserer med den barnelitterære kanon, og framstår som moderne og tidløs på samme tid.

 

Bildebokprisen

Gro Dahle og Svein Nyhus (ill.)

God natt, natt  

Cappelen Damm

En sjangeroverskridende bok, som både kan kalles bildebok og diktbok. Eller kanskje skal den kalles prosalyrikk? 

Det enkle uttrykket rommer mye. I et vakkert samspill mellom språk og bilder tar illustratøren tak i de språklige bildene og konkretiserer, utvider og dikter videre. Boka får fram det ambivalente ved natten; både det rolige og trygge, det gåtefulle, og det mørke og truende.

Bjørn Arild Ersland og Lars M. Aurtande (ill.)Det første barnet på månen

Cappelen Damm

Årets skumleste bok. Original, kompleks og med mulighet for mange ulike tolkninger. En grøsser i bildebokform, der detaljene i bildene står i kontrast til den åpne og kortfattete teksten. Ersland og Aurtande utfordrer tanken om hva en bildebok skal være, og for hvem.

Bjørn F. Rørvik og Gry Moursund (ill.)

Bukkene Bruse på badeland

Cappelen Damm

Et vellykket samarbeid mellom en forfatter og illustratør som virker særdeles samstemte: Teksten og tegningene utfyller hverandre i ei bok med stort og fargerikt overskudd. Det myldrende badelanduniverset gir inntrykk av å være upretensiøst og morsomt, og er samtidig skrudd sammen på en intelligent og gjennomført måte.

Fagbokprisen

Anna FiskeSmå og store ting som du kan lage selv

Cappelen Damm

Befriende uhøytidelig lavterskels-hobbybok, som inspirerer til å kaste seg ut i tegning, klipp og lim. Hovedsaken er å ha det moro.

De fleste aktivitetene er enkle nok til å kunne gjøres uten oppfølging fra voksne. Boka er dermed anvendelig, men også morsom – tekst og tegninger gjør den til en glede å bla og lese i.

Øyvind Holen og Mikael Noguchi (ill.)Hiphop. Graffiti, rap, breaking, dj-ing

Cappelen Damm

Et forbilledlig eksempel på hvordan det visuelle og det tekstlige uttrykket sammen kan inngå i en engasjerende formidling av fagstoff for barn og ungdom.

Boka er strukturert ved hjelp av en gjennomgangsfigur som syr sammen ulike typer tekster, et grep som bidrar til å skape variasjon. En innbydende og underholdende bok som samtidig er seriøs og informativ.

Anne ThelleAnime – hva er det? Historier om japansk animasjonsfilm

Omnipax

Denne boka belyser fenomenet anime fra mange forskjellige synsvinkler. På en lettfattelig, grundig og underholdende måte gir boka leseren en innføring i en sosial og historisk kontekst som er ukjent for mange, men som nettopp gir bakgrunn for å forstå elementer innen dette – for noen – nye emnet.

Debutantprisen

 

Iram Haq og Endre Skandfer (ill.)Skylappjenta

Cappelen Damm

Denne bildeboka retter seg kanskje først og fremst mot ungdom, og bruker eventyrets form for å ta opp spørsmål omkring kulturmøter, tradisjoner og individualitet.

Det alvorlige temaet behandles snedig og humoristisk. Her er ingen svar gitt på forhånd.

 

Henriette Nilsen

Hva liker Muskatt?

Gyldendal

Dette er en forseggjort bok for de aller minste. Den har en stram og gjennomført komposisjon som hele veien spiller på kontraster.

Selv om både humoren og det lekre uttrykket også vil være til glede for den voksne høytleseren er universet gjenkjennelig og forståelig for de minste. Boka er laget helt på deres premisser.

 

Baroch Tendler (pseud.)

Jakten

Cappelen Damm

En forfriskende debutant med en fortellerstemme som skiller seg ut. Romanen er sammensatt og motsetningsfylt: Det actionpregete og dramatiske blandes med det følsomme og såre; det humoristiske er iblandet dypt alvor.

Denne treffende miljøskildringen fra Oslo indre øst gjengir et flerkulturelt språk på en levende og troverdig måte.

Illustrasjonsprisen

Anja Bjorli Dahle for illustrasjonene til Eva JensensSkog, eller noko som har med skog å gjere

Samlaget

Dahles elegante og underfundige illustrasjoner består av enkle, sorte streker, der ord og bokstaver i tekstene dukker opp igjen som konkrete deler av bildene. Illustrasjonene fanger godt opp essensen i teksten ved å følge opp det rare og undrende, og gir mye å gruble over.

Per Dybvigfor illustrasjonene til Thomas Framnes’Storm og Albrikt lærer å svømme

Cappelen Damm

Den umiskjennelige Dybvigske streken er her med på å skape to rufsete karakterer med mye personlighet. Illustrasjonene inngår fint i samspill med teksten. I en bok preget av stor fart og mye humor, gir bildene et inntrykk av å være i konstant bevegelse.

Marvin Halleraker for illustrasjonene til Bjørn SortlandsHalleluja

IKO-forlaget

Halleraker skaper et spennende og stemningsfullt univers med kreativ bruk av kontraster på mange plan. Karakterene har karikerte trekk, men framstår likevel levende. Tidskoloritten fra 1700-tallet kommer klart fram, samtidig som det moderne formspråket dominerer. Bruken av lys og skygge gir et melankolsk anslag som speiler tematikken rundt samspillet mellom det triste og det vakre.

Oversetterprisen

Elling Borgersrud for oversettelsen av Thomas FröhlingKong Steves selvlysende hiphop-bibel

Cappelen Damm

Oversetteren har gjort mer enn bare å gjengi originalen, han har ”flyttet” bokas univers fra Sverige og gjenskapt det i en norsk setting. I tillegg er raptekstene gjendiktet til norsk. En gjendiktning/oversettelse preget av kreativ lek med språket.

Johan Grip for oversettelsen av Sonya HartnettSommerfugl

Cappelen Damm

Et helhetlig og utpreget litterært språk som bidrar til den sterke nerven i fortellingen. Boka har et krevende og variert uttrykk som oversetteren fanger i et særegent, presist norsk med stor detaljrikdom.

 

Øystein Vidnes for oversettelsen av Cory DoctorowVeslebror ser deg

Samlaget

Gjennom stor oppfinnsomhet, et originalt og raffinert ordvalg og en gjennomgående stilsikker tone, har oversetteren overført det kjappe og hippe uttrykket i denne ungdomsromanen til et nynorsk som virker friskt og fornyende.

 

Tegneserieprisen

 

Flu Hartberg

Horgan

No Comprendo Press

Historien utspiller seg etter at den arbeidsledige, tiltaksløse og ensomme Horgan kommer over en sekk full av penger. Dette er et handlingsmettet, smått tragisk, men først og fremst veldig morsomt drama. Tegningene er akkurat like kompromissløst sære og ”uflidde” som hovedpersonen de skildrer.

 

Bendik Kaltenborn

Serier som vil deg vel

No Comprendo Press

Et konglomerat av en tegneserie, med stor bredde og variasjon. Både tegne- og fortellerstilen varierer mellom ulike stilarter. Helhetsinntrykket er surrealistisk, universet blir drømmeaktig. Stemningene spenner fra det ubehagelige til det fornøyelige, men det som kanskje aller sterkest preger dette verket, er det ubestemmelige.

 

Øystein RundeSoga om Olav Sleggja

Samlaget

En spennende revitalisering av sagalitteraturen: tegneserieformen viser at dette stoffet er aktuelt også for vår tid, og introduserer sagastilen for nye grupper av lesere. Selv om fortellingen settes inn i en moderne ramme er båndene til tradisjonen bevart. Forfatteren leker med sjangeren, blant annet ved å spille på spenningen mellom det ironiske og det inderlige.

 

Illustrasjon
Forside.JPG