Navigate / search

Kulturdepartementets priser for barne- og ungdomslitteratur utgitt i 2012

Vinnerne av Kulturdepartementets priser for barne- og ungdomslitteratur utgitt i 2012 er offentliggjort. Kulturminister Hadia Tajik delte ut prisene onsdag 20. mars 2013 kl 13.00. Prisene gikk til åtte forfattere, illustratører, tegneserieskapere og oversettere, som på hver sin måte viser det store mangfoldet innenfor barne- og ungdomslitteraturfeltet. Det ble delt ut priser for totalt 295 000 kroner. Juryen kommenterer bokåret 2012 slik:

Kulturminister Hadia Tajik Foto: NBI

I antall utgivelser ser den realistiske fortellingen ut til å tape terreng, fantasylitteraturen har festet grepet om norsk barne- og ungdomslitteratur. Ellers er det ofte humoren som forfører leseren, som språklig overskudd, slapstick eller mollstemt selvironi. Økende erfaringer med sosiale medier gjenspeiles ved at chatting, blogg og sms erstatter den mer tradisjonelle dialogen. Interessen for historisk stoff kommer tydelig til uttrykk både i romaner og fagbøker, og et stort register i visuelle uttrykksformer tyder på et livskraftig illustratørmiljø. Utenforskap og fravær av trygge relasjoner er gjennomgående temaer, og fortsatt speiler svært få utgivelser at vi lever i et flerkulturelt samfunn.

For bokåret 2012 var til sammen 23 forfattere, illustratører, oversettere og tegneserieskapere nominert innenfor sju priskategorier:  Litteraturprisen,  Bildebokprisen, Fagbokprisen, Debutantprisen, Illustrasjonsprisen, Oversetterprisen og Tegneserieprisen. Norsk barnebokinstitutt administrererer jury og prisutdelings-arrangement. Utdelingen fant sted i Nasjonalbibliotekets store auditorium i Oslo.

 

 

 

Kontaktpersoner:
Juryleder Tone Birkeland, mobil: 992 61 856
Konst. direktør Ellen Larsen, Norsk barnebokinstitutt, mobil: 959 40 266
Pressekontakt: Birgitte Eek, Norsk barnebokinstitutt, mobil: 415 00 622

Pressemelding fra Norsk barnebokinstitutt

Informasjon om prisvinnerne, titler og juryens begrunnelser

Juryleders tale

Les mer om Kulturdepartementets priser

Øverst fra venstre: Lene Ask – Tegneserieprisen, Trond Bredesen – Illustrasjonsprisen, Jon Ewo – Fagbokprisen, Marianne Kaurin – Debutantprisen. Nederst fra venstre: Guri Vesaas – Oversetterprisen, Arne Svingen – Litteraturprisen og Øyvind Torseter – Bildebokprisen. Kenneth Steven – Bildebokprisen kunne ikke være tilstede. Foto: NBI

 

Prisvinnere bokåret 2012 med juryens begrunnelser

LITTERATURPRISEN

Foto: Gyldendal Norsk Forlag

Arne Svingen
Sangen om en brukket nese
Gyldendal Norsk Forlag

Foto: Gyldendal

Sangen om en brukket nese av Arne Svingen er noe så sjeldent som en kunstnerroman for barn. Bart, en 13 år gammel spjæling, går på boksetrening for å lære å forsvare seg, men er ingen slåsskjempe. Det Bart kan er å synge. Han liker opera, Bryn Terfel, stemmer som får glass til å knuse. På do er det god akustikk, Bart låser døra og synger av full hals. Denne hemmelige pasjonen legger et forsonende skjær over alt som ellers gjør tilværelsen krevende: en alkoholisert mor som ønsker seg en tøffere sønn, en lurvete leilighet, ubetalte regninger, tomt kjøleskap, et utålmodig barnevern. Det er Bart selv som fører ordet. I måten han uttrykker seg på er han verken dyster eller selvmedlidende. Bart har lang erfaring med å skjule det negative og skambelagte, tenke positivt og optimistisk. Sangen om en brukket nese skildrer omsorgssvikt, men får også fram solidariteten og varmen i Barts hjemmemiljø. Det såre alvoret i romanens undertekst balanseres mot en usentimental humor i et originalt språk. Barts historie er en sterk historie om å overleve.

 

BILDEBOKPRISEN

Foto: Det Norske Samlaget

Kenneth Steven og Øyvind Torseter (ill.)
Historia om korleis hunden fekk våt snute
Det Norske Samlaget

Foto:Samlaget
Foto: Samlaget

Historia om korleis hunden fekk våt snute skriv seg inn i den produktive fabeltradisjonen etter bibelforteljinga om farkosten som Noah bygde og fylte med folk og fe for at dei skulle overleve den store syndfloda. Og Kenneth Steven gjer det med ei humoristisk vinkling på stoffet. Båten spring lekk, men hunden tar ansvar og bergar det livsviktige prosjektet til Noah. Ved å bruke snuten som plugg stoppar han  lekkasjen og sikrar framtida for dyr og menneske. Den poetiske teksten gir illustratøren rikeleg rom som medforteljar.  I strek og pastell teiknar Øyvind Torseter dramaet opp i store tablå. I linjeføring og perspektiv følgjer han rørslene i bølgjene og ekstremvêret, dyrelivet vert iscenesett med detaljar som opnar  for interessante sidehistorier. Og gjennom det frodige livet som ufaldar seg om bord, er det bildet av den einsame heroiske innsatsen til hunden i eit av dei mørkaste og mest bortgøymde romma i livbåten som brenn seg fast og gir han ein plass i hjartet til lesaren.

FAGBOKPRISEN

Foto: Cappelen Damm

Jon Ewo
Norske konger og dronninger
Ill. av Geir Moen
Cappelen Damm

Foto: Cappelen Damm

Med Norske konger og dronninger har Jon Ewo skrevet et engasjerende oppslagsverk om den norske kongerekka fra Harald Hårfagre til Harald 5. I 64 portretter får leseren kjennskap til den enkelte konge og hvilke egenskaper som har gjort han (eller hun) til en elsket eller beryktet monark. Innimellom suppleres den kronologiske og personorientere framstillingen av kapitler som forklarer hvordan politiske og religiøse konflikter kan føre til historiske vendepunkt. Ewo er forteller, markant til stede i teksten med en personlig stemme, og vender seg til leseren både med sin overbevisning, sine spørsmål og sin tvil. Dette gir teksten en energi som den tradisjonelle fagbok for barn ofte kan mangle. Geir Moens illustrasjoner bidrar til visuell dokumentasjon av kongerekka i dramatiske, humoristiske og pinlige situasjoner.

 

 

DEBUTANTPRISEN

Foto: Aschehoug forlag

Marianne Kaurin
Nærmere høst
Aschehoug forlag

Foto: Aschehoug

Marianne Kaurin debuterer med den historiske ungdomsromanen Nærmere høst. Boka handler om den 15 år gamle Ilse Stern og hva som skjer med hennes jødiske familie i Norge høsten 1942. Hjulpet av tilfeldighetene og lokale motstandsfolk klarer Ilse å flykte i sikkerhet mens resten av familien sendes i konsentrasjonsleir. Gjennom et språk med usedvanlig god flyt og med mange nyanser klarer Kaurin å lage en politisk fortelling som har aktualitet langt utover andre verdenskrig. Hennes velformulerte språk og godt timede skifter av synsvinkel  mellom romanens personer bidrar til å blåse nytt liv i den historiske romanen for ungdom. Tonen i boka er lavmælt og framstår som raffinert og velutviklet med sans for stilistiske understatements – noe som bidrar til at leseren engasjeres i sterk grad fordi hun selv må reflektere over historien. Sluttscenen, der Ilse vender tilbake til bygården på Grünerløkka, viser at Kaurin tenker på  romansjangeren som en kompositorisk helhet.

 

ILLUSTRASJONSPRISEN

Trond Bredesen
for illustrasjonene i serien Kunstdetektivene av Bjørn Sortland
Aschehoug forlag

Foto: Aschehoug forlag
Foto: Aschehoug forlag
Foto: Aschehoug forlag
Foto: Grafill

13 mysterier er foreløpig oppklart i Kunstdetektivene, Bjørn Sortlands populære serie for unge krimelskere. Det første i år 2000 i Venezia, det siste i Mexico City. Alle bøkene er gjennomillustrert av Trond Bredesen, håndplukket av forfatteren som selv er genuint opptatt av det visuelle uttrykket i bøker. Illustrasjonene til Bredesen fyller ofte hele oppslaget. Med gjenkjennbare observasjoner og karakteristiske detaljer bidrar de til å fortøye handlingen i konkrete miljø. Illustrasjonene har en skisseaktig friskhet og spontanitet som kler spenning og tempo i Sortlands fortellinger. Persontegningene hans er lett karikerte portrett som passer krimsjangerens typer, og bildeutsnitt og perspektiv viser en overbevisende klo. Sammen med en variert og utsøkt bruk av farger blir det illustrasjon av ypperste merke.
Se hele serien her

 

OVERSETTERPRISEN

Foto: Det Norske Samlaget

Guri Vesaas
for omsetjinga frå italiensk av Rosas buss av Fabrizio Silei
Ill. Maurizio A.C. Quarello
Det Norske Samlaget

Foto: Samlaget

I 1955 nekta Rosa Parks å reise seg for ein kvit  amerikanar på ein gul buss i Montgomery i Alabama, ei uhøyrd handling som enda i Høgsterett. I den italienske bildeboka Rosas buss lèt forfattaren Fabrizio Silei eit augevitne fortelje historia til barnebarnet sitt mange år seinare. Det skjer i Henry Ford-museet der den gule bussen står den dag i dag. Bestefaren var nemleg sjølv med bussen, og mens Rosa sat, reiste han seg for den kvite mannen. Resten av livet har han hatt dårleg samvit fordi han mista motet og oppførde seg så feigt. Maurizio Quarellos fargesterke bilde vinkar til måleria av Edward Hopper og tilfører forteljinga ei einsemd som forsterkar marginaliseringa av den svarte rasen. Guri Vesaas har alltid hatt ei vakent blikk for  den italiensk barnelitteraturen, som bare unntaksvis finn vegen til Noreg. Omsetjinga hennar av Rosas buss flyt godt på norsk, har rytme og energi og formidlar den alvorlege og personlege tonen i den brennbare teksten i eit stødig og stilsikkert språk.

 

TEGNESERIEPRISEN

Foto: Jippi forlag

Lene Ask
Neste gang blir alt riktig
Jippi forlag

Foto: Jippi Forlag

Med Neste gang blir alt riktig er Lene Ask ute med sin tredje tegneserieroman.  De to første, Hitler, Jesus og farfar og Da jeg reddet verden, fikk mye oppmerksomhet for sine humoristiske beskrivelser med innslag fra tegnerens eget liv. I årets roman beveger Ask seg bort fra det selvbiografiske og inn i fiksjonen. Bygdejenta Mari står i sentrum for fortellingen, hun har flyttet til Oslo for å studere og jobbe som bibliotekar. I visuelle tilbakeblikk får leseren kjennskap til Maris kompliserte forhold til hjembygda og sin egen mor. Romanen beskriver hvordan Mari strever med å markere seg som en tydelig person og gjøre de riktige valgene, i forhold til mor, kjærester og verdigrunnlag.  Ask har et godt dramaturgisk grep om fortellingen og beskriver mennesker med stor troverdighet. Med en naivistisk strek og en bevisst fargeholdning beveger hun seg uanstrengt mellom livets små og store spørsmål. En stillferdig fortelleteknikk gir rom for ettertanke og refleksjon.