Navigate / search

NBI-stipendet

Kari Skjønsbergs minnefond ble opprettet etter en testamentarisk gave til Norsk barnebokinstitutt fra Kari Skjønsberg (1926-2003), forsker i barnelitteratur ved Statens bibliotek- og informasjonshøgskole.

På grunnlag av minnefondet etablerte Norsk barnebokinstitutt NBI-stipendet. Det skal ifølge vedtektene stimulere til studier, forskning og forskningsformidling innen fagfeltet barne- og ungdomslitteratur. Stipendet ble første gang utdelt i 2005.

NBI-stipendet er på kr 50 000.

IMG_1281
Foto: NBI

Styret for Kari Skjønsbergs minnefond kan om det er grunn til det, vedta å dele stipendet på to prosjekt.Mottaker av NBI-stipendet forplikter seg til å presentere sin forskning/ studie i forelesningsform ved et egnet arrangement i regi av Norsk barnebokinstitutt. Det forventes videre at arbeidet kan publiseres i artikkelform.

Stipendet deles ikke ut som bidrag til studiefinansiering eller til fullføring av masteroppgaver.

Det er styret for Minnefondet som behandler søknader og tildeler stipend. I styret sitter Nina Goga (Høgskolen i Bergen), Agnes-Margrethe Bjorvand (Universitetet i Agder) og Kristin Ørjasæter for NBI. Atle Skaftun, Universitetet i Stavanger, er vara.

Stipendet deles normalt ut annethvert år, og ble sist delt ut i 2013.
For ytterligere informasjon kontakt direktør Kristin Ørjasæter
på e-post: kristin.orjasater@barnebokinstituttet.no

 

Tidligere tildelinger

2013

Rikke Frøyland, mottakeren av NBI-stipendet 2013, leverte sin masteroppgave i barne- og ungdomslitteratur ved Høgskolen i Bergen i mai 2013. Den handlet om identitet, oppvekst og ungdomstid i nyere, norske tegneserieromaner, blant annet Blankets av Craig Thompson, Hitler, Jesus og farfar av Lene Ask, og Neste gang blir alt riktig av Lene Ask.

Frøyland benyttet NBI-stipendet til å undersøke sammenhengen mellom outsiderhovedpersonen i tegneserien, og tegneserien som outsidermedium. Hun så på forbindelsen mellom innhold og form i tegneseriemediet, og på hvilke konsekvenser selvbiografiske elementer har for uttrykket. På flere måter var verkene grenseoverskridende, noe som gjorde at fortellingene som formidles bidro med noe nytt.

 

2011

Stipendet gikk til Anne Margrethe Helgesen og Petra Jonsdatter Helgesen, som analyserte de første barnedramatiske tekstene som ble satt opp på norske scener tidlig på 1900-tallet. Undersøkelsen ble starten på et større prosjekt, der Helgesen og Helgesen arbeidet med å kartlegge norsk barnedramatikkhistorie i perioden 1905 og fram til i dag

Anne Margrethe Helgesen jobbet som kunstnerisk leder for Kattas figurteater ensemble AS da hun mottok stipendet. Hun har doktorgrad i teatervitenskap fra Universitetet i Oslo, og underviste både ved Høyskolen i Oslo og ved universitetet i Oslo.

Da hun mottok stipendet var Petra Jonsdatter Helgesen medeier i kulturbedriften Språkfolk DA i Bergen, og arbeidet til daglig med barne- ungdomslitteratur, som anmelder, konsulent og foredragsholder. Hun var tilknyttet Universitetet i Bergen, og har en mastergrad i litteraturvitenskap.

 

2009

NBI-stipendet 2009 gikk til forfatter og psykolog Helge Torvund for prosjektet: ”Bruken av hypnotiske verkemiddel i dikt for barn før og nå”

Med utgangspunkt i pionerarbeidet Hypnotic Poetry: A study of Trance-inducing Technique In Certaint Poems and its Literary Significance av Edward D. Snyder og mer moderne hypnotiske teknikker, slik disse er skildret i Milton-tradisjonen, i blant annet Whitlark & Whitlarks Poetry as Hypnosis; An Ericsonian Approach to “Song of the Open Road”, gransket Torvund i hvor stor grad slike elementer fantes i tradisjonelle og moderne norske dikt for barn.

 

2007

Stipendet ble delt mellom to søkere:

Den ene var Anna Birketveit for prosjektet: Fortellerteknikk og forføring i Roald Dahls barneboktekster.

Prosjektets mål var å identifisere karakteristiske trekk ved Roald Dahls tekster som kunne si noe om hvorfor han er så populær som barnebokforfatter. Er det temaene han behandler eller er det måten han forteller på?

Anna Birketveit er cand.philol. og var ansatt ved engelskseksjonen ved Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Bergen da hun mottok stipendet. Hun arbeidet med kvalifisering for forskerutdanning og ville ha barnelitteratur som emne.

 

Den andre som mottok stipendmidler var Silje Hernæs Linhart for prosjektet: Kjønnsoverskridelse i ungdomslitteraturen – en utvikling?

Prosjektet så etter utviklingslinjer i ungdomslitteratur med kjønnsoverskridelse som tema. Tradisjonelt har ytre tvingende omstendigheter, misforståelser eller tilfeldigheter vært igangsettende faktorer. I nyere tid kan slike overskridelser også være dypere motivert, noe hun ønsket å drøfte nærmere.

Silje Hernæs Linhart var cand.philol. og bibliotekar da hun mottok stipendet, og de siste 10 årene hadde hun arbeidet vekselvis som bibliotekar og kritiker, konsulent, og som forlagsmedarbeider.

 

2005

Stipendet ble tildelt første gang til Siri Odfjell Risdal. Odfjell Risdals prosjekt hadde arbeidstittelen Et språk til den tause mobbingen – hvordan ungdomsbøker kan gi et litterært tilfang til fenomenet jentemobbing.

Hun tok blant annet for seg noen av Hilde Hagerups bøker som også lå til grunn for hennes masteravhandling Kunsten å være jente, og jenter i kunsten (2004).

I avhandlingen benyttet hun feministisk litteraturteori til å avdekke hvordan Hagerups skrivestil favner kompleksiteten i jenteskikkelsene hun skriver om. I det nye prosjektet ønsket Odfjell Risdal å gå et skritt videre, og se nærmere på om og eventuelt hvordan denne teoretiske innfallsvinkelen også kunne brukes til å undersøke ungdomsbøker med henblikk på formidling av vanskelige tema som jentemobbing.

Odfjell Risdal er bibliotekar og Master i Lesevitenskap fra Universitetet i Stavanger, og arbeidet som skolebibliotekar ved Forus videregående skole i Sandnes da hun mottok stipendet.