Hopp til innholdet

Dramatikk for barn og unge

 

Velkommen til lansering av <em>Drama for barn – teatrets sjel</em>

Velkommen til lansering av Drama for barn – teatrets sjel

– Med en viss rett kan det sies at litteratur er nå litteratur, det vil si at litteratur for voksne og den som er for barn neppe er vesensforskjellig, sa Dag Larsen ved lanseringen av fem nye bind i serien
Om forvaltning av en litterær arv – et stort ansvar

Om forvaltning av en litterær arv – et stort ansvar

Etter Thorbjørn Egner han døde i 1990 har hans fire barn hatt ansvaret for forvaltning av hans verk. Bjørn Egner forteller om hvordan de har løst denne oppgaven.
Det norske barneselskap

Det norske barneselskap

Den prisverdige fremvisningen av boblende dramatisk talent og pågangsmot i tre forfatterskap som skal bli en del av denne nasjonens identitet – det å fine nye edelsteiner i en skattkiste vi trodde var gjennomsøkt og endevendt flere ganger – det
Egner, Vestly, Prøysen: I begynnelsen var teatret

Egner, Vestly, Prøysen: I begynnelsen var teatret

I ettertid fortoner syttitallets akademiske holdninger til Egner, Prøysen og Vestly seg som et tenåringsopprør mot mor og far. Barnelitteraturforskningen har vokst i modenhet og prestisje siden den gang. 
Voksesmerter i barnedramatikken

Voksesmerter i barnedramatikken

Dramatikkens hus arrangerte nylig et seminar om barnedramatikk. Seminaret hadde tittelen Vekst.Verk, og hadde som formål å utforske hvilket refleksjonsrom kunsten tilbyr barn og unge, samt hvordan man kan skrive scenetekster for barn som er relevante, utfordrende og samtidig speiler
Reisen til scenen

Reisen til scenen

Veronica Salinas, tidligere student ved NBI, hadde 15. juni premiere på sitt teaterstykke, Vinduer – en reise som har tatt ni år.
Når barn blir deltakere - muligheter og utfordringer i scenekunsten

Når barn blir deltakere – muligheter og utfordringer i scenekunsten

«Den teoretiske diskusjonen av interaktivitet og deltakelse innenfor kunstfeltet er mer aktuell enn noen gang. Tidligere var det en tendens, nå er det overalt. Barn er deltakere, medskapere og utøvere i mange sammenhenger», sier Lisa Nagel, en av prosjektlederne for
Vår tidligste barnedramatikk - de fire første bindene er lansert

Vår tidligste barnedramatikk – de fire første bindene er lansert

De 4 første bindene i serien Drama for barn – teatrets sjel ble lansert 5. februar. Skuespillene i serien utgis for å styrke både den historiske bevisstheten og for å stimulere til fornyelse i oppsettings-praksisen innen norsk barneteater. Totalt 15
Interaktiv scenekunst for barn - tyranni eller magi?

Interaktiv scenekunst for barn – tyranni eller magi?

Når interaktivitet anses som en garanti for kvalitet i scenekunst for barn, vitner det om manglende forståelse for forskjellen mellom overfladisk interaksjon og dyp deltakelse. Det hevder Lisa Nagel og Lise Hovik, som i denne artikkelen på Kunstløftet.no utvikler en
See me! A Discussion on the Quality in Performing Arts for Children Based on a Performative Approach

See me! A Discussion on the Quality in Performing Arts for Children Based on a Performative Approach

I denne forskningsartikkelen i InFormation diskuter og analyserer NBIs stipendiat Lisa Nagel hva som skjer med vår vurdering av kvalitet i scenekunst for barn dersom vi går fra å betrakte kunst som verk til kunst som hendelse. Teoretisk tar artikkelen
«Det kan hende at du må reise. Og at det blåser så mye at du glemmer hvem du er og hvor du kommer fra.»

«Det kan hende at du må reise. Og at det blåser så mye at du glemmer hvem du er og hvor du kommer fra.»

Veronica Salinas er skuespiller og forfatter med mange jern i ilden. Nå er hun aktuell med figurteaterforestillingen REISEN, på Trikkestallen, Oslo Nye, fra 20. september. Forestillingen retter seg mot barn mellom 3 og 6 år, og er regissert av Espen
NBIs stipendiat Lisa Nagel: «Kunst som hendelse: Om barns møter med kunst i lys av performativ teori»

NBIs stipendiat Lisa Nagel: «Kunst som hendelse: Om barns møter med kunst i lys av performativ teori»

Lisa Nagel er for tiden stipendiat ved Norsk barnebokinstiutt (2013-2016). Nagel er utdannet teaterviter fra UiO og er prosjektleder for SceSam - interaktive dramaturgier i scenekunst for barn. Hun har siden 2008 arbeidet med scenekunst for barn og unge, både
Bjørn Ingvaldsen

Våg å tenke stort!

Dramatikkens hus og Norsk barnebokinstitutt skal lære norske barne- og ungdomsbokforfattere å skrive for scenen. «Vi trenger forfattere med store visjoner som kjenner de unge publikummerne de skriver for,» er meldinga fra teatermiljøet.
Petra J. Helgesen

NBI-stipendet 2011: Fokus på vår tidligste barnedramatikk

Per i dag eksisterer det ingen oversiktsverk over norsk barneteater og -dramatikk. Hos Sonja Hagemann finner vi kun to sider om norsk barnedramatikk, i hennes verk Barnelitteratur i Norge 1914–1970. I Norsk barnelitteraturhistorie av Tone Birkeland med flere (2. utg. 2005) omtales ikke barnedramatikken.