Hopp til innholdet

Barnelitteratur – serieovertakelse?

av Ann Christin Myrseth.

Det blir flere og flere serier, og det virker nesten som om det ikke går an å gi ut en barnebok uten at det kommer en haug i samme serie. I tillegg kommer filmen, dukker, skjerf, pennal, matbokser, viskelær og alt annet fra boka og filmen. Det er en kjøpefest uten like, og det er nesten ikke en ende på hvor mange produkter som kan lages og selges etter en boksuksess med påfølgende film eller tv-serie.Lindås

Joda, det skaper leselyst, og det hjelper en del barn med lesevegring inn i bøkenes verden. Det er lettere å lese om noe man har sett på film først. Det er lettere å bli motivert for lesing når man har dukka, linjalen, pennalet. Leseren er inne i universet før første side er åpnet. Spørsmålet er bare om det er markedskrefter og økonomi som styrer og ikke jakten på den gode fortellingen. Blir den gode fortellingen skviset ut av markedet og produksjonen til fordel for bok nummer 6 og 7 i en serie? Går vi glipp av fortellingen som åpner bøkenes verden fordi forlagene vil selge serielitteratur?

Jeg vil gjerne at mine barn skal finne den gode fortellingen, at de skal ha et reelt valg når det gjelder bøker. Jeg vil også at det skal finnes gode fagbøker for barn, og ikke bare Guiness rekordbok og faktabøker om store fotballprofiler og døgnfluer inne musikkbransjen fordi det selger. Jeg vil ha bøker som forteller om historien vår, om ting som var, om naturen rundt oss. Det er jo ikke grenser for hva det kan lages fagbøker om. Kunsten er å få dem gjennom og til å synes mellom alle seriene med populære figurer som selges. Går det an å si ja, takk begge deler, eller er forlagene for presset på økonomi til å si ja til gode fortellinger og innholdsrike faktabøker i tillegg til masseproduserte seriebøker?

I dag blir det gitt ut over 1200 barnebøker på et år. Det er jo bra, både fra et ståsted som pedagog og leselærer og som mor. Kunnskap er viktig. Lesing er viktig. Et godt utvalg av barnebøker er viktig, og over 1200 barnebøker på et år fra forlagene er positivt. Hvem vil vel ikke at barnet skal lese og kunne velge fra så mange titler? Å fremme leselyst er viktig, og siden alle barn er forskjellig er det viktig å finne den boka som åpner bokverden. Den ene boka som du ikke klarer å legge fra deg, den boka som er nøkkelen inn til en verden full av spennende, morsomme og triste bøker. Den boka er forskjellig fra barn til og barn, og med 1200 utgivelser på barnebokfronten i løpet av et år bør det være mulig å finne den?

Av det 1200 barnebøkene som ble gitt ut på et år var 550 av dem romaner og fortellinger, 372 av dem var bildebøker, mens kun 219 av dem var fagbøker for barn. Forskning viser at spesielt gutter velger fagbøker når de får lov til å velge fritt blant bøker. Hvorfor går da antallet fagbøker som blir gitt ut for barn ned?

En av bøkene som var blant de mest utlånte på bibliotekene var biografien om Zlatan. Det er viktig at barn leser mye. Fra mellomtrinnet på barneskolen skal barn være ferdig med den lesetekniske delen og undervisningen snur fra å lære og lese til å bruke lesingen som verktøy for å lære. Barn er lærevillige og kunnskapshungrige. Hvor blir det av de gode fagbøkene som pirrer nysgjerrigheten og kunnskapsbegjæret til barn? Blir dette dekket av søk på Internett og gjør-det-selv-videoer på youtube? Eller er rett og slett problemet at prosessen med å lage fagbøker går for tregt så innholdet er utdatert når boka blir gitt ut? Da er det kanskje på tide å tenke på innhold og form. Fagbøker for barn er en viktig ressurs, og jeg synes ikke fagbøkene skal druknes i masseproduksjonen av seriebøkene. Barn trenger fagbøker, men da må forlagene prioritere fagbøker, og akkurat nå ser det ut til at fagbøkene taper.

Les mer om nettstudiet i samtidslitteratur for barn og unge.

Relaterte innlegg