Navigate / search

Kvalitet og kommers

Kommersialiseringa og serialiseringa av norske barne- og ungdomsbøker er et faktum. Det er bare å se på statistikken for antall utgivelser retta mot barna og unge. Mange stiller seg kritiske til denne utviklinga, og hevder at masseproduksjonen og seriene går på bekostning av bøkenes kvalitet. Men er det nødvendigvis slik at kvantitet alltid går på bekostning av kvalitet? Kan det være slik at kvantitet noen ganger er en forutsetning for tilgang på kvalitet?

Sluk ein serie

Bokseriane omringar oss på alle kantar. I bokhandelen står En pingles dagbok og ventar på deg, i biblioteket møter du Bjørn Sortland sine kunstdetektivar, og det skal godt gjerast å gå på kino utan å treffe på Katniss frå Dødslekene eller kanskje Karsten og Petra står på lur? Skal vi uroe oss over at marknaden fyllast med seriar av variabel kvalitet? Eller har denne litteraturen noko som vi skal ta i mot og gle oss over?

Serielitteratur lettbent underholdning?

Serielitteratur for barn og ungdom dominerer, både når det gjelder utlån på bibliotekene og av salget i bokhandlene. Er det ikke flott at ungdom blir hektet på en bokserie og pløyer seg igjennom bok etter bok? Er ikke det viktigste at de leser, og ikke hva de leser?

Den lille larve aldrimett

Står ”den lille larve aldrimett” i fare for å bli ”den lille larve altformett” lenge før den får lært seg å lese? -Betraktninger rundt larver, sommerfugler, barn, bøker og bokhandel.

KJEDELIGE OG BARNSLIGE BØKER PÅ BIBLIOTEKET

Det er bare kjedelige og barnslige bøker på biblioteket. Dette er tilbakemeldingen fra en gruppe barn som er på biblioteket og skal låne seg bøker. Er det virkelig slik? Uansett om det stemmer eller ikke, har vi en jobb å gjøre. Vi må beholde leselysten og lesegleden.

Hvem bestemmer hva du leser for dine barn?

Vi leser stadig flere billedbøker som lite gjenspeiler hverdagen barna vokser opp i og eldre barnebøker blir stadig aktualisert og trykket opp i nye opplag. Er billig alltid best?Vi leser stadig flere billedbøker som lite gjenspeiler hverdagen barna vokser opp i og eldre barnebøker blir stadig aktualisert og trykket opp i nye opplag. Er billig alltid best?

En ny litterær tidsalder?

Hva har skjedd med litteraturen og litteratur for våre minste? Det er lett å la seg friste av alle disse søte bøkene for smårollinger. Mengden av utgivelser blir bare større og større, og både størrelsen og prisen på bøkene er fine. Som bibliotekar er man gjerne en bokelsker, men hvordan er kvaliteten på disse bøkene som frister? Da jeg vokste opp var Albert Åberg en populær figur. Både i bokform og på film. Her møter vi en koselig og varm familie-idyll.

Alver til besvær

Veldig mange småjenter er i en periode opptatt av prinsesser, alver, feer og alt som er rosa. Å finne gode bøker om dette der ut til å være en selvmotsigelse, hvis man ser bort fra folkeeventyrene og de nye, alternative prinsessebøkene til Per Gustavsson. Skal så biblioteket kjøpe dårlige bøker eller nekte barna tilgang til det de vil ha?

Zombier, ondskap og grufulle grøss!

Barnebokfeltet er i stadig større grad preget av kommersialisering og serialisering. Er det profittmotivet som styrer eller er det en motivasjon i forhold til å få barn hekta på bøker som gjelder. Hva er viktigst? At barn leser eller at bøkene har et innhold som tilfredsstiller de voksnes skjønn i forhold til hva leserverdighet i bøker er?