Hopp til innholdet
Ny ressurs for god litteratur tilgjengelig for alle

Ny ressurs for god litteratur tilgjengelig for alle

Sammen med Statped har vi laget en oversikt over bøker tilpasset alle barn, og samlet råd om hvordan du skaper gode litterære opplevelser for alle.
Tospråklige bøker: større enn summen av delene

Tospråklige bøker: større enn summen av delene

Hvordan står det egentlig til med den flerspråklige barnelitteraturen i Norge, hva er erfaringene, og hvem jobber med dette?
Litteratur for alle! Seminar om universell utforming

Litteratur for alle! Seminar om universell utforming

Vi inviterer til seminar 23. november for alle som jobber med eller ønsker å lære mer om litteraturformidling for barn med ulike behov.
Nordisk barnebokkonferanse med krise på programmet

Nordisk barnebokkonferanse med krise på programmet

Programmet for NBBK er nå offentliggjort. Konferansen arrangeres 6.-8. februar 2023, og har krise som tema.
Kari Skjønsberg-prisen 2022 til Berit W. Bjørlo

Kari Skjønsberg-prisen 2022 til Berit W. Bjørlo

Berit Westergaard Bjørlo mottok prisen for sin forskning innen barne- og ungdomslitteratur.
Nora Dåsnes fikk Nordisk råds pris for tegneserie om 22. juli

Nora Dåsnes fikk Nordisk råds pris for tegneserie om 22. juli

Tegneserieromanen Ubesvart anrop er vinnerboka i tildelingen av Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris 2022.

Hva skjer?

Tekster fra studenter ved Masterstudiet i barne- og ungdomslitterær skrivekunst og formidling:

It takes a village (og så videre)

It takes a village (og så videre)

Les om dette formidlingsopplegget for litteratur i skolen ved Vilde Kamfjord, forfatter og masterstudent ved instituttet.
Koronakø

Koronakø

Les denne sterke teksten om avstand av Åse Ombustvedt, forfatter og masterstudent ved instituttet.
<em>Det røde hjertet</em><br/>eller<br/><em>Det vi gjorde med frøken Ming</em>

Det røde hjertet
eller
Det vi gjorde med frøken Ming

Her kan du lese en tekst av masterstudent Hilde Hodnefjeld, og i tillegg få innblikk i hennes refleksjoner rundt skriveprosessen.

Tekster fra antologien til studentene ved Forfatterutdanningen i skrivekunst og litteraturformidling på bachelornivå:

Thoralf Fagertun

Kompis tar kaka

Et kapittel fra en roman av Thoralf Fagertun, student ved vår forfatterutdanning på bachelornivå 2019–2021
Tale Østrem

Når månen skal bli til blod

Et utdrag fra en spøkelsesfortelling av Tale Østrem, student ved vår forfatterutdanning på bachelornivå 2019–2021
Andrea Rudland Haave

Sytten

Et romanutdrag av Andrea Rudland Haave, student ved vår forfatterutdanning på bachelornivå 2019–2021

Les flere student-tekster

Våre studier

Masterstudiet

Vårt master­studium i barne- og ungdoms­litterær skrive­kunst og litteratur­formidling er Nordens første master­studium i sitt slag, og et litterært laboratorium for studentene.

Steffen Sørum - forfatterutdanningen

Forfatter­utdanningen i skrive­kunst og for­midling er landets eneste spesielt rettet mot dem som ønsker å skrive for barn og unge. Studiet er to­årig, samlings­basert, og det tas opp inntil 15 studenter per kull.

Illustrasjonsbilde, nettstudier

Nettstudiet i samtids­litteratur for barn og unge er ei vidare­utdanning på deltid som er meint for formidlarar som arbeider med barne- og ungdoms­litteratur i bibliotek, skule eller andre stader.

«Hyss hittar man inte på, de bara blir. Och att det är hyss det vet man inte förrän efteråt.»
Emil i Lønneberget

Litteratur, litteratur­­­formidling og kunst­opplevelse

Forskningsprosjektet i regi av Norsk barnebokinstitutt som pågikk fra 2016 til 2018. Prosjektet har kombinert forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid, og undersøkt hvordan litteratur utvikles og formidles i ulike arenaer, og gjennom Den kulturelle skolesekken.

Litteraturformidlingens arenaer og praksiser
Litteraturformidlingens arenaer og praksiser
Litteraturformidling og kunstopplevelse
Litteraturformidling og kunstopplevelse

Ytringer

Hva er barnelitteratur?

Hva er barnelitteratur?

Under dette innlegget fra to av instituttets fagledere og direktøren finner du også lenker til tidligere innlegg i debatten om unges lesing av litteratur i ulike formater ...
Øystein Espe Bae

Kva skal vi leve av etter boka?

– Det er eit ømtålig spørsmål, eg forstår det. Papirbøker er jo faktisk ekstremt verneverdige som konsept, skriver Øystein Espe Bae om i en kronikk på Persikop.no ...
Kristin Ørjasæter og Helene Uri

Tix på biblioteket

Hva er vel viktigere enn barns leseferdigheter? Vi trenger en automatisk innkjøpsordning for sakprosa ...