Hopp til innholdet
Skeivt kulturår: På rett vei?

Skeivt kulturår: På rett vei?

I år er det Skeivt kulturår. Det skeive har likevel ofte vært det som er på siden i den store fortellingen om barnelitteraturen, men ting er i bevegelse.
Å lese bilder (for dummies)

Å lese bilder (for dummies)

Når man leser en bildebok er bildene like viktige som teksten, ofte enda viktigere. Men hva hvis vi som leser og formidler bildeboka er best på tekst?
Skeivhet og representasjon i norske barne- og ungdomsbøker

Skeivhet og representasjon i norske barne- og ungdomsbøker

I år er det 50 år siden av­kriminaliseringen av homo­seksualitet i Norge. Skeivt arkiv har gått sammen med Nasjonal­museet og Nasjonal­biblioteket for å markere dette.
Hvordan bruke en bok med ASK-symboler i høytlesning sammen med barn

Hvordan bruke en bok med ASK-symboler i høytlesning sammen med barn

Hvordan kan en bok gjøres mer tilgjengelig for alle barn med ulike behov? Fremmer en bildebok med symboler samtalen mellom barna, engasjementet og konsentrasjonen i større grad?
Inkluderende litteraturformidling

Inkluderende litteraturformidling

Med prosjektet «Bok til alle fysisk og digitalt» har Veronica Salinas ved instituttet utviklet og testet ut en formidlingsmetode der barnehagebarn med ulike funksjonsnivåer kan delta i ett og samme opplegg.
Borghild Fallberg, månedens illustratør i juni 2022

Borghild Fallberg, månedens illustratør i juni 2022

Hun har de siste årene beveget seg fra grafisk design mot illustrasjon, gjenfunnet sin lidenskap for barnebøker. Borghild Fallberg har fortid i forlag og reklamebyrå.

Hva skjer?

Tekster fra studenter ved Masterstudiet i barne- og ungdomslitterær skrivekunst og formidling:

It takes a village (og så videre)

It takes a village (og så videre)

Les om dette formidlingsopplegget for litteratur i skolen ved Vilde Kamfjord, forfatter og masterstudent ved instituttet.
Koronakø

Koronakø

Les denne sterke teksten om avstand av Åse Ombustvedt, forfatter og masterstudent ved instituttet.
<em>Det røde hjertet</em><br/>eller<br/><em>Det vi gjorde med frøken Ming</em>

Det røde hjertet
eller
Det vi gjorde med frøken Ming

Her kan du lese en tekst av masterstudent Hilde Hodnefjeld, og i tillegg få innblikk i hennes refleksjoner rundt skriveprosessen.

Tekster fra antologien til studentene ved Forfatterutdanningen i skrivekunst og litteraturformidling på bachelornivå:

Thoralf Fagertun

Kompis tar kaka

Et kapittel fra en roman av Thoralf Fagertun, student ved vår forfatterutdanning på bachelornivå 2019–2021
Tale Østrem

Når månen skal bli til blod

Et utdrag fra en spøkelsesfortelling av Tale Østrem, student ved vår forfatterutdanning på bachelornivå 2019–2021
Andrea Rudland Haave

Sytten

Et romanutdrag av Andrea Rudland Haave, student ved vår forfatterutdanning på bachelornivå 2019–2021

Les flere student-tekster

Våre studier

Masterstudiet

Vårt master­studium i barne- og ungdoms­litterær skrive­kunst og litteratur­formidling er Nordens første master­studium i sitt slag, og et litterært laboratorium for studentene.

Steffen Sørum - forfatterutdanningen

Forfatter­utdanningen i skrive­kunst og for­midling er landets eneste spesielt rettet mot dem som ønsker å skrive for barn og unge. Studiet er to­årig, samlings­basert, og det tas opp inntil 15 studenter per kull.

Illustrasjonsbilde, nettstudier

Nettstudiet i samtids­litteratur for barn og unge er ei vidare­utdanning på deltid som er meint for formidlarar som arbeider med barne- og ungdoms­litteratur i bibliotek, skule eller andre stader.

«Om man är tyst för länge så vissnar tungan.»
Pippi Langstrømpe

Litteratur, litteratur­­­formidling og kunst­opplevelse

Forskningsprosjektet i regi av Norsk barnebokinstitutt som pågikk fra 2016 til 2018. Prosjektet har kombinert forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid, og undersøkt hvordan litteratur utvikles og formidles i ulike arenaer, og gjennom Den kulturelle skolesekken.

Litteraturformidlingens arenaer og praksiser
Litteraturformidlingens arenaer og praksiser
Litteraturformidling og kunstopplevelse
Litteraturformidling og kunstopplevelse

Ytringer

Hva er barnelitteratur?

Hva er barnelitteratur?

Under dette innlegget fra to av instituttets fagledere og direktøren finner du også lenker til tidligere innlegg i debatten om unges lesing av litteratur i ulike formater ...
Øystein Espe Bae

Kva skal vi leve av etter boka?

– Det er eit ømtålig spørsmål, eg forstår det. Papirbøker er jo faktisk ekstremt verneverdige som konsept, skriver Øystein Espe Bae om i en kronikk på Persikop.no ...
Kristin Ørjasæter og Helene Uri

Tix på biblioteket

Hva er vel viktigere enn barns leseferdigheter? Vi trenger en automatisk innkjøpsordning for sakprosa ...