Pling i bollen! Poesi for barn

Pling i bollen! Poesi for barn

I året som gikk viet det svenske forskningstidsskriftet Barnboken oppmerksomhet til poesi for barn og unge.
Sunniva Sunde Krogseth, månedens illustratør i april 2022

Sunniva Sunde Krogseth, månedens illustratør i april 2022

Sunniva S. Krogseth kunne like godt blitt biolog eller gartner, og bruker våren på å dyrke grønnkål, gresskar og insektsvennlige blomster i en parsellhage Oslo.
Siv-Terese Omland

NBI-stipendet 2022 til prosjekt om kvalitet i bildebøker for de yngste

Siv-Terese Omland har mottatt NBI-stipendet 2022 på kr 100 000 kroner for et forsknings­prosjekt om kvalitets­kriterier i bilde­bøker for de minste.
Hva er barnelitteratur?

Hva er barnelitteratur?

Under dette innlegget fra to av instituttets fagledere og direktøren finner du også lenker til tidligere innlegg i debatten om unges lesing av litteratur i ulike formater.
Nominasjoner til Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris 2022

Nominasjoner til Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris 2022

13 nordiske bildebøker, ungdomsromaner og diktsamlinger er nominert. Fra Norge er Ragnar Aalbu og Nora Dåsnes nominert, og fra det samiske språkområdet, Sara Vuolab fra Karasjok.
Skrivekurs for deltakere med flerspråklig bakgrunn

Skrivekurs for deltakere med flerspråklig bakgrunn

Vi holder nytt skrivekurs i barne- og ungdomslitteratur for deltakere med flerspråklig bakgrunn, våren 2022. Kurset er gratis, og går over tre kvelder. Kursholdere er Ayse Koca og Bjørn Sortland.

Hva skjer?

Tekster fra studenter ved Masterstudiet i barne- og ungdomslitterær skrivekunst og formidling:

It takes a village (og så videre)

It takes a village (og så videre)

Les om dette formidlingsopplegget for litteratur i skolen ved Vilde Kamfjord, forfatter og masterstudent ved instituttet.
Koronakø

Koronakø

Les denne sterke teksten om avstand av Åse Ombustvedt, forfatter og masterstudent ved instituttet.
<em>Det røde hjertet</em><br/>eller<br/><em>Det vi gjorde med frøken Ming</em>

Det røde hjertet
eller
Det vi gjorde med frøken Ming

Her kan du lese en tekst av masterstudent Hilde Hodnefjeld, og i tillegg få innblikk i hennes refleksjoner rundt skriveprosessen.

Tekster fra antologien til studentene ved Forfatterutdanningen i skrivekunst og litteraturformidling på bachelornivå:

Thoralf Fagertun

Kompis tar kaka

Et kapittel fra en roman av Thoralf Fagertun, student ved vår forfatterutdanning på bachelornivå 2019–2021
Tale Østrem

Når månen skal bli til blod

Et utdrag fra en spøkelsesfortelling av Tale Østrem, student ved vår forfatterutdanning på bachelornivå 2019–2021
Andrea Rudland Haave

Sytten

Et romanutdrag av Andrea Rudland Haave, student ved vår forfatterutdanning på bachelornivå 2019–2021

Les flere student-tekster

Våre studier

Masterstudiet

Masterstudiet i skrivekunst og formidling

Vårt master­studium i barne- og ungdoms­litterær skrive­kunst og litteratur­formidling er Nordens første master­studium i sitt slag, og et litterært laboratorium for studentene.

Steffen Sørum - forfatterutdanningen

Forfatterutdanning på bachelornivå

Forfatter­utdanningen i skrive­kunst og for­midling er landets eneste spesielt rettet mot dem som ønsker å skrive for barn og unge. Studiet er to­årig, samlings­basert, og det tas opp inntil 15 studenter per kull.

Illustrasjonsbilde, nettstudier

Nettstudiet i samtidslitteratur

Nettstudiet i samtids­litteratur for barn og unge er ei vidare­utdanning på deltid som er meint for formidlarar som arbeider med barne- og ungdoms­litteratur i bibliotek, skule eller andre stader.

Barne­litterært forsknings­­­­tidsskrift

Tids­skriftet ble etablert i 2010, og er et nordisk digitalt vitenskapelig forum som utforsker barne­litterær estetikk, analoge og digitale medier, verbale og visuelle kunst­uttrykk, samt synet på kunst og barn.

Images of the socialist city
av Jörg Meibauer

Humor og engasjement i miljøorientert barnelitteratur
av Marianne Røskeland

Bollebaking som overgangsrite, protest og idyll i Snøfall
av Ragnhild Rieber-Mohn

«Det er nettopp fordi du er et meget lite dyr at du vil være til Stor Hjelp i det eventyret som ligger foran oss.»

Litteratur, litteratur­­­formidling og kunst­opplevelse

Forskningsprosjektet i regi av Norsk barnebokinstitutt som pågikk fra 2016 til 2018. Prosjektet har kombinert forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid, og undersøkt hvordan litteratur utvikles og formidles i ulike arenaer, og gjennom Den kulturelle skolesekken.

Litteraturformidlingens arenaer og praksiser
Litteraturformidlingens arenaer og praksiser
Litteraturformidling og kunstopplevelse
Litteraturformidling og kunstopplevelse

Ytringer

Hva er barnelitteratur?

Hva er barnelitteratur?

Under dette innlegget fra to av instituttets fagledere og direktøren finner du også lenker til tidligere innlegg i debatten om unges lesing av litteratur i ulike formater ...
Øystein Espe Bae

Kva skal vi leve av etter boka?

– Det er eit ømtålig spørsmål, eg forstår det. Papirbøker er jo faktisk ekstremt verneverdige som konsept, skriver Øystein Espe Bae om i en kronikk på Persikop.no ...
Kristin Ørjasæter og Helene Uri

Tix på biblioteket

Hva er vel viktigere enn barns leseferdigheter? Vi trenger en automatisk innkjøpsordning for sakprosa ...