Bærekraftsbiblioteket - Les for framtida!

Bærekraftsbiblioteket – Les for framtida!

Bærekraftsbiblioteket er et opplegg for skoler, biblioteker og andre organisasjoner til å arrangere lesesirkler om FNs 17 bærekraftsmål for barn i alderen 6–12 år.
Fiksjonsmåleren og andre verktøy for å forstå sakprosa

Fiksjonsmåleren og andre verktøy for å forstå sakprosa

Det er ikke enkelt å skille mellom sakprosa og skjønnlitteratur for barn. For hvor går grensen når faktafortellinger låner av fiktive og fantastiske elementer
Informasjonsmøte om masterstudium 20.4

Informasjonsmøte om masterstudium 20.4

Det blir avholdt et digitalt informasjonsmøte for søkere til masterstudiet i skrivekunst og formidling mandag 20. april 2020, kl 11.00. Påmelding her.
Ilustrasjonsfoto

Litteratur og spill i pandemitid

I unntakssituasjonen rundt covid-19-pandemien er det mange som har fremskutt behov for adspredelse, og vi har forsøkt å finne frem noen bok- og spilltitler som kan være aktuelle for situasjonen
Prisvinner Helene Uri

Å tenke det, skape det, men å beskrive det?

Intervju med Helene Uri om skriveprosess og kunstnerisk utviklingsarbeid i forbindelse med publiseringen av det vitenskapelige essayet "Jeg håndhilser før jeg penetrerer" i Nordic Journal of Art & Research.
Ledig undervisningsstilling ved Norsk barnebokinstitutt

Ledig undervisningsstilling ved Norsk barnebokinstitutt

Vi søker deg med enten kunstnerisk eller akademisk førstestillingskompetanse til undervisning i visuelle og digitale aspekter ved barne- og ungdomslitteratur. Søknadsfrist: 4. mai.

Hva skjer?

Forfatter Tyra T. Tronstad foreleser for forfatterutdanningens studenter

Forfatterutdanningen

i skrivekunst og litteraturformidling

Utdanningen er landets eneste spesielt rettet mot dem som ønsker å skrive for barn og unge. Studiet er toårig, samlingsbasert, og det tas opp inntil 15 studenter på bakgrunn av innsendt tekst, motivasjonsbrev og intervju.

Illustrasjonsbilde, nettstudier

Nettstudiet

i samtidslitteratur for barn og unge

Studiet er ei nettbasert vidareutdanning på deltid som er meint for formidlarar som arbeider med barne- og ungdomslitteratur, til dømes i bibliotek, skule eller andre stader.

Barnelitterært forskningstidsskrift

Barne­litterært forsknings­­­­tidsskrift

Tids­skriftet ble etablert i 2010, og er et nordisk digitalt vitenskapelig forum som utforsker barne­litterær estetikk, analoge og digitale medier, verbale og visuelle kunst­uttrykk, samt synet på kunst og barn.

«Jeg skriver for barn fordi jeg liker å ha et intelligent publikum som ikke nødvendigvis må ha alt inn med teskjeer, men som er lekent og fantasirikt nok til å henge med i svingene selv om bordet skulle løfte seg og fly ut gjennom vinduet.»
Tor Åge Bringsværd

Litteratur, litteratur­­­formidling og kunst­opplevelse

Forskningsprosjektet i regi av Norsk barnebokinstitutt som pågikk fra 2016 til 2018. Prosjektet har kombinert forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid, og undersøkt hvordan litteratur utvikles og formidles i ulike arenaer, og gjennom Den kulturelle skolesekken.

Litteraturformidlingens arenaer og praksiser
Litteraturformidlingens arenaer og praksiser
Litteraturformidling og kunstopplevelse
Litteraturformidling og kunstopplevelse

Ytringer

Kristin Ørjasæter og Helene Uri

Så enkelt, så viktig. Behovet for flerspråklig barnelitteratur

Det er mer vanlig med flerspråklige samfunn enn med enspråklige. Norge er ikke et enspråklig samfunn og har heller ikke vært det ...
Steffen Sørum

Uro

Steffen Sørum leverte under Se og les-konferansen i februar et kraftfullt morgenessay. Dette kan du nå lese her ...
Kjersti Lersbryggen Mørk

Ondskap i barnelitteratur

Kjersti Lersbryggen Mørk forsker på ondskap i barnelitteratur. I denne filmen, laget til vårt førtiårsjubileum, snakker hun om bildeboka Sinna Mann som handler om familievold ...