Hopp til innholdet

Masterstudiet i skrivekunst og formidling for barn og unge, søknadsfrist: 15. mai

Krig i barnelitteraturen

Krig i barnelitteraturen

Bookbird undersøker hvordan bildebøker om krig fremmer kritisk og emosjonell literacy mens Barnebokforum skriver om besøk til to barnebibliotek på Gazastripen – før de ble lagt i ruiner.
Taktilt møte med kroppen

Taktilt møte med kroppen

Ny faktabok om kroppen byr på både morsomme fakta og bilder du kan lese med fingrene. Vi presenterer boka i samarbeid med Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek.
Humor, spenning og alvor – her er vinnere av Kulturdepartementets priser for 2023

Humor, spenning og alvor – her er vinnere av Kulturdepartementets priser for 2023

Kultur- og like­­stillings­­minister Lubna Jaffery delte 19. mars ut Kultur­­departementets priser for barne- og ungdoms­­litteratur utgitt i 2023
Samisk barnelitteratur: Hva karakteriserer den? Hva bør den gjøre?

Samisk barnelitteratur: Hva karakteriserer den? Hva bør den gjøre?

Sametingets bibliotek, Juoigiid Searvi og Norsk barnebokinstitutt ønsker velkommen til et åpent seminar om samisk barnelitteratur, 25. april.
Seminar:  Skrivekunst for leselyst

Seminar: Skrivekunst for leselyst

Hvordan kan forfattere, illustratører og tegneserieskapere bli enda bedre på å lage bøker som i seg selv fremmer leselyst?
Litteraturformidling til ungdom med kort botid i Norge

Litteraturformidling til ungdom med kort botid i Norge

Norsk barnebokinstitutt lanserer nå den andre forskningsartikkelen fra den nasjonale satsingen, Formidlingslaboratoriet. Artikkelen beskriver en ny metode for å formidle litteratur til ungdom med kort botid i Norge.

Hva skjer?

Tekster fra studenter ved Masterstudiet i barne- og ungdomslitterær skrivekunst og formidling:

It takes a village (og så videre)

It takes a village (og så videre)

Les om dette formidlingsopplegget for litteratur i skolen ved Vilde Kamfjord, forfatter og masterstudent ved instituttet.
Koronakø

Koronakø

Les denne sterke teksten om avstand av Åse Ombustvedt, forfatter og masterstudent ved instituttet.
<em>Det røde hjertet</em><br/>eller<br/><em>Det vi gjorde med frøken Ming</em>

Det røde hjertet
eller
Det vi gjorde med frøken Ming

Her kan du lese en tekst av masterstudent Hilde Hodnefjeld, og i tillegg få innblikk i hennes refleksjoner rundt skriveprosessen.

Tekster fra antologien til studentene ved Forfatterutdanningen i skrivekunst og litteraturformidling på bachelornivå:

Thoralf Fagertun

Kompis tar kaka

Et kapittel fra en roman av Thoralf Fagertun, student ved vår forfatterutdanning på bachelornivå 2019–2021
Tale Østrem

Når månen skal bli til blod

Et utdrag fra en spøkelsesfortelling av Tale Østrem, student ved vår forfatterutdanning på bachelornivå 2019–2021
Andrea Rudland Haave

Sytten

Et romanutdrag av Andrea Rudland Haave, student ved vår forfatterutdanning på bachelornivå 2019–2021

Les flere student-tekster

Våre studier

Masterstudiet

Vårt master­studium i barne- og ungdoms­litterær skrive­kunst og litteratur­formidling er Nordens første master­studium i sitt slag, og et litterært laboratorium for studentene.

Steffen Sørum - forfatterutdanningen

Forfatter­utdanningen i skrive­kunst og for­midling er landets eneste spesielt rettet mot dem som ønsker å skrive for barn og unge. Studiet er to­årig, samlings­basert, og det tas opp inntil 15 studenter per kull.

Illustrasjonsbilde, nettstudier

Nettstudiet i samtids­litteratur for barn og unge er ei vidare­utdanning på deltid som er meint for formidlarar som arbeider med barne- og ungdoms­litteratur i bibliotek, skule eller andre stader.

«Det er nettopp fordi du er et meget lite dyr at du vil være til Stor Hjelp i det eventyret som ligger foran oss.»

Ytringer

Seks netter i Kairo

Seks netter i Kairo

Hvorfor deltok vi på bokmessen i Kairo, hva var vårt mandat, hvordan ble programmet utarbeidet og hvordan ble det finansiert? ...
Endre Lund Eriksen

Ja, det er skummelt når en forelder har kreft

Men kanskje trenger barn som opplever kreft hos sine nærmeste nettopp slike historier som Snøfall 2 ...
La boka leve!

La boka leve!

Mens Cecilie Lyngby er «sterkt bekymret for barna som leser boken», er vi mer bekymret for barn som ikke leser ...