Hopp til innholdet
Nominasjoner til Kulturdepartementets priser

Nominasjoner til Kulturdepartementets priser for barne- og ungdomslitteratur utgitt i 2022

For bokåret 2022 er til sammen 23 forfattere, illustratører, tegneserieskapere og oversettere nominert i sju kategorier.
Flerspråklig stemme

Flerspråklig stemme

Veronica Salinas sin norske stemme er preget av hennes spanske morsmål, men det er ikke noen ulempe i møte med barn.
Reisebrev fra bokmessen i Kairo 2023

Reisebrev fra bokmessen i Kairo 2023

Neste år er Norge gjesteland på Bokmessen i Kairo. Veronica Salinas har besøkt årets messe og deler noen erfaringer derfra.
NORLA og Norsk barnebokinstitutt til bokmessen i Kairo 2024

NORLA og Norsk barnebokinstitutt til bokmessen i Kairo 2024

Instituttet er samarbeidspartner når Norge blir gjesteland på bokmessen i Kairo i 2024.
Steffen Sørum - forfatterutdanningen

Nytt opptak til to av våre studier

Forfatterutdanningen på bachelornivå og nettstudiet i samtidslitteratur tar opp nye studenter denne våren. Søknadsfrist: 15. mai.
Ny redaktør til Barnelitterært forskningstidsskrift

Ny redaktør til Barnelitterært forskningstidsskrift

Tatjana Kielland Samoilow er ny redaktør i Barnelitterært forskningstidsskrift (BLFT), og Guro Stølen er ny redaksjonssekretær.
Steffen Sørum - forfatterutdanningen

Forfatterutdanningen

i skrivekunst og litteraturformidling

Søk innen 15. mai

Illustrasjonsbilde - nettstudiet

Nettstudiet

i samtidslitteratur for barn og unge

Søk innen 15. mai

Hva skjer?

Tekster fra studenter ved Masterstudiet i barne- og ungdomslitterær skrivekunst og formidling:

It takes a village (og så videre)

It takes a village (og så videre)

Les om dette formidlingsopplegget for litteratur i skolen ved Vilde Kamfjord, forfatter og masterstudent ved instituttet.
Koronakø

Koronakø

Les denne sterke teksten om avstand av Åse Ombustvedt, forfatter og masterstudent ved instituttet.
<em>Det røde hjertet</em><br/>eller<br/><em>Det vi gjorde med frøken Ming</em>

Det røde hjertet
eller
Det vi gjorde med frøken Ming

Her kan du lese en tekst av masterstudent Hilde Hodnefjeld, og i tillegg få innblikk i hennes refleksjoner rundt skriveprosessen.

Tekster fra antologien til studentene ved Forfatterutdanningen i skrivekunst og litteraturformidling på bachelornivå:

Thoralf Fagertun

Kompis tar kaka

Et kapittel fra en roman av Thoralf Fagertun, student ved vår forfatterutdanning på bachelornivå 2019–2021
Tale Østrem

Når månen skal bli til blod

Et utdrag fra en spøkelsesfortelling av Tale Østrem, student ved vår forfatterutdanning på bachelornivå 2019–2021
Andrea Rudland Haave

Sytten

Et romanutdrag av Andrea Rudland Haave, student ved vår forfatterutdanning på bachelornivå 2019–2021

Les flere student-tekster

Våre studier

Masterstudiet

Vårt master­studium i barne- og ungdoms­litterær skrive­kunst og litteratur­formidling er Nordens første master­studium i sitt slag, og et litterært laboratorium for studentene.

Steffen Sørum - forfatterutdanningen

Forfatter­utdanningen i skrive­kunst og for­midling er landets eneste spesielt rettet mot dem som ønsker å skrive for barn og unge. Studiet er to­årig, samlings­basert, og det tas opp inntil 15 studenter per kull.

Illustrasjonsbilde, nettstudier

Nettstudiet i samtids­litteratur for barn og unge er ei vidare­utdanning på deltid som er meint for formidlarar som arbeider med barne- og ungdoms­litteratur i bibliotek, skule eller andre stader.

«Det er nettopp fordi du er et meget lite dyr at du vil være til Stor Hjelp i det eventyret som ligger foran oss.»

Ytringer

Hva er barnelitteratur?

Hva er barnelitteratur?

Under dette innlegget fra to av instituttets fagledere og direktøren finner du også lenker til tidligere innlegg i debatten om unges lesing av litteratur i ulike formater ...
Øystein Espe Bae

Kva skal vi leve av etter boka?

– Det er eit ømtålig spørsmål, eg forstår det. Papirbøker er jo faktisk ekstremt verneverdige som konsept, skriver Øystein Espe Bae om i en kronikk på Persikop.no ...
Kristin Ørjasæter og Helene Uri

Tix på biblioteket

Hva er vel viktigere enn barns leseferdigheter? Vi trenger en automatisk innkjøpsordning for sakprosa ...