Nye tendenser i nordisk barnelitteratur

Nye tendenser i nordisk barnelitteratur

Med antologien På tværs af Norden ønsker Nordisk ministerråd å vise frem tendenser i ny nordisk barnelitteratur, forskning på og formidling av denne.
Høytlesingsdagen 2020

Høytlesingsdagen 2020

Hvordan bli en bedre høytleser? Bibliotekene inviteres til å være med på Høytlesingsdagen 2020 mellom 20. og 26 januar.
Kan vi snakke sammen?

Kan vi snakke sammen?

Seminar om flerspråklighet hos barn og unge i samarbeid med Leser søker bok, Nasjonalbiblioteket og Språkrådet 26. februar.
Anna Fiske

Å holde på fantasien – intervju med Anna Fiske

Hilde Hagerup har intervjuet illustratør og forfatter Anna Fiske om litteraturformidling.
Endre Lund Eriksen

– En kunstnerisk opplevelse i seg sjøl – intervju med Endre Lund Eriksen

Hilde Hagerup har intervjuet forfatter Endre Lund Eriksen om litteraturformidling
Konferanse om digital lesing i barnehagen

Konferanse om digital lesing i barnehagen

Forskerne i VEBB-prosjektet ved Lesesenteret legger frem det viktigste de har funnet ut om bruken av e-bøker i barnehagen 12. februar.
Forfatter Tyra T. Tronstad foreleser for forfatterutdanningens studenter

Forfatterutdanningen

i skrivekunst og litteraturformidling

Utdanningen er landets eneste spesielt rettet mot dem som ønsker å skrive for barn og unge. Studiet er toårig, samlingsbasert, og det tas opp inntil 15 studenter på bakgrunn av innsendt tekst, motivasjonsbrev og intervju.

Illustrasjonsbilde, nettstudier

Nettstudiet

i samtidslitteratur for barn og unge

Studiet er ei nettbasert vidareutdanning på deltid som er meint for formidlarar som arbeider med barne- og ungdomslitteratur, til dømes i bibliotek, skule eller andre stader.

Barnelitterært forskningstidsskrift

Barne­litterært forsknings­­­­tidsskrift

Tids­skriftet ble etablert i 2010, og er et nordisk digitalt vitenskapelig forum som utforsker barne­litterær estetikk, analoge og digitale medier, verbale og visuelle kunst­uttrykk, samt synet på kunst og barn.

«Jeg skriver for barn fordi jeg liker å ha et intelligent publikum som ikke nødvendigvis må ha alt inn med teskjeer, men som er lekent og fantasirikt nok til å henge med i svingene selv om bordet skulle løfte seg og fly ut gjennom vinduet.»
Tor Åge Bringsværd

Litteratur, litteratur­­­formidling og kunst­opplevelse

Forskningsprosjektet i regi av Norsk barnebokinstitutt som pågikk fra 2016 til 2018. Prosjektet har kombinert forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid, og undersøkt hvordan litteratur utvikles og formidles i ulike arenaer, og gjennom Den kulturelle skolesekken.

Litteraturformidlingens arenaer og praksiser
Litteraturformidlingens arenaer og praksiser
Litteraturformidling og kunstopplevelse
Litteraturformidling og kunstopplevelse

Ytringer

Illustrasjonsfoto

Diskusjoner om barnelitteratur

Denne høsten har det vært flere diskusjoner om barnelitteratur – kjønnsrepresentasjon, viktigheten av lengdelesing og spørsmål om rasisme i en bildebok er noen av temaene ...
Debatten om kjønn i nominasjonene til ARKs barnebokpris

Debatten om kjønn i nominasjonene til ARKs barnebokpris

Vi har samlet innleggene i debatten om kjønnsrepresentasjon i nominasjonene til ARKs barnebokpris ...
Prisvinner Helene Uri

«Motsatt vei» er det vanlige

Helene Uri svarer Steffen R. M. Sørum om kjønnsbalanse i nominasjonene til ARKs barnebokpris: – Sorry, Sørum, jeg ser ikke det samme som deg.  ...
40 år 1979–2019

Norsk barnebokinstitutt 40 år

Ytringer om barnelitteratur: Vi fylte 40 år i 2019, og inviterte fagfolk, organisasjoner, forfattere, illustratører og andre til å dele en hjertesak om barnelitteratur. Flere av instituttets ansatte har også bidratt med sine tanker i korte filmer.

Førti røvere

Førti røvere

I eventyret er det førti røvere. I virkeligheten er det flere. Alle venter. Noen inne i grotten, noen utenfor. Widar Aspeli har skrevet et essay til vår førtiårsfeiring.
Sukk

Sukk

Fredrik Rysjedal har laget denne tegneseriekronikken, om det å lage tegneserier for barn, i anledning vår førtiårsfeiring.
Gutt på hvit hest av Theodor Kittelsen

Kan vi få snakke om litteratur snart nå?

All barnelitteratur skal fremdeles være variasjoner over dannelsesromansjangeren, synes noen å mene, skriver Silje Hernæs Linhart til vår førtiårsfeiring