Hopp til innholdet
Historien om nordisk barnelitteratur

Historien om nordisk barnelitteratur

En ny fagbok viser hvordan barnelitteraturen har endret seg med framveksten av nye institusjoner, teknologi og ideer, og hvordan det har påvirket våre ideer om hva barn skal lese.
Å tisse uten bleie

Å tisse uten bleie

Hilde Dybvik har undersøkt tre småbarnsbøker om tissing for å se hvilket handlingsrom barnekarakteren har.
Sted, rom og geografi i barnelitteratur

Sted, rom og geografi i barnelitteratur

Barnelitterært forskningstidsskrift har publisert en ny artikkelsamling som tar for seg en økende interesse rundt sted i barnelitteraturen.
Tiril Haug Johne, månedens illustratør i desember 2022 og januar 2023

Tiril Haug Johne, månedens illustratør i desember 2022 og januar 2023

Hun blir inspirert av å skrive, og får hun ikke jobbe for hånd på papir kan de hende at hun gir seg. Månedens illustratør er også som designer, og driver
Bøker fra Bærekraftsbiblioteket

Hva forteller en bokliste?

Anne Skaret, forsker ved instituttet, har undersøkt Bærekraftsbibliotekets boklister i en artikkel i Barnelitterært forskningstidsskrift.
<strong>Hybridbokas historie</strong>

Hybridbokas historie

Ny forskningsartikkel undersøker historien til hybridbøker, litteratur som kombinerer tekst og lyd, i Sverige.

Hva skjer?

Tekster fra studenter ved Masterstudiet i barne- og ungdomslitterær skrivekunst og formidling:

It takes a village (og så videre)

It takes a village (og så videre)

Les om dette formidlingsopplegget for litteratur i skolen ved Vilde Kamfjord, forfatter og masterstudent ved instituttet.
Koronakø

Koronakø

Les denne sterke teksten om avstand av Åse Ombustvedt, forfatter og masterstudent ved instituttet.
<em>Det røde hjertet</em><br/>eller<br/><em>Det vi gjorde med frøken Ming</em>

Det røde hjertet
eller
Det vi gjorde med frøken Ming

Her kan du lese en tekst av masterstudent Hilde Hodnefjeld, og i tillegg få innblikk i hennes refleksjoner rundt skriveprosessen.

Tekster fra antologien til studentene ved Forfatterutdanningen i skrivekunst og litteraturformidling på bachelornivå:

Thoralf Fagertun

Kompis tar kaka

Et kapittel fra en roman av Thoralf Fagertun, student ved vår forfatterutdanning på bachelornivå 2019–2021
Tale Østrem

Når månen skal bli til blod

Et utdrag fra en spøkelsesfortelling av Tale Østrem, student ved vår forfatterutdanning på bachelornivå 2019–2021
Andrea Rudland Haave

Sytten

Et romanutdrag av Andrea Rudland Haave, student ved vår forfatterutdanning på bachelornivå 2019–2021

Les flere student-tekster

Våre studier

Masterstudiet

Vårt master­studium i barne- og ungdoms­litterær skrive­kunst og litteratur­formidling er Nordens første master­studium i sitt slag, og et litterært laboratorium for studentene.

Steffen Sørum - forfatterutdanningen

Forfatter­utdanningen i skrive­kunst og for­midling er landets eneste spesielt rettet mot dem som ønsker å skrive for barn og unge. Studiet er to­årig, samlings­basert, og det tas opp inntil 15 studenter per kull.

Illustrasjonsbilde, nettstudier

Nettstudiet i samtids­litteratur for barn og unge er ei vidare­utdanning på deltid som er meint for formidlarar som arbeider med barne- og ungdoms­litteratur i bibliotek, skule eller andre stader.

«Hyss hittar man inte på, de bara blir. Och att det är hyss det vet man inte förrän efteråt.»
Emil i Lønneberget

Ytringer

Hva er barnelitteratur?

Hva er barnelitteratur?

Under dette innlegget fra to av instituttets fagledere og direktøren finner du også lenker til tidligere innlegg i debatten om unges lesing av litteratur i ulike formater ...
Øystein Espe Bae

Kva skal vi leve av etter boka?

– Det er eit ømtålig spørsmål, eg forstår det. Papirbøker er jo faktisk ekstremt verneverdige som konsept, skriver Øystein Espe Bae om i en kronikk på Persikop.no ...
Kristin Ørjasæter og Helene Uri

Tix på biblioteket

Hva er vel viktigere enn barns leseferdigheter? Vi trenger en automatisk innkjøpsordning for sakprosa ...