Hopp til innholdet
Illustrasjonsfoto: Johannes Mändle

Bibliografi over fag- og forskningslitteratur for 2020 og 2021

Oversikten over norsk fag- og forskningslitteratur om barnelitteratur utgitt i 2020 og 2021 er nå tilgjengelig.
Hvor mangfoldig er den flerkulturelle, norske barnelitteraturen?

Hvor mangfoldig er den flerkulturelle, norske barnelitteraturen?

Vi ser nærmere på noen av skrivekursene som tilbys, for å se på hvilken måte de bidrar til en mangfoldig barnelitteratur.
Unge på flukt, lesing på hell og uutholdelig tematikk på Lillehammer

Unge på flukt, lesing på hell og uutholdelig tematikk på Lillehammer

Nordens største litteraturfestival finner sted på Lillehammer i månedsskifte mai/juni. I tillegg til fest og moro er programmet spekket med gode samtaler.
Nye forskningsartikler i Barnboken

Nye forskningsartikler i Barnboken

Forskningstidsskriftet Barnboken, utgitt av Svenska barnboksinstitutet, har publisert tre nye artikler i siste utgave.
Odin Helgheim, månedens illustratør i mai 2022

Odin Helgheim, månedens illustratør i mai 2022

Han er utdannet grunnskolelærer og bor og jobber i Oslo. 26-åringen har jobbet som illustratør og serieskaper i to år, og er allerede nominert til Kulturdepartementets priser for to prosjekter.
Fri! Et seminar om det frihetlige i barnelitteraturen

Fri! Et seminar om det frihetlige i barnelitteraturen

Får kunstneriske krav være i fokus når barnelitteratur skal drøftes og evalueres? Er forfatterne blitt reddere enn de var før? Vi inviterer til seminar 11. mai.

Hva skjer?

Tekster fra studenter ved Masterstudiet i barne- og ungdomslitterær skrivekunst og formidling:

It takes a village (og så videre)

It takes a village (og så videre)

Les om dette formidlingsopplegget for litteratur i skolen ved Vilde Kamfjord, forfatter og masterstudent ved instituttet.
Koronakø

Koronakø

Les denne sterke teksten om avstand av Åse Ombustvedt, forfatter og masterstudent ved instituttet.
<em>Det røde hjertet</em><br/>eller<br/><em>Det vi gjorde med frøken Ming</em>

Det røde hjertet
eller
Det vi gjorde med frøken Ming

Her kan du lese en tekst av masterstudent Hilde Hodnefjeld, og i tillegg få innblikk i hennes refleksjoner rundt skriveprosessen.

Tekster fra antologien til studentene ved Forfatterutdanningen i skrivekunst og litteraturformidling på bachelornivå:

Thoralf Fagertun

Kompis tar kaka

Et kapittel fra en roman av Thoralf Fagertun, student ved vår forfatterutdanning på bachelornivå 2019–2021
Tale Østrem

Når månen skal bli til blod

Et utdrag fra en spøkelsesfortelling av Tale Østrem, student ved vår forfatterutdanning på bachelornivå 2019–2021
Andrea Rudland Haave

Sytten

Et romanutdrag av Andrea Rudland Haave, student ved vår forfatterutdanning på bachelornivå 2019–2021

Les flere student-tekster

Våre studier

Masterstudiet

Vårt master­studium i barne- og ungdoms­litterær skrive­kunst og litteratur­formidling er Nordens første master­studium i sitt slag, og et litterært laboratorium for studentene.

Steffen Sørum - forfatterutdanningen

Forfatter­utdanningen i skrive­kunst og for­midling er landets eneste spesielt rettet mot dem som ønsker å skrive for barn og unge. Studiet er to­årig, samlings­basert, og det tas opp inntil 15 studenter per kull.

Illustrasjonsbilde, nettstudier

Nettstudiet i samtids­litteratur for barn og unge er ei vidare­utdanning på deltid som er meint for formidlarar som arbeider med barne- og ungdoms­litteratur i bibliotek, skule eller andre stader.

«Om man är tyst för länge så vissnar tungan.»
Pippi Langstrømpe

Litteratur, litteratur­­­formidling og kunst­opplevelse

Forskningsprosjektet i regi av Norsk barnebokinstitutt som pågikk fra 2016 til 2018. Prosjektet har kombinert forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid, og undersøkt hvordan litteratur utvikles og formidles i ulike arenaer, og gjennom Den kulturelle skolesekken.

Litteraturformidlingens arenaer og praksiser
Litteraturformidlingens arenaer og praksiser
Litteraturformidling og kunstopplevelse
Litteraturformidling og kunstopplevelse

Ytringer

Hva er barnelitteratur?

Hva er barnelitteratur?

Under dette innlegget fra to av instituttets fagledere og direktøren finner du også lenker til tidligere innlegg i debatten om unges lesing av litteratur i ulike formater ...
Øystein Espe Bae

Kva skal vi leve av etter boka?

– Det er eit ømtålig spørsmål, eg forstår det. Papirbøker er jo faktisk ekstremt verneverdige som konsept, skriver Øystein Espe Bae om i en kronikk på Persikop.no ...
Kristin Ørjasæter og Helene Uri

Tix på biblioteket

Hva er vel viktigere enn barns leseferdigheter? Vi trenger en automatisk innkjøpsordning for sakprosa ...