Norsk barnebokinstitutts lokaler inkludert lesesalen er kun åpne for personer med adgangskort.
Vi ber alle ta hensyn for å unngå smitte. Les mer.

Latter i barne- og ungdomslitteraturen som livbøye eller våpen?

Latter i barne- og ungdomslitteraturen som livbøye eller våpen?

Kan vi le av alt i bøkene? Er det fritt frem i vår ytringsfrie litteratur? Er humor fristilt pedagogikk, etikk og moral? spør forfatter og skuespiller Elisabeth Helland Larsen.
Ære og fantasylitteratur

Ære og fantasylitteratur

Cecilie Takle som tidligere var ansatt ved instituttet forsvarte 22.1 sin ph.d.-avhandling Honor Codes in Siri Pettersen’s The Raven Rings.
Kulturdepartementets priser deles ut 10. mars

Kulturdepartementets priser deles ut 10. mars

Norsk barnebokinstitutt har gleden av å invitere til utdelingen av Kulturdepartementets priser for barne- og ungdomslitteratur utgitt i 2020.
Nominasjonene til Uprisen 2021

Nominasjonene til Uprisen 2021

20. januar ble de nominerte til Uprisen 2021 offentliggjort. Vinneren offentliggjøres i mai på Litteraturfestivalen på Lillehammer
Nordisk barnebokkonferanse 2021

Nordisk barnebokkonferanse 2021

En heldigital Nordisk barnebokkonferanse arrangeres 1. til 3. februar med humor som tema. Instituttet bidrar med to programposter.
Hvordan kan vi skrive om Holocaust for barn?

Hvordan kan vi skrive om Holocaust for barn?

Ungdommer kler seg ut som ofre og hilser fra hinsides Holocaust på TikTok. Men hvordan kan vi formidle disse traumene på en meningsfull og respektfull måte?

Hva skjer?

Forfatter Tyra T. Tronstad foreleser for forfatterutdanningens studenter

Forfatterutdanningen

i skrivekunst og litteraturformidling

Utdanningen er landets eneste spesielt rettet mot dem som ønsker å skrive for barn og unge. Studiet er toårig, samlingsbasert, og det tas opp inntil 15 studenter på bakgrunn av innsendt tekst, motivasjonsbrev og intervju.

Illustrasjonsbilde, nettstudier

Nettstudiet

i samtidslitteratur for barn og unge

Studiet er ei nettbasert vidareutdanning på deltid som er meint for formidlarar som arbeider med barne- og ungdomslitteratur, til dømes i bibliotek, skule eller andre stader.

Barnelitterært forskningstidsskrift

Barne­litterært forsknings­­­­tidsskrift

Tids­skriftet ble etablert i 2010, og er et nordisk digitalt vitenskapelig forum som utforsker barne­litterær estetikk, analoge og digitale medier, verbale og visuelle kunst­uttrykk, samt synet på kunst og barn.

«Det var klokt når det var inni hodet mitt, men så skjedde det noe på veien ut»
Ole Brumm

Litteratur, litteratur­­­formidling og kunst­opplevelse

Forskningsprosjektet i regi av Norsk barnebokinstitutt som pågikk fra 2016 til 2018. Prosjektet har kombinert forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid, og undersøkt hvordan litteratur utvikles og formidles i ulike arenaer, og gjennom Den kulturelle skolesekken.

Litteraturformidlingens arenaer og praksiser
Litteraturformidlingens arenaer og praksiser
Litteraturformidling og kunstopplevelse
Litteraturformidling og kunstopplevelse

Ytringer

Kristin Ørjasæter

Mangelfullt om barnelitteratur i utredning om innkjøpsordningene

Gode forslag til endringer av innkjøpsordningene i en utredning som skjemmes av mangler i presentasjonen av barnelitteratur, skriver Kristin Ørjasæter om Kulturrådets utredning ...
Kristin Ørjasæter og Helene Uri

Så enkelt, så viktig. Behovet for flerspråklig barnelitteratur

Det er mer vanlig med flerspråklige samfunn enn med enspråklige. Norge er ikke et enspråklig samfunn og har heller ikke vært det ...
Steffen Sørum

Uro

Steffen Sørum leverte under Se og les-konferansen i februar et kraftfullt morgenessay. Dette kan du nå lese her ...