Hopp til innholdet

Aktuelt

Dataspill som arena for selvrepresentasjon

Dataspill som arena for selvrepresentasjon

Lykke Guanio-Uluru har i en ny artikkel i Barnelitterært forskningstidsskrift (BLFT) undersøkt unges forhold til sine digitale identiteter.
40-årsjubileum for ikonotekstbegrepet

40-årsjubileum for ikonotekstbegrepet

I 1982 lanserte Kristin Hallberg begrepet ikonotekst om samspillet mellom tekst og bilde. I en ny artikkel ser hun tilbake på dets teoretiske kontekst.
Formidling i et flerkulturelt landskap

Formidling i et flerkulturelt landskap

Ida Therese Klungland ser nærmere på hvordan det flerkulturelle mangfoldet når frem til unge lesere gjennom målrettet formidling og representasjon.
Skeivt kulturår: På rett vei?

Skeivt kulturår: På rett vei?

I år er det Skeivt kulturår. Det skeive har likevel ofte vært det som er på siden i den store fortellingen om barnelitteraturen, men ting er i bevegelse.
Å lese bilder (for dummies)

Å lese bilder (for dummies)

Når man leser en bildebok er bildene like viktige som teksten, ofte enda viktigere. Men hva hvis vi som leser og formidler bildeboka er best på tekst?
Skeivhet og representasjon i norske barne- og ungdomsbøker

Skeivhet og representasjon i norske barne- og ungdomsbøker

I år er det 50 år siden av­kriminaliseringen av homo­seksualitet i Norge. Skeivt arkiv har gått sammen med Nasjonal­museet og Nasjonal­biblioteket for å markere dette.
Hvordan bruke en bok med ASK-symboler i høytlesning sammen med barn

Hvordan bruke en bok med ASK-symboler i høytlesning sammen med barn

Hvordan kan en bok gjøres mer tilgjengelig for alle barn med ulike behov? Fremmer en bildebok med symboler samtalen mellom barna, engasjementet og konsentrasjonen i større grad?
Inkluderende litteraturformidling

Inkluderende litteraturformidling

Med prosjektet «Bok til alle fysisk og digitalt» har Veronica Salinas ved instituttet utviklet og testet ut en formidlingsmetode der barnehagebarn med ulike funksjonsnivåer kan delta i ett og samme opplegg.
Illustrasjonsfoto: Johannes Mändle

Bibliografi over fag- og forskningslitteratur for 2020 og 2021

Oversikten over norsk fag- og forskningslitteratur om barnelitteratur utgitt i 2020 og 2021 er nå tilgjengelig.
Hvor mangfoldig er den flerkulturelle, norske barnelitteraturen?

Hvor mangfoldig er den flerkulturelle, norske barnelitteraturen?

Vi ser nærmere på noen av skrivekursene som tilbys, for å se på hvilken måte de bidrar til en mangfoldig barnelitteratur.
Unge på flukt, lesing på hell og uutholdelig tematikk på Lillehammer

Unge på flukt, lesing på hell og uutholdelig tematikk på Lillehammer

Nordens største litteraturfestival finner sted på Lillehammer i månedsskifte mai/juni. I tillegg til fest og moro er programmet spekket med gode samtaler.
Nye forskningsartikler i Barnboken

Nye forskningsartikler i Barnboken

Forskningstidsskriftet Barnboken, utgitt av Svenska barnboksinstitutet, har publisert tre nye artikler i siste utgave.