Hopp til innholdet

Barn på flukt som tema i kunstnerisk utviklingsarbeid

  • av
Illustrasjon av Narges Mohammadi. Fra bildeboka Vannlilje på havet (Magikon Forlag, 2024)

Halvparten av alle mennesker som flykter fra krig og konflikt i verden i dag er barn. Barn som av mange ulike grunner må flykte. Det kan være en politisk utrygg situasjon i hjemlandet, det kan være krig. Det kan være ekstrem tørke og sult eller naturkatastrofer eller at man har en religion som ikke aksepteres.

Jeg har formidlet litteratur for barn og ungdom med kort botid i Norge i over ti år. En gang i måneden har jeg lest sammen med barn og unge, som nylig har flyttet til Norge.

De siste to årene har jeg forsket og utviklet en formidlingsmetode for høytlesing av litteratur med dem. Det kan du lese mer om her: Digital formidling av litteratur for ungdom med kort botid i Norge. Samtidig har jeg arbeidet med et kunstnerisk utviklingsarbeid. Dette har resultert i en bildebok for barn fra ti år og oppover: Vannlilje på havet

Kunstnerisk utviklingsarbeid er en type forskning der sluttarbeidet er et kunstnerisk verk. I kunstnerisk utviklingsarbeid er det kunstnerens egne erfaring og innsikt som er utgangspunktet for forskningen. Det er ikke det samme som vitenskapelig forskning på kunst, som i større grad dreier seg om et blikk utenfra.

Som kunstner har jeg formildet til barn og unge som har opplevd flukt i ti år. Jeg har forstått og lært at når en opplever overveldende hendelser og fare, kan det oppstå voldsomme reaksjoner i både hjernen og kroppen. Kroppen settes i beredskap, hjernens alarmsystem dominerer, og de områdene av hjernen som styrer logikk svekkes. Noen av ungdommene jeg har møtt, har beskrevet sterke opplevelser av hvordan disse kroppslige erfaringene har kommet til uttrykk. Noen har beskrevet som om de kunne kjennes som kroppen deltes i biter under flukten. 

Jeg ønsket å skrive et manus til en bildebok der jeg, i samarbeid med en illustratør, rettet fokus på disse kroppslige erfaringene. Alle barn jeg har møtt har på en eller annen måte vist at de trenger et språk knyttet til både flukten og de kroppslige erfaringer som følger av dette.

I møte med barna har jeg også opplevd at det er for få bøker som italesetter dette. 

Illustrasjon av Narges Mohammadi. Fra bildeboka Vannlilje på havet (Magikon Forlag, 2024)

Om Vannlilje på havet

En jente lever et lykkelig og fredelig liv, men blir tvunget til å flykte når det bryter ut krig i hjemlandet hennes. Navnes hennes er Vannlilje. Akkurat som blomsten har Vannlilje dype røtter sammen med familie og venner i hjemmelandet Plutselig befinner hun seg på havet, i en åpen båt sammen med mange fremmede. Vi følger hennes mentale og kroppslige flukt, på en farlig reise til et ukjent land.

Jeg hadde lyst til å dele en historie om en jente som klarer seg alene. En slags superjente.
Men jeg ville også skrive en bok for alle. Eller for mange. For dem som selv har opplevd flukt, kan oka være en katalysator til å finne ord for å snakke om det. For dem som ikke har opplevd flukt, kan boka bidra til økt forståelse for  dem som har flyktet. 

Jeg ønsket å finne en kunstnerisk form som kunne ta opp barnas historier. Hvordan forteller man om et barn som opplever krig, konflikt og tvungen migrasjon? Hva trengs for å si noe om barn og flukt på en poetisk, eller enkel måte med poetisk tilnærming? Kan man skape gjennom tekst og bilder en form for balanse i en tøff fortelling? Hva trengs for både å fortelle om det vakre i enkeltmenneskene og den brutale situasjonen de kan befinner seg i? Kan man lage en bok som egner seg for å skape samtaler med barn om krig og flukt?

Vi inviterer til Boklansering og fagseminar: Hva kan estetiske fag bidra med i møte med barn som opplever krig, konflikt og tvungen migrasjon?

Dato/Tidspunkt: 13. juni kl. 13.00 – 15.00. Sted: OsloMet-Holmlia

Program:

13.00 – 13.05  Velkommen

13.05 – 13.45  Lansering av boken «Vannlilje på havet» ved forfatter og høyskolelektor i barne- og ungdomslitteratur Veronica Salinas og musiker Sidiki Camara.

13.45 – 14.05  Faglig innlegg om psykososiale utfordringer som kan oppstå i ulike faser av migrasjonsprosessen, og hvordan vi kan gi støtte til barn, unge og deres familier i prosessen med å skape et nytt liv i Norge ved Jennifer Drummond Johansen, Førsteamanuensis ved Institutt for sosialfag, OsloMet

14.05 – 14.15  Kaffepause

14.15 – 14.40  Samtale «Hvordan kan estetiske fag bidra med barn og unge med utsatte livssituasjoner?» med Emad Al-Rozzi, Universitetslektor ved OsloMet og Veronica Salinas. Samtalen ledes av Anita Berge, flerspråklig rådgiver ved bydel Søndre Nordstrand

14.40 – 14.55  Spørsmål fra salen

1455 – 15.00    Avslutning

Arrangementet er i samarbeid med fakultet for samfunnsvitenskap Institutt for sosialfag, Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier og Institutt for barnehagelærerutdanning ved Oslo Met.

Se arrangementet her: https://www.oslomet.no/om/arrangement/estetiske-fag-barn

Om illustratøren:

Narges Mohammadi er en billedkunstner og illustratør bosatt i Iran. Hun har utgitt over 30 barnebøker. Narges sine arbeid har blitt annerkjent over hele verden, og hun har mottatt prestisjetunge priser som «Golden Apple» på BIB Illustrasjonsbiennalen i Bratislava. Hun har også blitt nominert til Astrid Lindgrens minnepris to ganger. Narges arbeider med å fremme kunst gjennom utstillinger, workshops og urbane kunstprosjekter i Tehran. Hennes lidenskap for historiefortelling og kunstneriske perspektiv gjør henne til et fremstående talent i bransjen. 

Relaterte innlegg