Hopp til innholdet

Et nytt kull masterstudenter uteksaminert

Studentene på vår masterutdanning 2022-2024, foto: Niklas R. Lello

Studentene ved vår masterutdanning presenterte på eksamensdagen, 20. juni, sine prosjekter for bransje, venner og familie.

Det var godt oppmøte og god stemning da sju studenter ved Masterstudiet i barne- og ungdomslitterær skrivekunst og formidling presenterte sine prosjekter for et publikum bestående av representanter fra litteraturbransjen, ansatte ved Norsk barnebokinstitutt samt familie og venner. Tidligere på dagen var studentene oppe til avsluttende eksamen.

Endre Lund Eriksen er fagleder for studiet, og er selv forfatter. Han holdt en tale til studentene der han fortalte litt om formålet med utdanningen:

– Vi ønsker å utdanne forfattere som er nyskapende, og som har en sterk kunstnerisk bevissthet og kompetanse som gjør at de kan skrive litteratur av høy kvalitet for barn og unge – og at de kan formidle denne litteraturen for målgruppene, fortalte Eriksen.

Norsk barnebokinstitutts direktør, Nisrin Maktabi-Barkouki ønsket velkommen
Fagleder for masterstudiet, Endre Lund Eriksen

Kunstnerisk utvikling

En viktig del av studiet er også at studentene skal utføre et større kunstnerisk utviklingsprosjekt, der de skal utvikle og skrive et en litterære tekst, men også før, underveis og etterpå bedrive det vi kaller kunstnerisk refleksjon om prosessen. I tillegg til den litterære teksten, masteroppgaven, har de derfor levert et essay der de diskuterer ei kunstnerisk problemstilling knyttet til prosjektet sitt. Dette var også noe studentene ga tilhørerne et innblikk i denne torsdagen.

Moillkost seg med manus

Eriksen, som har fulgt studentgruppen i nesten to år fortalte også at de alle hadde med seg mye kompetanse inn i studiet:

– Og det har vært en sann fryd å se hvordan de har videreutvikle denne og lært veldig mye på den tida som har gått. De har blitt utfordra, men de har også utfordra seg sjøl. De har skrevet ting de kanskje aldri trodde de skulle gjøre, på måter de kanskje ikke visste de kunne. De siste ukene har jeg moillkost meg med å lese disse manusene og essayene. Alle de sju romanprosjektene dere skal få høre om, har potensiale til å bli utgitt, sa Eriksen før han slapp til studentene og deres prosjekter.

Kort om studentenes tekster

Først ut var Mariko Miyata-Jancey, som debuterte som forfatter i fjor med bildeboka Mieko danser, som vant Kulturdepartementets bildebokpris. Hun har fra tidligere en master i koreografi og er også dansekunstner. På masterstudiet har hun jobbet med en illustrert ungdomsroman, Hanna og Hani, som handler om en sjenert jente med sterk klimaangst som får en venn hun ser opp til.

Tale Østrem har skrevet Max på Slangøy, hvor vi møter Max, den tredje trilling i søskenflokken som strever med å finne et fredelig sted på øya han bor på, borte fra sine bråkete søsken. Boken er skrevet på velklingende nynorsk. Østrem er fra før utdannet barnehagelærer, har jobbet som bibliotekar og er en erfaren formidler, og har tidligere tatt vår forfatterutdanning på bachelornivå.

Stina Langlo Ørdal er en erfaren illustratør og forfatter, og har før studiet skrevet og illustrert fire egne bildebøker. På masterstudiet har hun utfordret seg selv med å skrive en lengre tekst uten illustrasjoner. Tiddelibom er en julegrøsser som følger Maren, som opplever en jul som blir alt annet enn hyggelig.

Hanna Elise Vrålstad Brodshaug er også utdannet bibliotekar. Hun har skrevet en historisk fantasyroman, Grevinne Lampes sjømannshjem, som foregår i en litt fantastisk versjon av 1800-tallet. Arthur og søsteren Elvira bor på Grevinne Lampes sjømannshjem etter at foreldrene forsvant på havet, men en dag drar Elvira for å leite etter foreldrene.

Elin Hansson har skrevet tre realistiske romaner tidligere, og har studert ved vår forfatterutdanning på bachelornivå. På masterstudiet har hun prøvd seg på en ny sjanger med Mitt liv som katt. Det er en barneroman med et dryss av magi om ei jente, Katja, som får oppfylt sitt ønske om å bli en katt. Hansson var dessuten kledelig antrukket i katteører for opplesningen.

Karen Anne Buljo er forfatter og artist, kjent for sine barnebøker og lyrikksamlinger, samt for sin innsats i å videreføre den samiske fortellertradisjonen. På masterstudiet har hun skrevet en ungdomsroman på norsk, ikke morsmålet, nordsamisk, om transjenta Aili, som vokser opp i et macho reindriftsmiljøer, det å stå fram som trans er nærmest umulig, i alle fall når du har odel på familiens reinflokk. Historien tar for seg temaer som er tabu i det samiske miljøet. Resultatet er blitt en sterk og vakker roman som kommer til å bli lagt merke til.

Pia Tveterås debuterte i 2018 med Tordivel, og jobber som frilanser, og har skrevet for både digitale læreverk og skolebøker, og jobbet som språkvasker. Hennes prosjekt på masterstudiet, Skillsmission, en morsom og engasjerende barneroman, som skapte rungende latter blant publikum. Boka handler om Daria, som forsøker å få foreldrene sine til å skille seg.

Relaterte innlegg

Stikkord: