Hopp til innholdet

Målgruppen bak omslaget

Ida Therese Klungland

Tidligere praktikant ved instituttet, Ida Therese Klungland, har i sin masteroppgave vurdert hvordan bokomslag signaliserer målgruppe for Harry Potter-serien.

Jeg var interessert i å undersøke hvordan bokomslag signaliserer målgruppe i forbindelse med de mange utgavene av Harry Potter-bøkene. På drøyt 20 år har de syv bøkene i serien solgt over 500 millioner eksemplarer på verdensbasis. Bøkene finnes med en mengde forskjellige omslag som henvender seg både til barn og voksne. Det har dessuten vokst frem en fankultur rundt Harry Potter, som igjen resulterer i utgivelser myntet på fans og samlere. –Ida Therese Klungland i Periskop

I en artikkel på nettstedet Periskop kan vi lese om hvordan Harry Potter-bøkene gjennom over tjue år har kommet ut med ulike omslag tilpasset ulike målgrupper. Ida Therese Klungland har analysert en rekke utgaver av Harry Potter-bøkene for å se hvordan de er tilpasset ulike lesere fra barn, via voksen til «fans».

Les mer hele saken her: Omslagets magi, Periskop

Relaterte innlegg