Hopp til innholdet

Skolebiblioteket ved Gamlebyen skole er Årets bibliotek

Knut Olav Åmås delte ut prisen for årets bibliotek.

Skolebiblioteket ved Gamlebyen skole i Oslo er tildelt prisen Årets bibliotek for sin leselystinnsats, og for å være et forbilde for andre skolebibliotek. Biblioteket formidler aktivt kultur og kunnskap til elevene, og er viktig faglig, sosialt og språklig på skolen.

Vi var tilstede under utdelingen av prisen 12. januar på Deichman Grünerløkka, der en fullsatt sal fikk glede av kulturelle innslag i form av musikk ved Naïd Mubalegh, en livlig diktopplesning av bibliotekar og forfatter Arne Henning Årskaug og noen ord fra Fritt ords leder Knut Olav Åmås, som også sto for tildelingen. Konferansier var Vidar Lund fra Norsk bibliotekforening.

– Prisen går til skolebiblioteket ved Gamlebyen skole, men er også en anerkjennelse av Oslo kommunes grep for å styrke skolebibliotekene i byen, sier Vidar Lund i en pressemelding.

Skolen var en av de første i Oslo som fikk eget bibliotek, og i år fyller skolebiblioteket der 100 år. Biblioteket arrangerer kunstutstillinger, bokkafé, fortellerstunder og leseklubb. Bibliotekslærer ved Gamlebyen skoles bibliotek, Elisabeth Jensen Lombnæs mener at skolebiblioteket skal være et magisk sted, og sa under utdelingen at:

– En skole med et bibliotek forteller sine elever at vi vet at fantasi kan være minst like viktig som kunnskap, akkurat som selveste Einstein påpekte. En skole med et godt utrustet bibliotek gir alle elever like muligheter og tilgang på historier som kan endre liv, vekke engasjement og kreativitet.

Bibliotekslærer Elisabeth Jensen Lombnæs og rektor Geir Johansen ved Gamlebyen skole

Også direktør ved Norsk barnebokinstitutt, Nisrin Maktabi-Barkouki, viser til hvordan biblioteksrommet er en viktig variasjon i skolelandskapet, og påpeker viktigheten av å satse på skolebibliotek:

– Skolebibliotek er viktige for barn og unges leselyst. Det er et trygt rom der de får en mulighet til å pause en hektisk skolehverdag, drømme seg bort i bøkenes verden og bli inspirert til å lese og utforske litteraturen på egne premisser. Skolebibliotekarer er fantastiske formidlere som gjerne kjenner godt til elevene som kommer innom, og kan derfor skreddersy sine bokanbefalinger. Det er ingen tvil om dette bidrar til økt leselyst og «l’amour du livre» som barn og unge forhåpentligvis tar med seg resten av livet. Ikke alle har et forhold til sitt lokalbibliotek, så det å ha tilgang til dette trygge rommet med god litteratur som formidles i løpet av en skoledag er gull verdt! Skolebibliotekene havner fort i skyggen av større lokal- og folkebibliotek, men de har en viktig funksjon i barn og unges utvikling og bør i enda større grad styrkes. Det er derfor svært gledelig at årets bibliotek er et skolebibliotek, sier hun.

Juryleder, og leder for Norsk biblioteksforening, Vidar Lund

Juryen har vært ledet av Vidar Lund, som også er leder i Norsk bibliotekforening, som deler ut prisen. De øvrige jurymedlemmene har vært Solfrid Helene Pedersen, som er filialansvarlig for Østsiden bibliotek i Fredrikstad, som mottok prisen i fjor, venstrepolitiker Grunde Almeland som leder Familie- og kulturkomiteen på Stortinget, Malin Adriaensen, litteraturformilder, og redaktør for @readygoread og vår egen Veronica Salinas som er formidler og forsker ved instituttet. Salinas sier følgende om arbeidet i juryen:

– Det har vært en glede å være med på møtene, med fine og engasjerte diskusjoner. Alle bibliotekene som var nominert fortjente prisen på en eller annen måte. Som barne- og ungdomsforfatter, og som ansatt i Norsk barnebokinstitutt, ble jeg så utrolig rørt over å lese om arbeidet skolebiblioteket ved Gamlebyen skole gjør. De tar barna på alvor. De tar fantasien på alvor, og fantasien får like stor plass som kunnskap. 
– Vinnerbiblioteket har inkludert elevene, blant annet ved at elever på sjette og sjuende trinn får være bibliotekassistenter. Barna er med på å bestemme hvordan bibliotekrommene skal se ut, får være med på å lage bokutstillinger, lese for de yngste elevene og hjelpe til på bokkafe. Hjertet mitt banket ekstra da jeg hørte om dette arbeidet. Skolen har også prioritert biblioteket ved å ansatte en bibliotekslærer i full stilling. Biblioteket ved Gamlebyen skole bør ikke bare være en inspirasjon for alle skolebibliotekene i landet men også gi politikerne motivasjon til å styrke det viktige arbeidet skolebibliotekene gjør.

De nominerte til Årets bibliotek 2022 var i tillegg til vinnerbiblioteket Horten bibliotek, Ringsaker bibliotek, Viken fylkesbibliotek og Senja bibliotek. Vi gratulerer skolebiblioteket ved Gamlebyen skole i Oslo med tildelingen!

Relaterte innlegg