21. januar 2016 ble et nytt forskningsprosjekt i regi av Norsk barnebokinstitutt i samarbeid med Turnéorganisasjon for Hedmark, 2016 – 2018 lansert.
Forskningsprosjektet Litteratur, litteraturformidling og kunstopplevelse skal undersøke hva forestillingspraksis i Den kulturelle skolesekken kan bety for de skrivekunstneriske prosessene og for litteraturformidlerens arbeidsprosesser, for hvordan barn og unge opplever barnelitteratur i dag.
Prosjektet søker å gi svar på forholdet mellom litteratur og formidling, svar som kan være relevante både for kunstnere og formidlere når målet er å nå leseren og gi barn kunstopplevelser.
Prosjektbeskrivelse – sammendrag
Om forskningsprosjektet og fullstendig prosjektbeskrivelse
PROGRAM
09.45 – 10.00 Kaffe
10.00 – 10.15 Velkommen v/ direktør i NBI, Kristin Ørjasæter og daglig leder i Turnéorganisasjon for Hedmark, Håkon Skoge
10.15 – 10.50 To hundre og sekstini dagar med regn – Et musisk og poetisk møte med en regnværsfortelling v/ Roald Kaldestad og Roy Ole Førland
10.50 – 11.10 Spørsmål, svar og synspunkter til forestillingen
11.10 – 11.20 Pause, litt kaffe
11.20 – 11.45 Presentasjon av forskningsprosjektet v/ Kristin Ørjasæter og førsteamanuensis Anne Skaret, Høgskolen i Hedmark/NBI
11.45 – 12.15 Forfatterrollen i litteraturformidling – v/ Widar Aspeli og Hilde Hagerup
12.15 – 13.00 Lunsj
13.00 – 13.45 Dagen som forsvant – en forestilling om Tormod Haugen og hans forfatterskap v/ Karen Tømte
13.45 – 14.00 Spørsmål, svar og synspunkter til forestillingen
14.00 – 14.15 Pause
14.15 – 15.00 Spill sal! – om dialog med publikum – en forestilling med Maja Lunde, Øyvind Holen og Liv Gulbrandsen
15.00 – 15.15 Spørsmål, svar og synspunkter til forestillingen
15.15 – 16.00 Avsluttende drøfting av forskningsprosjektet
Når: | 21/01 2016 09:00-16:00 |