Faglitteratur om barnelitteratur

NBI har en samling på ca 7000 bind norsk og internasjonal faglitteratur. Faglitteraturen dekker i tillegg til barne- og ungdomslitteraturen tilgrensende fagfelt som formidling, eventyr, barn og lesing, barn og media, tegneserier og illustrasjonskunst. Utlån av bøker skjer gjennom Nasjonalbibliotekets utlånssystem.

Bokomtalene er enten tidligere publisert i NBIs spalte i tidskriftet Norsklæreren, og gjengitt med tillatelse derfra, eller skrevet direkte for NBIs nettsider. NBIs litteraturpedagog Hanne Kiil skriver for Norsklæreren, mens andre fra vårt fagpersonale skriver for nettsidene.

Litteraturformidlingens arenaer og praksiser

I Litteraturformidlingens arenaer og praksiser blir, som tittelen antyder, de ulike stedene hvor litteraturformidling for barn og unge finner sted, undersøkt nærmere. Boka er et resultat av et forskningsprosjekt med utgangspunkt i Norsk barnebokinstitutt, men inkluderer bidragsytere fra flere sentrale barnelitterære forskningsmiljøer.

Barne- og ungdomslitteratur. Møtet med lesaren

Instituttets direktør, Kristin Ørjasæter, mener det er viktig at voksne forstår at barne- og ungdomslitteratur involverer barneleseren i fremstillingen av innholdet. Derfor har hun skrevet bok om hvordan barne- og ungdomslitteratur er strukturert.

The Power of Comics. History, Form and Culture

Dette standardverket viser mediets utvikling fra enkle tegneseriestriper i avisene til masseproduserte serier og etter hvert også til kunstneriske grafiske romaner/tegneserieromaner som har vunnet litterære priser.

Barnekultur

Endringer i samfunnet får betydning for barnehagen som arena for barnekultur, og i denne boka ser en nærmere på bl.a. barnekulturbegrepet, kunstmøter og flerkulturelle barnehager. Flere av artiklene presenterer nyere empirisk forskning og belyser hvilken rolle det pedagogiske personalet har for utviklingsarbeidet i barnehagene.

Les meg- håndbok i litteraturformidling

Målet for denne håndboka er å gi konkrete råd og tips til å formidle litteratur og leseglede til forskjellige målgrupper og i ulike situasjoner. Kapitlene «ABC for formidlere» av Nina Aalstad og «Bonus: Ni tips mot nervøsistet» kan være en hjelp spesielt til de mer uerfarne formidlerne.

Modernitet, barndom og historie

Dette festskriftet til Harald Bache-Wiigs 70-årsdag består av 18 nyskrevne artikler hvor av de fleste tar for seg barnelitteratur eller barndom og barn som motiv i litteratur. Både ny og gammel, norsk og internasjonal litteratur trekkes inn i analysene.

Litteraturens etikk

Den amerikanske forskeren og filosofen Martha C. Nussbaum har lenge vært opptatt av hvordan skjønnlitteraturen kan utvikle vår etiske tenkning ved at den gir innblikk i mennesker som er annerledes enn oss selv. Den narrative forestillingsevnen kan være med på å utvikle oss til ansvarlige samfunnsborgere med evne til å se og handle.

Magnus Öhrn: Pojklandet

Ni artikler om gutteskildringer i svensk barne- og ungdomslitteratur fra 18- og 1900-tallet – et innblikk i hvordan gutterollene har utviklet seg i barnelitteraturen de siste 200 årene.

Deltakelse og interaktivitet i scenekunst for barn

I boka beskrives deltakelse som et overordnet begrep som henviser til en ny tilskuerposisjon, der tilskueren er helt avgjørende for at verket skal eksistere. Interaktivitet stammer fra digital teknologi, og innebærer i større grad en en-til-en-relasjon. Her har imidlertid interaktivitet imidlertid også blitt brukt som en betegnelse for en rekke ulike former for publikumshenvendelser i scenekunst for barn.