Hopp til innholdet

Formidlingslaboratoriet

Formidlings­laboratoriet er et nasjonalt prosjekt, ledet av forsker og formidler Veronica Salinas, der vi utvikler og tester formidlings­metoder i samarbeid med ulike aktører. Målet er utprøving av ny praksis og forskning for bedre formidling av litteratur til og med barn og unge.

Dette arbeidet startet i April 2021, og Salinas jobber med aksjonsforskning. I aksjonsforskning er forskeren en bevegende aktør, som sammen med andre deltakere prøver å skape en inkluderende arena hvor faglig ekspertise og lokal erfaring skal bidra til ønsket (lokal) samfunnsendring.

I formidlingslaboratoriet jobber vi med

  • Formidling for barn med alternativ og supplerende kommunikasjon, ASK-symboler.
  • Formidling for ungdom med kort botid i Norge, gjennom høytlesing i grupper på nett.
  • Formidling for barn som bruker tegnspråk.
  • Formidling for synshemmede barn: I samarbeid med Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek ved Nasjonalbiblioteket presenterer vi nye bøker for målgruppen på våre nettsider.

Fag- og forskningsartikler

Denne studien handler om digital formidling av litteratur for ungdom med kort botid i Norge. Gjennom en dialogisk litteratur­formidlingsmetode på nett møtte jeg seksti ungdommer og lærerne deres i perioden august 2021 til juni 2023. Intensjonen med disse møtene var å utvikle en digital litteratur­formidlings­metode for å gi ungdom med

Under prosjektet «Bok til alle fysisk og digitalt» har Veronica Salinas ved instituttet utviklet og testet ut en formidlingsmetode for barnehagebarn med ulike funksjonsnivåer. Målet var en formidlingsmetode der alle kan delta i ett og samme opplegg. Dette har gitt gode resultater, som du nå kan lese mer om på våre nettsider.

Innlegg om Formidlingslaboratoriet

Litteraturformidling til ungdom med kort botid i Norge

Litteraturformidling til ungdom med kort botid i Norge

Norsk barnebokinstitutt lanserer nå den andre forskningsartikkelen fra den nasjonale satsingen, Formidlingslaboratoriet. Artikkelen beskriver en ny metode for å formidle litteratur til ungdom med kort botid i Norge.
Veronica Salinas er blitt høyskolelektor

Veronica Salinas er blitt høyskolelektor

Formidler og forsker ved Norsk barnebokinstitutt, Veronica Salinas, er nå høyskolelektor i barne- og ungdomslitteratur og formidling.
Stiftelsen Damm gir støtte til litteratur for barn som bruker tegnspråk

Stiftelsen Damm gir støtte til litteratur for barn som bruker tegnspråk

Vi skal samarbeide tett med en rekke aktører i dette toårige prosjektet for å gi døve barn gode litteraturopplevelser.
Vår forskning brukes i undervisning og gir seks nye barnebøker

Vår forskning brukes i undervisning og gir seks nye barnebøker

Vår forskning er blitt pensum i undervisning av studenter om bruk av ASK, og nå kommer det seks nye bøker med grafiske symboler.
Høytlesing med øynene, ørene, hendene og fingrene

Høytlesing med øynene, ørene, hendene og fingrene

Vi samarbeider med Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek om å presentere taktile bøker og bøker med punktskrift. Først ut er Håndbok for superhelter.
Podkast om litteraturformidling til ungdommer

Podkast om litteraturformidling til ungdommer

I siste episode av vår podkast, Barnebokprat, snakker vi om litteraturformidling for unge med kort botid i Norge