Å skrive for barn er i prinsippet det samme som å skrive for voksne: i begge tilfellene er det en kunstnerisk utfordring. Denne utgaven av Årboka Litteratur for barn og unge tar blant annet for seg den kunstneriske siden ved barnelitteraturen. I tillegg til aktuell kritikk presenteres også nye leseprosjekter i skolen.
Red: Per Olav Kaldestad og Karin Beate Vold
Innholdsfortegnelse:
Per Olav Kaldestad og Karin Beate Vold
Forord
Helene Høyrup
H.C. Andersen og børnelitteraturen
Boel Westin
Å framstilla eit eg. Konstruksjon av identitet i sjølvbiografisk litteratur med ikkje-menneskelege skapningar
Lisbet Straume
Fortelling og identitet i Toril Eides Skjulte ærend og Hilde Hagerups Høyest elsket
Einar Økland
For hundre år sidan
Thomas Van der Walt
Sørafrikansk barnelitteratur: utvikling og nyare tendensar
Tor Åge Bringsværd i samtale med Per Olav Kaldestad
«For meg er selve rusen det å skrive»
Svein Slettan
Maskulinitet under press. Ei linje gjennom Arne Berggrens ungdomsbøker
Ragnfrid Trohaug
Nokre tankar om juks, litteratur og jenter 15 år
Stein Erik Lunde
Smitte og spor, lys og lån
Anne-Stefi Teigland
Bokåret 2003
Ny litteratur 2004:
Finn Stenstad
Godt for meg – godt for barn og unge? Lesninger av fire barne- og ungdomsbøker
Inger Bråtveit
Alfabetisk alvor frå a til b via c
Elise Seip Tønnessen
Å bygge kultur for lesing
Anne Lillevold Jacobsen og
Lise Iversen Kulbrandstad
Leseløft med Lesekvarter
Barne- og ungdomslitteratur i Norge 2003. Statistikk
Bibliografi over norsk fag- og forskningslitteratur
Prisar og premiering av norsk barne- og ungdomslitteratur
Retrospektiv kalender 2004
Proaktiv kalender 2005
Litteratur og litteraturformidling på www.barnebokinstituttet.no
Nyttige adresser for informasjon/dokumentasjon, boklån og fagleg kontakt
Bidragsytarar