Hopp til innholdet

Litteraturformidling i spill?

Brukerinndragelse og ny teknologi i Den kulturelle skolesekken

Illustrasjonsbilde
Illustrasjonsbilde: Sound On / Pexels

Hvilke muligheter og utfordringer knytter seg til bruk av VR-teknologi og spill i litteraturformidling i regi av Den kulturelle skolesekken (DKS)? Dette undersøker Anne Skaret og Kristin Ørjasæter i artikkelen Litteraturformidling i spill? Brukerinndragelse og ny teknologi i Den kulturelle skolesekken, som er publisert i årets første utgave av tidsskriftet Norsklæreren.

Skaret og Ørjasæter skriver om DKS-produksjonen Novellemysteriet. Det er utformet som et spill, bestående av analoge og digitale elementer, og det kommer til skolene i en eske uten en ledsagende formidler fra DKS. Lærerveiledningen antyder at spillet kan pirre elevenes litteraturinteresse og få dem til å lese samtidsnoveller. Novellemysteriet er produsert av Erlend Askhov og Steffen Sørum i Lykkelandet forlag i samarbeid med DKS Viken og Turnéorganisasjonen (nå DKS Innlandet)

Denne artikkelen rapporterer fra en studie av hvordan Novellemysteriet blir realisert i to klasserom på ungdomstrinnet. Analysen henter teoretisk inspirasjon fra Linda Hutcheons (2013) adaptasjonsteori, Marie-Laure Ryans (2015) teori om innlevelse i virtuelle virkeligheter og Casper Hvenegaard Rasmussens (2016) definisjon av brukerinndragende formidlingsstrategi.

Artikkelen inngår i forskningsprosjektet Barnelitterære dannelsesprosesser.

Relaterte innlegg