Hopp til innholdet

Kjære Gud, jeg har det godt: Leserrolle og barndomskonstruksjon i religiøs didaktisk barnelitteratur

  • av
astri_ramsfjell.jpg
Forsker
Astri Ramsfjell
Stilling
Førsteamanuensis
Lærested
Høgskolen Dronning Mauds Minne

Avhandlingen er en undersøkelse av leserrolle og barndomskonstruksjon i to samlinger didaktiske hverdagsfortellinger, Mia Hallesbys Fortellinger for de minste (1950) og Anne de Vries’ Barnas Bibel (1959), og to bibelbøker for barn, Kari Vinjes Gud og jeg er venner (1979) og Johannes Møllehaves Barnas Bibel på vers og rim (1999).

«Kjære Gud, jeg har det godt»: leserrolle og barndomskonstruksjon i religiøs didaktisk barnelitteratur»

Les om mottakelsen av Kari Skjønsbergs forskningspris her

Nivå og publiseringsform: Dr. art.-avhandling NTNU