Hopp til innholdet

Humor og alvor – sterkt fortalt, her er vinnerne

Her er vinnerne av Kulturdepartementets priser for barne- og ungdomslitteratur utgitt i 2016

Kulturminister Linda Hofstad Helleland delte tirsdag 7. mars ut 7 priser og 330 000 kroner til forfattere, oversettere, illustratører og tegneserieskapere. Juryen nedsatt av Norsk barnebokinstitutt kommenterer bokåret slik:

«2016 er et usedvanlig godt år for den norske barne- og ungdomsboka. Bøkene er både humoristiske og alvorlige. Utgivelsene preges av forfattere og illustratører som stadig løfter seg og bringer noe nytt til bøkene. Dette gjelder innen alle de premierte kategoriene. Forfatterne viker ikke unna eksistensielle temaer som identitet, tvangstanker og sorg. «Hvem er jeg?», «hvor hører jeg hjemme?» og «hva skjer når noen dør?» er spørsmål som løftes fram. Store temaer blir behandlet med varsomhet, men også de små tingene i livet skrives det innsiktsfullt om. Det har også i år vært spesielt mange gode debutanter. Det bærer bud om spennende tider framover. Med andre ord: Dette er litteratur som betyr noe!»

Her kan du lese juryleders tale. Norsk barnebokinstitutt administrerer jury og prisutdeling. Her kan du lese mer om Kulturdepartementets priser. Her kan du laste ned en pressemelding om årets prisvinnere.

For mer informasjon ta kontakt med juryleder Anne Kristin Lande: 926 67 626 eller pressekontakt Birgitte Eek ved Norsk barnebokinstitutt: 415 00 622.

Her er vinnerne i de sju priskategoriene, Litteraturprisen, Bildebokprisen, Fagbokprisen, Illustrasjonsprisen, Debutantprisen, Oversetterprisen og Tegneserieprisen. Vi gratulerer alle prisvinnerne!

Litteraturprisen

Torun Lian

Torun Lian, foto: Aschehoug


Torun Lian: Alice svømmer ikke, Aschehoug
Litteraturprisen går til Torun Lian for Alice svømmer ikke. I de hittil tre bøkene om Alice Andersen gir Torun Lian stemme til de som ikke så lett blir hørt og sett. Alice er stille i formen, men har et rikt indre liv og er i høyeste grad seg selv. I denne fortellingen står sommerferien for døra, og faren har bestemt at hun skal lære å svømme. Alice nekter, og etter at det nesten går galt, får hun slippe. Senere, helt uten at det er planlagt, går Alice i vannet. Da ser hun en konkylie som blir så viktig for henne at hun utstyrt med brorens dykkemaske og snorkel dykker ned for å hente den. Hun bruker kunnskap fra tørrtreningen og svømmer. Familiens forskjellige reaksjoner er både typiske og forutsigbare; foreldrene blir redde og broren blir sur. Øyvind Torseters illustrasjoner er med på å utdype karakteren Alice, hun er akkurat så pingletete som illustrasjonene viser. Det som gjør denne boka spesiell, er i tillegg til forfatterens grep om hovedperson og handling, også det språklige. Det som i første omgang kanskje kan framstå som en enkel person og en enkel handling, er egentlig et ganske komplisert psykologisk portrett av ei introvert jente som ikke er helt A4, fortalt i et stramt og presist språk som er med på å gi hovedpersonen styrke og karaktér.

Bildebokprisen

Gry Moursund, foto: Gyldendal

Gry Moursund, foto: Gyldendal

Gry Moursund: Tre biler og en død katt, Gyldendal
Bildebokprisen går til Gry Moursund for Tre biler og en død katt. Det er alltid grunn til å glede seg over en ny bok fra Gry Moursund.  Nå har hun selv skrevet teksten og billedlagt den i et nytt formspråk. Borte er de villet naivistisk ekspresjonistiske «barnetegningene». Nå minner det stilmessig mer om hvordan barn i 10-12 års alder selv kunne ha tegnet på 70-tallet. Det nostalgiske retroperspektivet er tatt helt ut i denne kattemordgåten der handlingen er lagt til ei lita øy i Nord-Norge. Her er apache-sykler, Roger Whittaker på platespilleren, lykketroll på respatexbordet og mor som tar fredagsrundvasken. I storslåtte oppslag finnes også rom for små pekere til samtidens populæruttrykk. Moursund trekker veksler både på japansk Manga og på Thorbjørn Egner. Vår heltinne finner katten sin, Hampus, overkjørt og drept. Det er kun tre biler på øya, og jakten på den skyldige starter. I Moursunds univers ruver barna med alvorlige miner sett fra et froskeperspektiv, de voksne er små og ikke helt A4. Barna finner den skyldige, men tilgir ikke. Jenta sørger, og sorgen går over i sinne. Dette er å ta barn på alvor.

Fagbokprisen

Eldrid Johansen

Eldrid Johansen, foto: June Witsøe, Cappelen Damm

Steffen R. M. Sørum

Steffen R. M. Sørum, foto: Ascheoug

Eldrid Johansen og Steffen R.M. Sørum: Skriv genialt! Aschehoug
Fagbokprisen går til Eldrid Johansen og Steffen Sørum for Skriv genialt! De har skrevet en fagbok for barn og unge om nettopp det å skrive. Teksten bærer preg av et nært og tett samarbeid, begge er tydelig til stede. Resultatet er både unikt og originalt. De er innom en rekke metoder man kan/må/bør ha i bakhodet hvis man ønsker å lære seg å skrive bedre. Det handler ikke bare om å ville bli forfatter, her er det råd og vink til alle som skriver. Det er lett å tenke at skriveteori kan være tungt og vanskelig tilgjengelig, men her legges den ballen død. Dette er formidlingsarbeid av ypperste slag fordi boka er muntlig og lett i stilen, den er spekket med humor og ironi, det vil si selvironi. Dette fungerer svært godt. Eksemplene i teksten er fra nyere og populær barne- og ungdomslitteratur, tekster det er sannsynlig at leserne har et forhold til. Illustrasjonene i tegneseriestil av Ingrid dos Santos understreker det muntlige og lette, med et uttrykk mange lesere vil kjenne igjen fra dagboksjangeren. Som en skikkelig fagbok har den både referanser og noteapparat, i tillegg til en grundig litteraturliste.

Illustrasjonsprisen

Øyvind Torseter

Øyvind Torseter, foto: Gyldendal

Øyvind Torseter: for illustrasjonene til Torun Lians Alice svømmer ikke, Aschehoug
Illustrasjonsprisen går til Øyvind Torseter for Illustrasjonene i Torun Lians Alice svømmer ikke. I tillegg til å være en god illustratør er Torseter også en god leser. Her har han fanget Alices sære og rare personlighet i enkle streker som utdyper karakteren. Alice er akkurat så pinglete som illustrasjonene viser. Hun er tynn og blek, med pistrete hår og med et blikk og en kroppsholdning som virker både mutt og avvisende. Ved bruk av 14 helsides illustrasjoner tilføres fortellingen både farge og varme. Hver illustrasjon oppleves som et eget kunstverk med sin egen farge, forskjellig fra den forrige. De gir oss et lite pusterom i lesingen. Bildene viser Alice i forskjellige situasjoner: i familiens kaos, når hun gjemmer seg på sitt hemmelige sted, når hun er i vannet, og ikke minst til slutt da hun sitter som en vinner med konkylien, mens broren må ta oppvasken. Illustrasjonene bidrar til å gjøre denne boka til en stor leseropplevelse.

Debutantprisen

Gudrun Skretting

Gudrun Skretting, foto: Niklas Lello

Gudrun Skretting: Anton og andre uhell, Aschehoug
Debutantprisen går til Grudrun Skretting for Anton og andre uhell. Anton er resultatet av en gummiulykke, en sprekk i kondomet rett og slett, og han bor alene med faren etter at moren ble påkjørt og drept av 15-bussen. Anton har et mål: å bli ”Meninga”. Det skal han bli ved å forandre faren. Det han trenger, mener bestevennen Ine bestemt, er en dame og en hobby. Den åpenbare løsningen er å melde faren på et hobbykurs der det er liten konkurranse: et strikkekurs med mange damer og forhåpentligvis ingen menn. Damejakten er i gang. Det samme er situasjonskomikken. Forfatteren maler fram den ene komiske scenen etter den andre, og er en mester i dvele så lenge ved dem at man riktig kjenner fysisk hvor pinlig det er. Språket kler den relativt keitete og upålitelige fortelleren Anton, komikken forsterkes ved at leseren alltid ligger litt foran Anton i forståelse – også av hans gryende forelskelse i Ine. Her er humor, god timing og et drivende språk som effektivt drar leseren gjennom den ene lattervekkende hendelsen etter den andre.

Oversetterprisen

Bodil Engen

Bodil Engen

Bodil Engen: for oversettelsen fra svensk av Jakob Wegelius Morderens ape, Cappelen Damm
Oversetterprisen går til Bodil Engen for oversettelsen av Morderens ape. Dette er et eventyr av en fortelling, en «fadoroman», en reiseroman, en historisk roman og ikke minst en detektivroman. Det starter i Lisboa, og fortellingen tar leseren med på en lang, farefull og eksotisk reise sammen med gorillaen Sally Jones. Sally prøver å finne ut hvorfor bestevennen, Henry Koskela, ble satt i fengsel. På veien blir vi kjent med Sallys gode hjelpere, alle med hver sin spesielle historie. Sally møter også skurker og kjeltringer på sin vei, mange finner henne annerledes og dermed truende eller vanskelig å forstå. Romanen er gjennomillustrert av forfatteren og illustrasjonene forsterker eventyropplevelsen, løfter fram karakterene og man får følelsen av å bli satt tilbake i tid og sted. Bodil Engen klarer å bevare denne magiske stemningen, og får frem Sallys personlighet og varme i teksten. Språket er komplekst og speiler tidskoloritten, der handlingen er lagt til begynnelsen av 1900-tallet. Den tar opp i seg datidens sjømanns- og skipsuttrykk, så man virkelig kjenner lukta av salt sjø og havneliv. Bodil Engen viser her hvor viktig oversettelsen er for å flytte en god bok fra et språk til et annet. 

Tegneserieprisen

Anna Fiske

Anna Fiske, foto: June Witsøe, Cappelen Damm

Anna Fiske: Palle Puddel drar til New York, No Comprendo Press
Tegneserieprisen går til Anna Fiske for Palle Puddel drar til New York. Tegneserieskaperen, illustratøren og bildebokskaperen Anna Fiske er på banen med den sjarmerende tegneserieboka Palle Puddel drar til New York. Hunden Palle har fulgt Fiske en stund, og nå står storbyen New York for tur for den engstelige og over middels kunstinteresserte hunden og vennen hans, Nina Kanin. Med sprelsk energi og spennende utflukter i storbyen, får vi bli med til bl.a. MoMa, Museum of Modern Art, som til Ninas store skuffelse er et kunstmuseum og ikke Palles mormor. Med så vel gulrøtter som Matisse sammenvevd i Fiskes tegneserieunivers, er det de små detaljene som blir viktige. Tegnestilen er preget av Fiskes naivistisk barnlige uttrykk. Tegneserien oser av varme personskildringer og humor rundt det å reise på ferie. Palle og Nina reagerer ulikt på ting, og tegneserien viser oss et vennskap som kanskje blir satt på prøve, men som overlever og ender med å bli sterkere. Palle sender ut en pil til leserne, som treffer det engstelige og det glade i oss, sammen med tanken om at man kan være venner selv om man ikke er like.

 

Relaterte innlegg