Cathrine Sandmæl, månedens illustratør i oktober 2020

Fra boka God natt, Corny, Gyldendal 2020

Godt inspirert av Disney og manga, trives månedens illustratør med å tegne både rampestreker og enhjørninger. Vi har snakket med Cathrine Sandmæl om hennes tegnegjerning.

– Hvorfor tegner du?
– Ja det er et veldig eksistensielt spørsmål i grunn. Jeg kan bare huske at jeg tidlig bestemte meg for at jeg ville ha en jobb hvor jeg kunne få lov til å tegne. På barneskolen kan jeg huske at jeg var mer opptatt av illustrasjonene i matteboken min enn regnestykkene, ha ha. Det er også verdt å nevne at jeg ikke kan gjøre matte for å redde livet mitt og er en katastrofe på pianoet, så det ble lett tegning som jeg lente meg fremfor andre egenskaper. Annet enn det så liker jeg å uttrykke med visuelt og fortelle historier på denne måten.

– Kan du fortelle litt om teknikken din?
– Teknikken min har variert litt igjennom årene, men jeg begynte veldig tidlig å bruke digitale verktøy. Faren min kjøpte et tegnebrett til bursdagen min første året på ungdomsskolen i 2005 og skaffet med Photoshop og har tegnet digitalt siden. Jeg har også i mange år hatt en forkjærlighet for penn og blekk på grunn av interessen min for tegneserier. På et punkt samlet jeg såpass mye på penner at jeg hadde en hel skuff fylt med bare penner, pensler og blekkhus. Spesielt etter at det ble populært å poste tegninger tegnet med blekk hele Oktober under emneknaggen #inktober fikk jeg litt «dilla».
– I de siste årene har jeg kombinert min kjærlighet for «tørre børstestrøk» og digitale verktøy ved at jeg bruker brushes som ligner veldig på tørre børstestrøk, gouache og andre analoge teknikker. Men teknikken min er alltid under utvikling og vil variere fra prosjekt til prosjekt. Til bokserien Rikka av Maiken Nylund (Cappelen Damm) kan jeg bruke et mer analogt uttrykk mens til Corny serien av Sandra Lyng (Gyldendal) må jeg ha et mer glatt digitalt uttrykk. De siste tre årene har jeg nesten eksklusivt brukt iPad og programmet Procreate siden mobiliteten til en iPad gjør at jeg kan være fleksibel med hvor jeg jobber, både med tanke på lokasjon og sittestilling.

– Hvordan komponerer du en fargepalett?
– Når jeg setter sammen fargepaletter så begynner jeg som regel å sette sammen to eller tre farger som blir «hovedfargene». Denne teknikken stammer litt i fra at jeg begynte å studere grafisk design hvor farger er noe som jobbes med veldig systematisk. Jeg bruker også ofte nettsider med samlinger av fargepaletter og fotografier for å bli inspirert, også følger jeg med på fargetrender innenfor design og rett og slett eksperimentere når jeg kan. Jeg tester ut fargene i form av fargeskisser og til bokillustrasjon blir ofte fargene til i dialog med forlaget. Spesielt hvis jeg lager et bokomslag eller illustrasjoner til en serie så er fargene viktige siden de blir på en måte en del av «identiteten» til serien.
– Jeg prøver også å være bevisst på hvorfor jeg bruker fargene jeg bruker, som for eksempel hvis jeg tegner en illustrasjon med en mengde med barn. Må jeg bruke kun blått og grønt på guttene, eller kan jeg mikse flere farger? Kommuniserer disse fargene glede eller ser fargene for trist ut nå? Jeg tror det beste rådet mitt for å sette sammen en god fargepalett er å være klar over historien du vil fortelle med fargene.

– Vil du si noe om hva du arbeider med nå? 
– For tiden så jobber jeg med prosjekter for Gyldendal og Cappelen Damm. Jeg ble for ikke så lenge siden ferdig med de to siste bøkene til Corny-serien skrevet av Sandra Lyng, Den er min, sier Corny og Hadet, Corny. Serien handler om enhjørningen Corny som har et magisk horn som forandrer farge etter følelsene hens. Dette er en pågående serie hvor jeg i disse tider jobber med et aktivitetshefte, pluss at det er musikk og musikkvideoer koblet til bøkene, så dette er et veldig artig prosjekt å jobbe med. Spesielt siden bøkene handler om at barn skal forstå følelsene sine bedre, det føles bra å kunne bidra til at barn lærer noe såpass viktig.
– Ellers jobber jeg også med et par bøker for Cappelen Damm som sagt, hvor én av dem er bok tre i serien Leona-serien skrevet av Anneli Klepp. Serien er utrolig gøy å jobbe med siden Anneli skriver så morsomt så jeg får tegne veldig mye sprell. Hovedpersonen er en litt Pippi Langstrømpe-type som alltid klarer å rote seg bort i nye absurde situasjoner i hver bok.
– Det kan bli litt mye jobbing kanskje siden jeg også studerer på deltid ved siden av, men det er alle utrolig morsomme prosjekter, så jeg kan ikke klage. Det er aldri en kjedelig dag på jobben når jeg får jobbe med å enten tegne rampestreker eller søte enhjørninger hele dagen, det er sikkert!

– Hva og hvem inspirerer deg i ditt arbeide?
–Jeg henter inspirasjon i fra ulike steder merker jeg. Da jeg var liten så fikk jeg mye inspirasjon i fra Disneyfilmer og i ungdomstiden leste jeg mye tegneserier fra Japan (manga) som har påvirket stilen min helt fram til i dag. Inspirasjon som står ut i hodet mitt fra denne tiden er skaperne av serier som Fullmetal Alchemist (Hiromu Arakawa), Sailor Moon (Naoko Takeuchi) og Disneyfilmer. Måten japanske tegneserieskapere bruker ansiktsuttrykk på har påvirket stilen min på en veldig bra måte, spesielt når jeg tegner ekspressive tegninger for barn og unge.
– I senere år har jeg også blitt mye inspirert av tegneserier som Den Sommeren av Jillian Tamaki og Mariko Tamaki, Blankets av Craig Thompson, In real life av Jen Wang og Relish av Lucy Knisley. Samtidig som at jeg aldri helt sluttet å se på animasjon for barn og har blitt mye inspirert av serier som Steven Universe og Avatar: the last airbender. I hverdagen så henter jeg mye inspirasjon fra sosiale medier siden jeg følger mange illustratører og kreative mennesker på Instagram og Twitter. Illustratører som Lois van Baarle, Elsa Chang, Fran Menses, Jens A. Larsen Aas, Malin Falch og Nora Dåsnes for å nevne noen. Ikke minst blir jeg inspirert av venner og familie, og siden jeg studerer grafisk design i tillegg så omgås jeg kreative mennesker hver dag. Både søstreren min Charlotte Sandmæl og jeg jobber med illustrasjon så vi deler ofte inspirasjon med hverandre. Sandmæl (pssst, følg med på tegneserieromanen hennes Dragensøye som kommer ut i 2021!)

– Hvilke bildebøker har gjort inntrykk på deg?
– I oppveksten så husker jeg som sagt at jeg var opptatt av Disney og husker at familien min var medlem av en Disney-bokklubb og spesielt en bok om Den lille havfruen som søstrene mine og jeg kranglet mye. Hvis det kan regnes som bildebøker så var jeg opptatt av japanske tegneserier i ungdomstiden, men jeg husker også at faren min hadde en stor samling av tegneserier som Valhalla, Tommy og tigeren, Tintin og Spirit som jeg ble helt oppslukt av. Fra 2013 til 2018 så jobbet jeg i bokhandel ved siden av å jobbe som illustratør og fikk mye god inspirasjon hver dag jeg gikk på jobb. Spesielt husker jeg da jeg oppdaget Lisa Aisato sine bøker på den tiden, boken Snart sover du må være, etter min mening, en av de vakreste barnebøkene noensinne.

Se mer på Cathrine Sandmæls nettsider.

Relaterte innlegg