Hopp til innholdet

Nina Nordal Rønne. Månedens illustratør i desember 2017–januar 2018

Jeg har alltid tegnet, og har nesten like lenge likt å finne på fortellinger og å skrive korte tekster. Begge deler kan gjøres med den samme blyanten, så det synes jeg henger sammen. Jeg føler fremdeles tilhørighet til meg selv som barn, da jeg brettet små bøker og tegnet og skrev i dem.

Likevel gikk det flere år mens jeg gikk på skolen hvor jeg ikke tegnet like mye. Jeg studerte idéhistorie på Universitetet i Oslo. Det var først da jeg skulle bestemme meg for hovedoppgave, at det gikk opp for meg hvor mye tegningene, skissene og notatbøkene mine med småtekster betydde for meg, så jeg søkte på Kunsthøyskolen i Oslo og animasjonslinjen på Høyskolen i Volda. Jeg kom inn på animasjon.

Arbeidet mitt som illustratør har vokst frem gradvis gjennom tegneoppdrag, og gjennom interessen min for å lese, skrive og utforske forskjellige bildeuttrykk. I min første bildebok, Tiloversmari, har jeg jobbet med papir, og i min nye bildebok, Grå, har jeg jobbet med malte farger og ulike typer pensler. I begge bøkene er illustrasjonsteknikkene også blitt en del av fortellingen og tematikken, noe som har resultert i at jeg har valgt å jobbe med ulike uttrykk. De handler om at det vi ikke alltid legger spesielt godt merke til, som en figur som er til overs eller en nesten usynlig farge, kan være spennende likevel.

Andre illustratører, forfattere, uttrykk og samfunnshendelser påvirker og inspirerer meg hele tiden. Jeg føler meg heldig som har vokst opp med god tilgang på bilder og bøker.

Alle fortellinger som sirkulerer i et samfunn er med på å forme oss som mennesker og hvordan vi lever sammen. Det synes jeg er en oppløftende begrunnelse for hvorfor bilder og bøker for barn er interessant å jobbe med.

Se mer på nettsiden til Nina Nordal Rønne.

Relaterte innlegg