Ikke bare fra perm til skjerm

 

Digital, mediert og politisk barne- og ungdomslitteratur

Digital, mediert og politisk barne- og ungdomslitteratur

Det er ingen nyhet at barne- og ungdomslitteraturen utvikles i takt med andre medier, spesielt den internasjonale film- og barne-tv-produksjonen har hatt stor betydning for utgivelsene i Norge. Det er mer bemerkelsesverdig at andre medier styrer det litterære formspråket, og
Populært konsept: Tinga-Tinga-bøker & barne-TV

Digital, mediert og politisk barne- og ungdomslitteratur

Det er ingen nyhet at barne- og ungdomslitteraturen utvikles i takt med andre medier, spesielt den internasjonale film- og barne-tv-produksjonen har hatt stor betydning for utgivelsene i Norge. Det er mer bemerkelsesverdig at andre medier styrer det litterære formspråket, og
 Multimedia book apps in a contemporary culture: commerce and innovation, continuity and rupture

Multimedia book apps in a contemporary culture: commerce and innovation, continuity and rupture

Celia Turrión arbeider som doktorgradsstipendiat ved Universitat Autònoma de Barcelona. Artikkelen i Barnelitterært Forskningstidsskrift bygger på doktorgradsprosjektet Digital children's literature: production, uses, readers, reception and teaching practices.
Multimedia book apps in a contemporary culture: commerce and innovation, continuity and rupture

Multimedia book apps in a contemporary culture: commerce and innovation, continuity and rupture

Celia Turrión arbeider som doktorgradsstipendiat ved Universitat Autònoma de Barcelona. Artikkelen i Barnelitterært Forskningstidsskrift bygger på doktorgradsprosjektet Digital children’s literature: production, uses, readers, reception and teaching practices.
Engineering stories? A narratological approach to children’s book apps

Engineering stories? A narratological approach to children’s book apps

With the rise of smartphones and tablet pcs, children’s book apps have emerged as a new type of children’s media. While some of them are based on popular children’s books such as Mo Willems’ Pigeon books or Beatrix Potter’s Peter Rabbit, others were
Visuelt, vått og vennskapelig - en boktur på første klasse

Visuelt, vått og vennskapelig – en boktur på første klasse

Det nærmer seg sommer og mens sjøen blinker mellom trærne og pliktenes grep om nakken langsomt løsner er det tid for en liten visuell oppsummering av verden utenfor Norge. Nærmere bestemt bokmessen i Bologna, der lykkelige bokfolk med slitne føtter og
Visuelt, vått og vennskapelig - en boktur på første klasse

Visuelt, vått og vennskapelig – en boktur på første klasse

Det nærmer seg sommer og mens sjøen blinker mellom trærne og pliktenes grep om nakken langsomt løsner er det tid for en liten visuell oppsummering av verden utenfor Norge.
Frå Apan fin (1999) til Hej då, lilla apa! (2008). Bildebok og animasjonsfilm – resepsjon og medieestetikk

Frå Apan fin (1999) til Hej då, lilla apa! (2008). Bildebok og animasjonsfilm – resepsjon og medieestetikk

Ingeborg Mjør ved Høgskolen i Bergen analyserer animasjonsfilmen Hej då, lilla apa! (2008), ein adaptasjon av Anna-Clara Tidholms småbarnsbildebok Apan fin (1999). Filmen har reformulert nokre av bokas motiv og lagt til nye motiv, og artikkelen prøver for det første
Fra NRK: Japanerne jakter på norsk animasjon

Fra NRK: Japanerne jakter på norsk animasjon

Asias største animasjonfilmfestival har norsk animasjon som tema i vår.
Digital utvikling i bokbransjen

Digital utvikling i bokbransjen

– hva sier forleggere og kunstnere om de nye mulighetene?
Digital utvikling i bokbransjen

Digital utvikling i bokbransjen

– hva sier forleggere og kunstnere om de nye mulighetene? v/ Lina Undrum Mariussen, Norsk barnebokinstitutt Seminaret «Digitale medier og nye muligheter» ble arrangert av VisLitt i Nasjonalbiblioteket 29. april 2011. Tema for dagen var mulighetene og utfordringene kunstnere og
Visuelt vendepunkt?

Visuelt vendepunkt?

De elektronisk publiserte fortellingene er på vei, blant annet som iPhone‑applikasjoner og på iPad. Får de nye mediene konsekvenser for hvordan forfatterne og illustratørene forteller sine historier? Handler det bare om å publisere på skjerm i stedet for på papir?
Visuelt vendepunkt?

Visuelt vendepunkt?

De elektronisk publiserte fortellingene er på vei, blant annet som iPhone‑applikasjoner og på iPad. Får de nye mediene konsekvenser for hvordan forfatterne og illustratørene forteller sine historier? Handler det bare om å publisere på skjerm i stedet for på papir?