
Tvisynet og dei mange spørsmåla
Bjørn Sortland har skrevet om kunstnerisk utviklingsarbeid med en illustrert roman: BHEKI – ei forteljing frå Swaziland

Hur jag tecknar karaktärer
Alice Bjerknes Lima de Faria forteller i denne teksten om hvordan hun går frem for å skape illustrerte karakterer.

Den ungdomslitterære tonen
Eller å følge en sommerfugl Hilde Hagerup skriver om hvordan man kan vite om en idé har det som skal til for å bli en historie for barn eller ungdom.

Om å skrive serielitteratur, del 2
Dramaturgi og illustrasjoner: "De fleste gutter gidder ikke å lese hvis det ikke er spenning og bilder!"

Om å skrive serielitteratur, del 1
Hvorfor har skriving av serier blitt en del av min forfatteridentitet, spør Bjørn Sortland i den første av to tekster om serielitteratur.

Kjære Alem. Bakgrunnen for bildeboken Jorden rundt på åtti ord
Boken handler om ord som reiser og som blir en del av språket de reiser til. Helene Uri skriver om hvordan boken ble til, og hva hun ønsker med utgivelsen.

Fem elefanter i bakhagen – om poesiens lek i barndom og omvendt
Dag Larsen har skrevet en refleksjonstekst rundt arbeidet med å skrive poesi for små barn, og samtidig utforske bruken av musikalske virkemidler.

Forenkling, fordumming, forbedring? Sakprosa for barn
Helene Uri sammenligner språket i to tekster om samme tema – én for barn og én for voksne.

Refleksjonsnotat: Karakterer og plot og et prosjekt som ikke vil seg ennå
Dag Larsen har skrevet et refleksjonsnotat som del av sitt bidrag til vårt forskningsprosjekt Barnelitterære dannelsesprosesser.

Å tenke det, skape det, men å beskrive det?
Intervju med Helene Uri om skriveprosess og kunstnerisk utviklingsarbeid i forbindelse med publiseringen av det vitenskapelige essayet "Jeg håndhilser før jeg penetrerer" i Nordic Journal of Art & Research.

«Hva funker?» Hva funket ikke?
Prosjektet Hva funker? har gjennom litteraturskaping sammen med ungdom undersøkt hva slags språk som kan fungere i tekster for ungdom. Helene Uri, Assad Nasir og Hilde Hagerup har ledet prosjektet.

Jeg håndhilser før jeg penetrerer
I dette essayet utforsker jeg hva kunstnerisk utviklingsarbeid kan bety for meg som romanforfatter og som skrivekunstner. Utgangspunktet er ungdomsromanen Stillheten etterpå (2018), skriver Helene Uri.

Å holde på fantasien – intervju med Anna Fiske
Hilde Hagerup har intervjuet illustratør og forfatter Anna Fiske om litteraturformidling. Intervjuet springer ut av arbeidet i skrivekunstgruppen i forskningsprosjektet Litteratur, litteraturformidling og kunstopplevelse (2016-2018).

– En kunstnerisk opplevelse i seg sjøl – intervju med Endre Lund Eriksen
Hilde Hagerup har intervjuet forfatter Endre Lund Eriksen om litteraturformidling. Intervjuet springer ut av arbeidet i skrivekunstgruppen i forskningsprosjektet Litteratur, litteraturformidling og kunstopplevelse (2016-2018).

Julie Andems metode. Hva skjønnlitterære forfattere kan lære av Skam
Suksessen til en serie som Skam er en deilig, forløsende bekreftelse av at det finnes noe magisk ved kvalitet. For meg som forfatter fikk tredje sesong av Skam stor betydning, skriver Tyra Teodora Tronstad.

Om artikkelsamlingen Kunstnerisk forskning og utviklingsarbeid
Kunst er resultat av kunstneriske utforskende prosesser. Når prosessene blir dokumentert og reflektert over kalles det kunstnerisk utviklingsarbeid, og det er likestilt med forskning. I denne artikkelsamlingen har vi samlet egne og andres refleksjoner over kunstneriske prosesser.

Medvirkning i praksis – et forsøk på å komme meg ut på glattisen
Min teori er at medvirkning gir mening når noe står på spill for både tilskuere og formidler. Som formidler av egne tekster må jeg ta noen sjanser. Jeg må bestandig forsøke å komme meg ut på glattisen, skriver Hilde Hagerup.

Bok reis deg! På leting etter kvaliteter i den tredimensjonale bildeboka
Innhold på skjerm og brett metter øyet med farger, det lokkes med lyd, fart, bevegelse og interaksjon. Blir boken blåst av banen av alt mylderet? Er den tapt for kommende generasjoner? spør Hilde Kramer.

Å formidle det ubeskrivelige – om krig og Holocaust som kunst for barn og unge
I 2017 arrangerte Norsk barnebokinstitutt seminaret "Holocaust som kunst for barn og unge. Hvordan utforske Holocaust og Holocaust-kunsten?" Seminaret handlet om hvordan hvordan Holocaust-tematikken kan formidles i kunstneriske uttrykk til barn og unge.