Kunstnerisk forskning og utviklingsarbeid

 

Om artikkelsamlingen Kunstnerisk forskning og utviklingsarbeid

Om artikkelsamlingen Kunstnerisk forskning og utviklingsarbeid

Kunst er resultat av kunstneriske utforskende prosesser. Når prosessene blir dokumentert og reflektert over kalles det kunstnerisk utviklingsarbeid, og det er likestilt med forskning. I denne artikkelsamlingen har vi samlet egne og andres refleksjoner over kunstneriske prosesser.
Julie Andems metode. Hva skjønnlitterære forfattere kan lære av Skam

Julie Andems metode. Hva skjønnlitterære forfattere kan lære av Skam

Suksessen til en serie som Skam er en deilig, forløsende bekreftelse av at det finnes noe magisk ved kvalitet. For meg som forfatter fikk tredje sesong av Skam stor betydning, skriver Tyra Teodora Tronstad.
Medvirkning i praksis - et forsøk på å komme meg ut på glattisen

Medvirkning i praksis – et forsøk på å komme meg ut på glattisen

Min teori er at medvirkning gir mening når noe står på spill for både tilskuere og formidler. Som formidler av egne tekster må jeg ta noen sjanser. Jeg må bestandig forsøke å komme meg ut på glattisen, skriver Hilde Hagerup.
Å formidle det ubeskrivelige - om krig og Holocaust som kunst for barn og unge

Å formidle det ubeskrivelige – om krig og Holocaust som kunst for barn og unge

I 2017 arrangerte Norsk barnebokinstitutt seminaret "Holocaust som kunst for barn og unge. Hvordan utforske Holocaust og Holocaust-kunsten?" Seminaret handlet om hvordan hvordan Holocaust-tematikken kan formidles i kunstneriske uttrykk til barn og unge.
Bok reis deg! På leting etter kvaliteter i den tredimensjonale bildeboka

Bok reis deg! På leting etter kvaliteter i den tredimensjonale bildeboka

Innhold på skjerm og brett metter øyet med farger, det lokkes med lyd, fart, bevegelse og interaksjon. Blir boken blåst av banen av alt mylderet? Er den tapt for kommende generasjoner? spør Hilde Kramer.
Endre Lund Eriksen

– En kunstnerisk opplevelse i seg sjøl – intervju med Endre Lund Eriksen

Hilde Hagerup har intervjuet forfatter Endre Lund Eriksen om litteraturformidling. Intervjuet springer ut av arbeidet i skrivekunstgruppen i forskningsprosjektet Litteratur, litteraturformidling og kunstopplevelse (2016-2018).
Anna Fiske

Å holde på fantasien – intervju med Anna Fiske

Hilde Hagerup har intervjuet illustratør og forfatter Anna Fiske om litteraturformidling. Intervjuet springer ut av arbeidet i skrivekunstgruppen i forskningsprosjektet Litteratur, litteraturformidling og kunstopplevelse (2016-2018).
Illustrasjonsfoto

«Hva funker?» Hva funket ikke?

Prosjektet Hva funker? har gjennom litteraturskaping sammen med ungdom undersøkt hva slags språk som kan fungere i tekster for ungdom. Helene Uri, Assad Nasir og Hilde Hagerup har ledet prosjektet.
Jeg håndhilser før jeg penetrerer

Jeg håndhilser før jeg penetrerer

I dette essayet utforsker jeg hva kunstnerisk utviklingsarbeid kan bety for meg som romanforfatter og som skrivekunstner. Utgangspunktet er ungdomsromanen Stillheten etterpå (2018), skriver Helene Uri.
Prisvinner Helene Uri

Å tenke det, skape det, men å beskrive det?

Intervju med Helene Uri om skriveprosess og kunstnerisk utviklingsarbeid i forbindelse med publiseringen av det vitenskapelige essayet "Jeg håndhilser før jeg penetrerer" i Nordic Journal of Art & Research.