Barnelitteraturen og grunnloven møttes i opplysningstida, de begynte på skolen sammen. Nå møtes de igjen i Norsk barnebokinstitutts utstilling og artikkelserie.
Det kan være vanskelig å se hva grunnloven og barnelitteraturen har felles, men de startet faktisk i samme klasserom, det klasserommet som opplysningstidens menneske- og livssyn utgjorde. Men med tiden forandret samfunnet seg, derfor forandret også loven og litteraturen seg.
Mens sistnevnte fulgte med i timen og jevnlig tilpasset seg, endret loven seg i rykk og napp. Det er «barnet» som kanskje skiller disse klassekameratene mest fra hverandre. Der barnet er i fokus for barnelitteraturen, blir barnet så vidt nevnt i grunnloven. Ikke før i år, 200 år etter at klassen startet, ble barnets rettigheter inkludert i grunnloven.
Barnelitteraturen og grunnloven møttes i opplysningstida, de begynte på skolen sammen. Nå møtes de igjen i Norsk barnebokinstitutts utstilling og artikler. Som i alle klassegjenforeninger måler de seg med hverandre for å se hva den andre har fått til best.
Til sist oppdager en gjerne at de har mer til felles enn en i utgangspunktet skulle tro. Slik har det også vært for Barnebokinstituttets medarbeidere som har sett på barnelitteraturen i et grunnlovsperspektiv. Vi oppdaget at de to klassekameratene har fulgt hverandre overraskende tett.
Les artiklene knyttet til utstillingen her