Forskning
Norsk barnebokinstitutt jobber for å styrke forskningen på barnebokfeltet. NBI har for tiden et pågående forskningsprosjekt, Litteratur, litteraturformidling og kunstopplevelse 2016-2018, i samarbeid med Turnéorganisasjon for Hedmark. I tillegg til egen forskning, samarbeider NBI med høgskoler og universiteter om ulike forskningsprosjekter og nettverkssamlinger og arrangerer åpne forskningsforedrag. Forskning formidles også gjennom BLFT Barnelitterært forskningstidsskrift, via utstillinger i våre lokaler og fagartikler på våre fagartikkelsider.
Digital Nature Representation: Ecocritical Perspectives on the Children’s App Kubbe makes Shadow Theatre
Nøkkelord som digitale medier, cybertekst, økokritikk, fremstillingsmodaliteter og naturrepresentasjon er sentrale i denne artikkelen i Barnelitterært forskningstidsskrift av Lykke Guanio-Uluru, postdoktor ved Senter for kunstfag, kultur og kommunikasjon, Høgskolen på Vestlandet.
Når boka går online
Samtidig som barn og unge leser stadig færre bøker, øker tilgangen på smarttelefoner og tida vi bruker online eller i sosiale medier. Selv om det å lese og det å være på nett for mange er helt separate aktiviteter, viser forskeren Ayoe Quist Henkel at den nye medievirkeligheten også siver inn i litteraturen.
Fagbok om formidling fra forskningsprosjekt ved instituttet
Litteraturformidlingens arenaer og praksiser er en fagbok for alle som er opptatt av barn og unges forhold til litteratur. Boka tar for seg hvordan de ulike arenaene påvirker samspillet mellom litteraturformidlingens deltakere.
Å slippe barneleseren inn
Nordisk Råds Litteraturpris bør ha like mange barn som voksne i juryen når de kårer årets barne- og ungdomsbøker, mener Martin Hellström ved Linnéuniversitetet. Han har valgt å inkludere syv barnelesere som medforskere i sin studie av Maria Gripes forfatterskap.
Å lese bildebok-apper sammen med barna: muligheter og begrensinger
Trude Hoel fra Lesesenteret presenter i denne teksten forskning på barns tilgang til litteratur gjennom bildebok-apper.
Bjørlo tar doktorgrad på bildebøker
Berit Westergaard Bjørlo disputerte 7. desember ved Universitetet i Bergen med avhandlingen Ord og bilder på vandring. Bildebøker som gjenskaper dikt og bildekunst.
Russisk blikk på nordisk barnelitteratur
Denne uken arrangeres det en forskningskonferanse i St. Petersburg om nordisk barnelitteratur og leseerfaringer - og instituttets direktør Kristin Ørjasæter vil delta med innlegg sammen med en rekke andre forskere fra de nordiske landene, samt tegneserieskaperne Anders Kvammen og Anja Øverby.
Barne- og ungdomslitteratur. Møtet med lesaren
Instituttets direktør, Kristin Ørjasæter, mener det er viktig at voksne forstår at barne- og ungdomslitteratur involverer barneleseren i fremstillingen av innholdet. Derfor har hun skrevet bok om hvordan barne- og ungdomslitteratur er strukturert.
Call for papers for special issue: Catastrophic childhoods
Gjennom dette spesialnummeret ønsker vi forslag til artikler som bidrar til å belyse hva slags sjangre, bilder, metaforer, narrative mønstre, temaer og forestillinger om barndom som preger katastrofeforestillingen i dagens barne- og ungdomskultur
Lisa Nagel disputerer 22. mars: Mot en ny vurdering av kvalitet i kunst for barn
Lisa Marie Nagel er den første stipendiaten ved Norsk barnebokinstitutt. Hun har vært tilknyttet forskerutdanningen ved Institutt for kulturstudier og orientalske språk ved Universitetet i Oslo, og vil forsvare sin avhandling for graden philosophiae doctor (ph.d.): Kunst for barn som hendelser. En kritisk diskusjon av analytiske perspektiver i kunst for barn, med eksempler fra scenekunst, bildebøker og bildebokapper