Forskning

Norsk barnebokinstitutt jobber for å styrke forskningen på barnebokfeltet.  NBI har for tiden et pågående forskningsprosjekt, Litteratur, litteraturformidling og kunstopplevelse 2016-2018, i samarbeid med Turnéorganisasjon for Hedmark. I tillegg til egen forskning, samarbeider NBI med høgskoler og universiteter om ulike forskningsprosjekter og nettverkssamlinger og arrangerer åpne forskningsforedrag. Forskning formidles også gjennom BLFT Barnelitterært forskningstidsskrift, via utstillinger i våre lokaler og  fagartikler på våre fagartikkelsider.

Når boka går online

Samtidig som barn og unge leser stadig færre bøker, øker tilgangen på smarttelefoner og tida vi bruker online eller i sosiale medier. Selv om det å lese og det å være på nett for mange er helt separate aktiviteter, viser forskeren Ayoe Quist Henkel at den nye medievirkeligheten også siver inn i litteraturen.

Å slippe barneleseren inn

Nordisk Råds Litteraturpris bør ha like mange barn som voksne i juryen når de kårer årets barne- og ungdomsbøker, mener Martin Hellström ved Linnéuniversitetet. Han har valgt å inkludere syv barnelesere som medforskere i sin studie av Maria Gripes forfatterskap.

Russisk blikk på nordisk barnelitteratur

Denne uken arrangeres det en forskningskonferanse i St. Petersburg om nordisk barnelitteratur og leseerfaringer - og instituttets direktør Kristin Ørjasæter vil delta med innlegg sammen med en rekke andre forskere fra de nordiske landene, samt tegneserieskaperne Anders Kvammen og Anja Øverby.

Barne- og ungdomslitteratur. Møtet med lesaren

Instituttets direktør, Kristin Ørjasæter, mener det er viktig at voksne forstår at barne- og ungdomslitteratur involverer barneleseren i fremstillingen av innholdet. Derfor har hun skrevet bok om hvordan barne- og ungdomslitteratur er strukturert.

Lisa Nagel disputerer 22. mars: Mot en ny vurdering av kvalitet i kunst for barn

Lisa Marie Nagel er den første stipendiaten ved Norsk barnebokinstitutt. Hun har vært tilknyttet forskerutdanningen ved Institutt for kulturstudier og orientalske språk ved Universitetet i Oslo, og vil forsvare sin avhandling for graden philosophiae doctor (ph.d.): Kunst for barn som hendelser. En kritisk diskusjon av analytiske perspektiver i kunst for barn, med eksempler fra scenekunst, bildebøker og bildebokapper