Forskning
Norsk barnebokinstitutt jobber for å styrke forskningen på barnebokfeltet. NBI har for tiden et pågående forskningsprosjekt, Litteratur, litteraturformidling og kunstopplevelse 2016-2018, i samarbeid med Turnéorganisasjon for Hedmark. I tillegg til egen forskning, samarbeider NBI med høgskoler og universiteter om ulike forskningsprosjekter og nettverkssamlinger og arrangerer åpne forskningsforedrag. Forskning formidles også gjennom BLFT Barnelitterært forskningstidsskrift, via utstillinger i våre lokaler og fagartikler på våre fagartikkelsider.
NBI-stipendet 2018 til prosjekt om visuelt språk i moderne bildebøker
Hannah Aukland har nylig mottatt NBI-stipendet 2018 på kr 50 000. Stipendet skal benyttes til å fortsette det arbeidet som hun startet på i sin masteroppgave om visuelt språk i moderne bildebøker, og forberede videre forskning.
Doktorgradsstipendiat i nordisk litteraturvitenskap ved Universitetet i Agder
Utlysingen retter seg mot søkere med litteraturdidaktiske prosjekter knyttet til norsk eller nordisk barne- og ungdomslitteratur. Relevante prosjekter kan være av teoretisk, metodisk eller empirisk art, relatert til undervisning. Søknadsfrist er 1. mai 2018.
Anne Skaret mottar Kari Skjønsberg-prisen 2018
"Vinneren av Kari Skjønsberg-prisen for 2018 har hatt et forholdsvis kort faglig virke innenfor barnelitteratur-forskningen, men har ikke desto mindre vist en stor og allsidig faglig aktivitet", sa juryleder Svein Slettan, da prisen ble delt ut onsdag 7. februar under barne- og ungdomslitteratur-konferansen "Se og Les 2018" i Bergen.
Økokritikk i nordisk barne- og ungdomslitteratur
Mens naturen er sentral i nordisk barne- og ungdomslitteratur er den satt under relativt lite økokritisk forskning. Høgskolen på Vestlandet holder nå en workshop om dette temaet.
Ny forskning fra det svenske forskningstidskriftet Barnboken
I år fyller Svenska barnboksinstitutets tidskrift Barnboken – tidskrift för barnlitteraturforskning 40 år. Til jubileet har de publisert fire nye artikler og tolv nye anmeldelser, blant annet av NBIs tidligere stipendiat, Lisa Nagel.
Utlysning av NBI-stipendet 2018
Fra Kari Skjønsbergs Minnefond utlyses NBI-stipendet 2018. Stipendet er på kr 50 000. Alle akademiske og kunstneriske forskningsemner innen barne- og ungdomslitteratur er relevante. Søknadsfristen er 15. januar 2018.
Etikk og litteraturformidling for barn og unge. Åpent seminar torsdag 16. november
Vi inviterer til diskusjon og refleksjon rundt etiske problemstillinger i forbindelse med litteratur og litteraturformidling for barn og unge. Irene Engelstad, Hilde Hagerup, Anne Skaret og Det Stille Teateret belyser spørsmål som: Hva er det litteraturen gjør med leserne? Hva innebærer idealet om at elevene skal medvirke i kunsthendelser og hvordan iscenesettes elevene i ulike leser- og tilskuerroller gjennom DKS?
Få raskere tilgang til den nyeste forskningen – registrer deg hos Barnelitterært forskningstidsskrift
Barnelitterært Forskningstidsskrift (BLFT) er et elektronisk fagfellereferert tidsskrift som publiseres i open access. Siden 2010 har vi publisert 53 forskningsartikler, 24 anmeldelser av faglitteratur og 1 rapport. Lyst på informasjon når det kommer nye artikler? Nye og gamle følgere kan registrere seg hos forlaget vårt Taylor&Francis.
Kvinnekamp i svensk barnelitteratur
Maria Andersson har i sin artikkel «Framtidens kvinna. Framställningen av kvinnlig rösträtt i två svenska flickböcker» i Barnelitterært Forskningstidsskrift skrevet om ulike holdninger til kvinnelig stemmerett. Andersson studerer hvordan representanter for kvinnebevegelsen blir portrettert i to svenske jentebøker fra 1892 og 1921, nemlig Cecilia Milows "Han eller hon?" og Hedvig Svedenborgs "Hannas dagbok."
I begynnelsen var treet -en økokritisk lesning av Pinocchio
I denne artikkelen i Barnelitterært Forskningstidsskrift foretar Nina Goga en økokritisk lesning av den klassiske Pinocchio-fortellingen, innenfor rammene av forskningsprosjektet «Nature in Children’s Literature» ved Høgskulen på Vestlandet. En sentral diskusjon i dette prosjektet er hvordan verbale og visuelle representasjoner av natur i litteraturen er formende for barn og unges naturoppmerksomhet.