Studentblogg

Tekstene er skrevet av studenter ved vårt nettstudium i samtidslitteratur for barn og unge.

Alle leser ”En Pingles dagbok”- eller hvordan oppdra en selvstendig leser?

Alle leser ”En Pingles dagbok”- eller hvordan oppdra en selvstendig leser?

Studentblogg: Er det egentlig mulig å oppdra en selvstendig leser når barns preferanser i stor grad dikteres av det sosialt aksepterte?
Ingrid Senje Rasmussen

Å klatre over veggen mellom bøkene og lesarane

Studentblogg: Det kan kjennast som å klatre opp ein glatt betongvegg å forsøke å tilråde dei bøkene som ikkje ligg i stablar på borda, dei som står einsame i hyllene
Vi må snakke om tegneseriene

Vi må snakke om tegneseriene

Tegneserien har bidratt til lange ventelister over hele landet, og har toppet norske bestselgerlister i flere år allerede. Siden den første boken ble oversatt til norsk i 2015 har nyere
Hysj!

Hysj!

-Uroa ikkje!
Hva skal vi med barne- og ungdomslitteratur i 2018?

Hva skal vi med barne- og ungdomslitteratur i 2018?

Er det viktig at de som er barn og unge i dag leser skjønnlitteratur? Og i så fall, hvorfor det egentlig? Det viser seg at spørsmål knyttet til barnelitteratur ikke
La barn og unge lese nyere litteratur

La barn og unge lese nyere litteratur

Med denne teksten vil jeg slå et slag for nyere barne- og ungdomslitteratur. Jeg gjør det fordi jeg tror det er viktig å formidle litteratur til barn og unge som