Hopp til innholdet

En ny litterær tidsalder?

av Silje Ruch.

Hva har skjedd med litteraturen og litteratur for våre minste? Det er lett å la seg friste av alle disse søte bøkene for smårollinger. Mengden av utgivelser blir bare større og større, og både størrelsen og prisen på bøkene er fine. Som bibliotekar er man gjerne en bokelsker, men hvordan er kvaliteten på disse bøkene som frister? Da jeg vokste opp var Albert Åberg en populær figur. Både i bokform og på film. Her møter vi en koselig og varm familie-idyll.

 

Alt var jo så mye bedre før?

Bøkene kunne være pedagogiske og moraliserende og dannende. Rollemønster var gjerne tydelige. Gutt er gutt og jente er jente. Ungene hadde i litteraturen en tydelig voksenperson til stede i teksten. Fargene var duse og nøytrale. Formene i bildene runde. Bøkene hadde gjerne mindre humor enn det vi kan finne i dag. Bøkene ga kanskje mere rom for «å sitte på fanget» lesing.

La oss ta en titt på dagens situsjon. …

 

Det levner vel liten tvil om at det har skjedd en endring av bokutgivelser for barn og ungdom, i takt med den generelle teknologiske utviklingen. For litteraturen sin del; både i positiv og negativ forstand. Barnefilmer blir gitt ut i bokform og vis versa. «Frost», «Brannmann Sam» , «Byggmester Bob» «Postman Pat» kan her nevnes av utenlandske utgivelser. I det norske landskapet finner vi «Gråtass», «Fantorangen» og «Kaptein Sabeltann» f.eks.

Her kan man finne både filmer, bøker, apper, spill, kort, klistremerker, barnemøbler og i det hele tatt forestillinger basert på materialet. Alt i underholdningens verdi. Bøker blir gitt ut med potensiale til videre utgivelser. Man kan laste ned apper som gjør at barna kan «leke» på I.paden sin med f.eks, Fantorangen. Eller «Garmann» og tidlig starter de små med den litterære «leken». Det skal være action, fart, spenning og helter.

 

Det kan i første omgang virke noe negativt med all kommersialiseringen, men, det har også ført til noen positive ringvirkninger. App`ene brukes til lesetrening, ungene får tilgang til flere litterære arenaer, billedbøkene har fått en renessanse og en mye høyere status, barnebøker blir mere omtalt og vies større interesse i media, og ikke minst kom det i 2013 Nordisk råds litteraturpris for barne og ungdomsforfattere. Kanskje må man som småbarnsforeldre ta inn over seg at verden har gått framover. Albert Åberg og Mummitrollet er ikke like hipt i dag. Så er det et positivt fenomen at appene er gratis, bøkene rimeligere og derfor lettere tilgjengelige for familier med dårlig råd.

 

Til tross: vi har lov å være kritisk også, – veldig kritisk.

 

Litteratur som et leketøy, men uten mening?

 

På denne måten blir «litteraturen» nærmest et leketøy. Utviklingen har gått mot en fragmentering av tekst. Det kulturelle har omtrent ingen betydning lengre. Man kan også se at det selges mer og mer leketøy i bokhandlerne. Kan det være positivt eller negativt? Spørsmålet som man da kan stille seg er: hva er målet med alle disse ulike utgivelsene annet enn profitt og å skape kjøpepress? Nei. Endre Lund Eriksen sier i bokprogrammet at han alltid har en pedagogisk ide med sine typer og univers. Han ønsker å lære bort noe. Fra billedbøkenes klare uttrykk i persongalleriet vises dette nå i appene.  Følelser blir altså tydeliggjort. Og ikke minst… skal man ikke lære gjennom lek? Fine apper som kan nevnes: «Jens og Jonas» av Bard Hole Standal, «Alvin Pang» Endre Lund Eriksen, «Tambar er et troll»: Tor Åge Bringsværd og «Dunderly» : Endre Lund Eriksen. Nostalgiske bøker som «Alice in wonderland» har også fått et nytt liv gjennom app.  Appene inneholder sang og musikk, puslespill og andre ting som gjør det til et interaktivt leketøy. Det negative blir at barn fort lar seg oppsluke av I-paden og istenfor å leke med hverandre blir sittende foran en skjerm,- inaktivt.

 

Et resultat av forbrukssamfunnet

 

Altså ser vi en økende tendens til forbruk og masseutgivelser av bøker. Likens har tekst endret form (Eirik Newth: «NRK: bokprogrammet»): Utviklingen går så rasende fort, og tempoet som på de fleste områder, kan synes å bare øke og øke…noe som også vises i bokverdenen.

 

Nostalgisk litteratur kan fort bli for kjedelig for dagens barn. På gruppesider på FB bugner det av kjøp og salg av barneutstyr og herav også bøker. Man kan lure på om bøkene er lest i det hele tatt når man ser på mengden. Her tenker jeg at det er viktig at man finner kvaliteten i slik litteratur.

 

Det kan i første omgang virke noe negativt med all kommersialiseringen, men, det har også ført til noen positive ringvirkninger. App`ene brukes til lesetrening, ungene får tilgang til flere litterære arenaer, billedbøkene har fått en renessanse og en mye høyere status, barnebøker blir mere omtalt og vies større interesse i media, og ikke minst kom det i 2013 Nordisk råds litteraturpris for barne og ungdomsforfattere. Kanskje må man som småbarnsforeldre ta inn over seg at verden har gått framover. Albert Åberg og Mummitrollet er ikke like hipt i dag. Til tross: vi har lov å være kritisk, – veldig kritisk over utviklingen. Og vi som voksen bør være bevisst hva vi gir våre barn.

 

Til slutt…

 

Det kommer en tid for alt og vi må innse at teknologien råder. Jeg tror ikke papirboka blir borte, men den blir mere fragmentert. Likeså har vi nå fått en gøyal måte å tilnærme oss litteratur på som også kan skape leselyst og leseglede: og uansett: å sitte på et fang og bli lest på vil nok et barn aldri slutte å like slik at den trykte boka har fortsatt sin rett.

 

Les mer om nettstudiet i samtidslitteratur for barn og unge.

 

 

Litteraturliste:

 

 

 

Grønli, Kristin Straumsheim .( 6.11.15) «Små barn lærer av billedbøker» Hentet 12.2.16 ,fra Trykk her

 

Christiansen, Arnfinn. (2.1.16). «Bøker best, duppeditter verst» Hentet 12.2.16 fra, Trykk her

 

«Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris» off. webside. Hentet 12.2.16,Trykk her

 

Nestgard, Dag H. (5.11.2014) .«Når bøker bare blir børs og nesten ikke katedral»  Hentet fra Dagbladet +  12.2.16, : Trykk her

 

«Annerledes om barnelitteraturen» Tone Birkeland, Gunvor Risa, Karin Beate Vold: «Norsk Barnelitteraturhistorie». Det Norske Samlaget, 477 s.

 

«Billedbokhylla.no» . Hentet 12.2.16,  Trykk her

 

Newth, Eirik: “NRK bokprogrammet «Boken utvider seg” (27.2.12). Hentet 12.2.16, Trykk her

 

Birkeland, Tone (2012) «Barnelitteratur -sjangrar og teksttypar»

 

«The fantastic flying book» av Hentet https://www.youtube.com/watch?v=Ad3CMri3hOs

Relaterte innlegg