Hopp til innholdet

Litterære ungdommer fra Rommen og Ris

Elevene fremfører sine tekster fra scenen på Nasjonalbiblioteket. Foto: Niklas Lello

I sju uker har våre forfatterstudenter fulgt opp skrivende ungdomskoleelever fra Rommen øst i Oslo og Ris i vest.

De tolv niendeklassingene har alle vunnet en skrivekonkurranse i sin klasse. De har dermed fått muligheten til å tilbringe én dag i uken med våre studenter over en sju ukers periode. Studentene har som del av emnet litteraturformidling veiledet ungdomskoleelevene i deres skrivearbeid. De har arbeidet frem mot 16. februar, da alle elevene var samlet i et fullstappet auditorium i Nasjonalbiblioteket for å lese for sine medelever, lærere og foreldre.

«Skal jeg lese gjennom setningen på nytt?», spør av elevene. «Helt fra starten», spør en annen. På dagen før fremføringen får elevene grundig oppfølging av forfatterstudentene og instituttets utdanningsleder Dag Larsen. De er samlet i auditoriet hvor de senere skal fremføre sine tekster. «Les saktere, og så kan du heller sette opp farten mot slutten», sier Larsen til en elev. «Kan du rope ut denne setningen?» Det er viktig å få den riktige dramaturgien inn i lesingen, og elevene må fremføre med en styrke og selvtillit. Studentene kommer med innspill for å motivere elevene, og de samme ordene må terpes på igjen og igjen.

Julian Rein-Helliesen

Julian Rein-Helliesen fremførte en tekst han selv hadde skrevet i Nasjonalbibliotekets auditorium den 16. februar. Foto: Niklas Lello

Fremføringen

Da kvelden endelig kom var vi vitne til et velsmurt maskineri. Koreografien var godt innøvd. Tekstene var varierte, både i stil og innhold, fra sarte vitnesbyrd til humoristisk dikting på rim. Av fremføringen kunne de anes at elevene var stolte av arbeidet sitt, ikke uten grunn, og tilhørerne svarte med massiv applaus.

Her kan du lese mer om NBIs forfatterutdanning. Neste opptak er i løpet av våren.

Jeg sitter og skriver en lang tekst.
Jeg sitter alene på rommet og tenker.
Det eneste som ligger på bordet er blyantspisseren.
Jeg bruker den hvert femte minutt.
Jeg tar opp blyantspisseren og boka, akkurat som om de har noe til felles.
Hver gang blyanten er brukt opp bruker jeg blyantspisseren til å få blyanten i live.
Akkurat som om boka og blyantspisseren har en lang kamp mellom liv og død.

Mohamed Hassan Osman, 9. klasse, Rommen skole

Arbeidsuke

En av elevene fra Ris skole hadde også nylig arbeidsuke her på instituttet. Niendeklassingen Julian Rein-Helliesen har i tillegg til praktiske gjøremål på kontoret skrevet omtaler av to av årets utgivelser: Iben Akerlies Lars er LOL og Bjørn Ingvaldsens Far din.

Julians anmeldelser kan du lese her (PDF)

Relaterte innlegg