Hopp til innholdet

Leselyst eller kvalitetsbøker?

av Ingeborg Westermann Hansen

Er det viktigere å skape leselyst blant barn og ungdom enn at de leser gode, kvalitetsbøker?

Det finnes mange ulike serier og enkelttitler for barn og ungdom. Bøkene for spesielt barn som går på mellomtrinnet, er av varierende vanskelighetsgrad og de er av varierende kvalitet. Vi som formidlere har et ansvar til å ha oversikt over både gode serier og enkelttitler, som kan passe til både de som trenger lesetrening og de som elsker å lese.

Forskjell på seriebøker.

De finnes ulike former for serier. Det er serier med enkeltstående titler og med samme hovedpersoner (som eks Stine og Kaja-serien av Baugstø og Rampete Robin av Simon). Det er serier som er enkelt tiler, men har tema innenfor samme sjanger (eks Marg & Bein av Aamodt, Ewo og Svingen. Disse bøkene har det til felles at de vil skremme leserne). I tillegg finnes det fortsettelsesserier (som Harry Potter av Rowling. Både Pingels dagbok av Kinney og Dustedagboka av Russell er fortsettelsesserie, men samtidig kan de leses uavhengig av hverandre).

Om å lese seriebøker

Noe av det jeg synes er viktigst for mennesker i alle aldre er at man opplever leseglede og at man leser det som gir deg denne gleden og at folk faktisk leser. Dette mener jeg uavhengig av hva hvilke bøker som gir denne følelsen. For noen er det å lese fagbøker, for andre igjen er det å lese tegneserier eller grafiske romaner, og for noen er det å lese serier. Alle disse ulike bøkene og sjangerne kommer i ulike kvalitet.

Det å lese seriebøker for barn på mellomtrinnet være med å bidra til lesetrening og leseglede. Lesegleden skjer gjennom at barn leser om hovedpersoner som de har blitt kjent gjennom tidligere bøker, eller ved å lese bøker innenfor en sjanger de liker. I fortsettelsesseriene er spenningen med å lese hva hovedpersonene finner på i denne boken. Handlingen i bøkene ofte slik som gjør at man ikke klarer å legge boken fra seg.

Om å gi mestringsfølelse og leseglede

Mange barn elsker å lese de ulike seriene som finnes på markedet i dag. Bøkene kan bidra til motivasjon til videre lesning. Det finnes flere serier som er lette å lese og passer dermed godt for de barna som sliter med å lese. Seriene kan ha lettere språk, ha mange illustrasjoner og noen kan til og med være tegneserielignende i stilen.

Som bibliotekar kan jeg synes at seriebøker kan være bra. Seriebøkene får barna til å lese, og får dem til å lese mye. Mange av de mest populære seriene blir snakket om av barna. Bøkene selger dermed seg selv. Oftest må man «bare» formidle dem til foresatte og lærere.

Men hvordan er egentlig kvaliteten på disse bøkene? Har innholdet så mye å si, hvor mye har formatet og konseptet for serien er å få barn til å lese? Kan kombinasjonen av å være lettlest og spenningsdrivende veie opp for kvaliteten på bøkene når de faktisk får barn til å lese?

For en liten stund siden var en mor innom biblioteket og leverte en seriebok, som er av type lettlest og med mange illustrasjoner. Hun var på jakt etter nye bøker til sønnen, da både i samme serie og andre som lignet. Hun kunne fortelle at sønnen hennes som ikke liker å lese, og som sliter med å finne motivasjon til å lese hadde elsket akkurat denne serien. Han fikk virkelig en mestringsfølelse og var veldig fornøyd med at han ikke bare hadde lest en bok, han hadde til og med lest en tykk bok!

Bibliotekaren i meg synes virkelig at akkurat dette er det viktigste, selv om kvaliteten på enkelte av de lettleste seriebøkene ikke bestandig er så høy.

Utfordring for formidlere

Det kan være veldig fint med bøker som selger selv også på biblioteket, uavhengig av om de er serier eller om de er enkelttitler. På jobb ser vi for barn på barneskolen, men også for ungdommer at det er serier og enkeltbøker som er veldig populære.

Selv om kvaliteten på seriebøkene kan være varierende, så synes jeg at den største faren at enkelte barn som sliter med lesing blir sittende fast i de letteste seriebøkene fordi de er enkel og lese. Faren er at de kanskje ikke har blitt utfordret til å utvikle lesehorisonten fordi man er fornøyd med at barna leser bøker.

Vi som formidlere er veldig heldig. Vi får bidra til å skape leselyst og leseglede blant barn og ungdom. Jeg tror det er aller viktigste at vi bidrar til dette. Samtidig har vi mulighet til å snakke bøker ut av hyllene når vi formidler til de ulike aldersgruppene. Vi har et ansvar til å kunne introdusere barna og ungdommene for nye bøker, serier og tegneserier som de ellers kanskje ikke hadde ramlet over.

Selv om det er viktig å skape leselyst og leseglede slik at barna oppdager gleden som bøker kan gi, så er det også viktig å kunne utfordre barna til å oppdage ny litteratur. Dette for å utfordre barna og ungdommene samt å sørge for at horisonten blir større når lesegleden først er der.

Les mer om nettstudiet i samtidslitteratur for barn og unge.

Relaterte innlegg