Av Marina Kristin Karlsen
«Kan jeg ikke bare se filmen ‘a?»
Å anbefale litteratur er ikke like enkelt for en stakkars ungdomsskolelærer lenger. Det er vanskelig å skulle motivere til leselyst når de samme bøkene er gjort om til tv-serier og filmer som frister så mye mer.
En verden fylt med fantasy
Jeg har alltid vært glad i å lese bøker, og har siden min første «Harry Potter»- bok vært bitt av fantasybasillen. Jeg har slukt det meste jeg har kommet over i denne sjangeren, og merker at det har gitt meg en stor fordel når jeg skal hjelpe elevene mine med å finne en spennende bok. Det at disse bøkene oftest kommer i serieform har gjort at elevene ikke bare har lest ei bok, men fem i løpet av skoleåret, de måtte jo lese videre for å vite hvordan det endte. Jeg har følt meg vellykket som norsklærer, jeg har jo skapt leselyst!
Filmatisering på godt og vondt
Det er i de siste årene jeg har sett en forandring. Elevene biter ikke like lett på bøkene jeg anbefaler- de har allerede sett filmen, eller har planer om å se den. Bøkene rekker så vidt å bli populære før det planlegges en film rundt dem, og jeg kjenner at jeg får dårlig tid på å vekke leselysten hos elevene mine. Jeg kan argumentere meg blå med at filmene ikke kan måle seg med bøkene, at du får mye mer av historien gjennom dem, men det nytter ikke. Jeg må slukkøret legge bort Twilight, Hunger Games, Ringenes Herre, Harry Potter og alle disse som har inspirert så mange til å lese flere bøker. De har jo allerede «lest» dem.
Nå virker det nok som om jeg er svært negativ til hele filmbransjen, det er jeg ikke. De som er glad i å lese bøker fra før kan hente gode lesetips fra disse filmatiseringene. De har kanskje sett filmen og har lyst til å lese boka den er basert på. Jeg er veldig glad i den perioden der kun første bok i en serie er filmatisert, da er det som oftest kø på resten av bøkene. Da trives jeg mest som norsklærer og elsker å se elevene tapt i bøkene.
Ungdomslitteratur i utvikling
Slik utviklingen har vært i de siste årene kan en jo spørre seg om disse filmatiseringene har påvirket innhold og kvalitet på bøkene som blir produsert i dag. Jeg mener at kvaliteten ikke er svekket, men at innholdet i bøkene har forandret seg en hel del. En finner mange flere bøker myntet på ungdom nå enn før, og innholdet er tilpasset dem, ikke voksne. For å være helt ærlig mener jeg at det ikke trenger å være ”Dickenskvalitet” på bøkene elevene mine leser, så lenge de faktisk leser en bok og LIKER den. Det jeg derimot ser, som ikke alltid er like positivt, er at det blir stadig tykkere bøker, spesielt i fantasysjangeren. Om kvaliteten ikke er svekket, så gjør det i alle fall noe med tilgjengeligheten for ungdommene. Det kan være svært umotiverende å skulle begynne på en bok på 700 sider, uansett hvor god du er til å lese. Da sier det jo seg selv at det er lettere å se filmen som er unnagjort på 2 timer.
En helt ny verden av bøker
I det siste har jeg innsett at problemet mitt er delvis selvforskyldt. Det finnes utrolig mye litteratur som er laget for ungdom, og jeg velger å kun fokusere på en av sjangrene. Jeg har hatt suksess med bøker fra blant annet Johan B. Mjønes og i det siste ;”I morgen er alt mørkt” av Sigbjørn Mostue. Ungdomsbøker i andre sjangere er rett og slett ikke like mye filmatisert som i fantasy.
Jeg har en jobb å gjøre!
Jeg er på oppdagelsesferd sammen med noen av elevene mine på biblioteket. Jeg har nettopp hatt en fyrrig presentasjon av ”Hunger Games”- bøkene, men har fått avslag. De har nettopp vært på kino. Da finner jeg ”Ravneringene” av Siri Pettersen, det slår an, og to av elevene får med seg første bok i serien. Elevene går fornøyde ut fra biblioteket, spente på denne nye serien. Jeg håper bare at de får lest bøkene ferdig før filmatiseringen kommer på kino. Jeg går en runde selv og finner meg noen bøker i hyller jeg ikke har vært før. Det er på tide jeg utvider min egen leseverden.
Les mer om nettstudiet i samtidslitteratur for barn og unge.