Nye stemmer, nye rom – studiene i sakprosa og scenetekst er i gang

– Barnelitteraturen er en del av litteraturpolitikken. Det gjelder også faglitteraturen som ofte kommer i skyggen av skjønnlitteraturen, sa nasjonalbibliotekar Vigdis Moe Skarstein som foretok den offisielle åpningen av studiet Faglitteratur for barn og unge torsdag 6. september.

Utdanningsleder Dag Larsen, nasjonalbibliotekar Vigdis Moe Skarstein, nestleder i NBIs styre Bente Christensen og styreleder i NFF Jørgen Lorentzen. Foto: NBIEtter velkomstord til studentene fra NBIs direktør Kristin Ørjasæter foretok nasjonalbibliotekar Vigdis Moe Skarstein den offisielle åpningen:

– Barnelitteraturen er en del av litteraturpolitikken. Det gjelder også faglitteraturen som ofte kommer i skyggen av skjønnlitteraturen. Nasjonalbiblioteket skal legge til rette for den forskningen og undervisningen som skal skje ved NBI. Det som skapes her skal dokumenteres i et tusenårsperspektiv hos oss, sa nasjonabibliotekaren.

– Dere er historiske studenter, sa styreleder i NFF, Jørgen Lorentzen, og understreket foreningens langsiktige satsning på faglitteratur for barn og unge. I tillegg til den nystartede utdanningen har NFF også satt av penger til et eget stipend til forfattere som vil skrive fagbøker for denne gruppen.

Bente Christensen, nestleder i NBIs styre, trakk fram den økte satsningen på undervisning og forskning som har blitt mulig etter at Nasjonalbiblioteket overtok NBIs bibliotekfunksjoner: – Nå kan vi løfte faglitteraturen frem i lyset, og studentene får et flott læringsmiljø og kontakt på tvers av studieretningene. Dette er i tråd med styrets intensjoner.

Sakprosastudentene: Margrethe Mehus, Synnøve Borge, Ann Hilde Bolstad, Karoline Fægri, Margareth Snilsberg, Julie Maske, Pia Tveterås, Vibeke Heidenreich, Trude Eker og Kristin Li. I midten NBIs direktør Kristin Ørjasæter. Foto: NBI

De ti studentene kommer fra vidt forskjellige yrker. Her er det lærere, journalister, prester, bokhandlere, farmasøyter, stipendiater og musikkprodusenter; med andre ord et godt grunnlag for fagbøker med et bredt nedslagsfelt.

Studiet består av 10 samlinger fordelt over to semestre, med fire samlinger i første semester og seks i andre semester. Hver samling går over to eller tre dager. Mellom samlingene skal studentene arbeide med pensum og egen faglitterær skriving.

 

 

 

Hovedlærer Widar Aspeli og NBIs seniorforsker Lin Prøitz. Foto: NBI

Hovedlærer er Widar Aspeli, forfatter og produsent for litteratur ved Turnéorganisasjon for Hedmark, tidligere også programansvarlig for Pegasus – programmet for barn og unge ved Norsk Litteraturfestival.

– Dette er det perfekte stedet å finne ut hva som ikke fungerer, sa utdanningsleder Dag Larsen da undervisningen startet etter åpningen, bruk den muligheten for hva den er verdt.

Prosjektet er en tre-årig prøveordning i regi av Norsk Faglitterær Forfatter- og Oversetterforening (NFF) for å få frem nye faglitterære forfatterstemmer. Norsk barnebokinstitutt skal sørge for drift og undervisning, og Norsk Kulturråd støtter det første året økonomisk.

 

 

Fordypning i scenetekst

6 ferske studenter benket seg rundt langbordet da det siste året i det tre-årige prøveprosjektet Fordypning i scenetekst åpnet 6.9 på Det Andre Teatret på Sagene i Oslo. Her fikk de møte hovedlærer Ragnhild Mærli, daglig leder ved Dramatikkens hus Marit Solbu, dramaturg Kristian Lykkeslet Strømskag fra Nationaltheatret, direktør Kristin Ørjasæter og undervisningsleder Dag Larsen fra NBI, og Annine Qvale fra Norske Barne- og Ungdomsbokforfattere (NBU).

Uttrykket «ferske studenter» er kanskje litt misvisende i denne sammenhengen. Alle studentene er etablerte forfattere, flere har også erfaring fra andre deler av litteraturfeltet, men å skrive for scenen er nytt for de fleste.

-Jeg begynte å utdanne meg til skuespiller en gang, men så skjønte jeg at jeg hadde jo mye mer lyst til å ha kontrollen selv og bestemme hva som skulle skje, sa student Ingelin Røssland til latter rundt bordet.

Etter en runde med velkomstord og presentasjoner skulle studentene i gang med sin første undervisningsdag, og ble kastet rett ut i et improvisasjonskurs – godt ivaretatt av Mads Eldøen Fra Det Andre Teatret.

Bakfra og fremover:  Linde Hagerup, Synne Lea, Sissel Horndal, Helga Gunerius Eriksen, Ingelin Røssland og Alf Kjetil Walgermo. Foto: NBI

Intensjonen med studiet er å legge grunnlaget for flere og bedre scenetekster for barn og unge. Studentene skal følge produksjoner ved forskjellige teatre. De skal diskutere forestillinger og prøve ut egne tekster med profesjonelle skuespillere og dramaturger gjennom seks samlinger.

Studiet avsluttes med eksamen og en samlet presentasjon av hovedprosjektene i mai 2013.

 

 

 

 

 

Ønsker du å bruke NBIs lesesal?

 

Relaterte innlegg