Hopp til innholdet

Dette mener studentene om Masterstudiet

Hilde Hodnefjeld

Hodnefjeld er en prisbelønnet forfatter og illustratør og studerte ved masterstudiet fra 2020 til 2022

– Studiet lærte med å skrive i vei, la ordene føre meg videre og å ikke være så redd for om det blir bra eller ikke. Jeg har tidligere skrevet kortere tekster, til bildebøker, men på studiet har jeg også jobbet med å skrive lengre tekster.

– Jeg har nesten bare positive ting å si om lærerne. Og veilederen var fantastisk. Hun fulgte meg opp mer enn hun var betalt for, tror jeg. I studentgruppen ble vi sammensveiset. Vi har fortsatt kontakt og møtes med ujevne mellomrom.

– Jeg husker spesielt en digital forelesning vi hadde med en forfatter i England, Kate Lees, tror jeg hun het. Etter møtet fikk jeg lyst til å bare skrive og skrive.  Vi hadde en super skrivetur med Bjørn Sortland og Hilde Hagerup til Stange. Oppholdet varte i noen dager, og alle studentene fikk lange tilbakemeldinger fra dem og fra medstudentene. I tillegg til at vi ble enda mer sammensveiset. Akkurat det siste er viktig, synes jeg. At vi kunne stole på hverandre når vi viste hverandre det vi jobbet med.

Vurderer du å søke på studiet? Søk!

Håkon Marcus

Marcus har bakgrunn fra film og TV, og gikk masterstudiet i 2022–2022. Han debuterte i 2023 på Aschehoug med Villdyr, første bok i en fantasyserie for barn.

– Den klassen jeg kom i var helt fantastisk, den var full av folk som hadde gitt ut bøker tidligere. Jeg har lært utrolig mye av dem. Jeg hadde aldri kommet i mål, og jeg hadde aldri fått skrevet denne boka hvis jeg ikke kontinuerlig var i den sfæren av flinke, flinke, flinke barnebokforfattere. Det gjelder også Hilde Hagerup, som var fagleder for studiet, og hele lærerkollegiet.

– Å få ordentlig tilbakemelding er så viktig, å skrive tekst og skjønne at dette her er dårlig, denne delen her er dårlig. Jeg tror det er en tendens i skrivesirkler og i skrivemiljøer generelt til å være litt for snille med hverandre, en slags giftig positivitet rundt tekst, hvor alle bare sier «det her er kjempebra, jeg elsker det». Men det jeg har fått mest ut av var da jeg ba Hilde «kan du gå over denne siden her, og markere med rødt alt du ikke liker». Da fikk jeg en blodig side tilbake igjen, men også med mange personlige synspunkt som jeg ikke alltid var enig i. Men så lenge du har noe å ta tak i, og skjønner at det finnes dårlig og det finnes bra, så kan du komme deg videre. Og man må alltid prøve å bli bedre. Jeg har blitt utrolig mye bedre til å skrive. Også fordi det i studiet var skriveøvelser hele tiden. Det hjalp meg mye.

– Vi har reunion praktisk talt hver andre måned. Ett år etter at vi gikk ut hadde vi sikkert hatt seks reunions, så det er ikke verst. Det var en klasse som ble utrolig sammensveiset.

Sitatene er et utdrag fra et lengre intervju med Håkon Marcus fra 2023.

Åse Ombustvedt

Ombustvedt er er forfatter og lærer, og var i 2019 nominert til Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris. Hun var student på masterstudiets første kull i 2020–2022.

– Det viktigste jeg lærte om skriving på masterstudiet handlet mye om bevisstgjøring i hvor mange muligheter som finnes, og at begrensningene ligger i en selv, og ikke i selve skrivingen.  Jeg lærte mye om betydningen av refleksjon i skrivearbeidet. Jeg våget meg på å skrive lengre tekster, prøve ut, slippe fram skrivegleden. Jeg likte også at studiet var forankret i teori.

– For meg bidro masterstudiet til å samle trådene fra tidligere forfatterskoler og kurs, og til å bevisstgjøre meg i hvilke retninger jeg vil. Jeg fant ut at det er greit å gjøre flere ting, for eksempel å prøve ut flere sjangere for flere målgrupper. Studiet har gitt meg en solid bakgrunn for å skrive og jobbe med barne- og ungdomslitteratur.

– Studiet ga meg mange påminnelser og bevis på hvor viktig litteratur for barn og unge er. Kanskje det til og med er vanskeligere å skrive for barn og unge, enn for voksne, fordi vi må treffe ved å stille oss i riktig høyde. 

– Lærerne og veileder på master dekket til sammen et bredt felt som ga en solid oversikt og mulighet for dypdykk inn i feltet. Det var viktig for meg å møte kompetanse på alle sjangere i feltet. De andre studentene har jeg mye kontakt med. Vi møtes flere ganger i året. Det er som om vi har opplevd noe verdifullt sammen som vi deler og tar med oss videre.

Jeg satte stor pris på skriveverksted og forelesninger som handlet om bildebøker og dikt. Og alle de korte skriveøvelsene der vi leste noe høyt for hverandre. For meg var det også veldig verdifullt å lære mer om dramaturgi og hvor viktig dramaturgien er i litt lengre tekster.

– Søk. Ikke nøl. Bare søk. Du kan forme mye av det selv, ut fra den du er og hva du har behov for, og hva du ønsker å utvikle.