Hopp til innholdet

Studentblogg

Denne bloggen er skrevet av studentene ved nettstudiet i samtidslitteratur for barn og unge.

Hysj!

Hysj!

-Uroa ikkje!
Hva skal vi med barne- og ungdomslitteratur i 2018?

Hva skal vi med barne- og ungdomslitteratur i 2018?

Er det viktig at de som er barn og unge i dag leser skjønnlitteratur? Og i så fall, hvorfor det egentlig? Det viser seg at spørsmål knyttet til barnelitteratur ikke
La barn og unge lese nyere litteratur

La barn og unge lese nyere litteratur

Med denne teksten vil jeg slå et slag for nyere barne- og ungdomslitteratur. Jeg gjør det fordi jeg tror det er viktig å formidle litteratur til barn og unge som
Har du ei god bok til meg?

Har du ei god bok til meg?

Dette spørsmålet får vi fleire gongar gjennom ein arbeidsdag på folkebiblioteket. Kva er ei god bok for den lånaren som står fram for oss?
Nyare litteratur for barn og unge. Er det så viktig, då?

Nyare litteratur for barn og unge. Er det så viktig, då?

Kvifor er det eigentleg så viktig å formidle ny litteratur til barn og unge i dag? Er ikkje dei litterære klassikarane våre gode nok for dagens barn og unge?
Hvorfor skal bibliotekarer formidle ny litteratur til barn og unge?

Hvorfor skal bibliotekarer formidle ny litteratur til barn og unge?

Hvorfor skal bibliotekarer formidle ny litteratur til barn og unge? Det finnes mange grunner til det, men den største er nok at samfunnet endrer seg med tiden, og da er
Eg les berre om eg må

Eg les berre om eg må

Kven likar å lese bøker her? Eit tjuetals augepar stirra oppgitt på meg. Ingen hender i veret. Blogginnlegg av Siv-Merethe Hatlem, student ved NBIs nettstudier i samtidslitteratur for barn og unge
Speil, speil på veggen der…

Speil, speil på veggen der…

…hva slags litteratur kan lære oss bortskjemte nordmenn å forstå denne verdenen her?
Hvorfor skal vi formidle ny barnelitteratur – har vi ikke allerede nok litteratur for barn å ta av?

Hvorfor skal vi formidle ny barnelitteratur – har vi ikke allerede nok litteratur for barn å ta av?

Sagt på en litt annen måte: hva skal vi med all denne nye barnelitteraturen, når vi allerede har masse «god gammel» litteratur for barn?