Hopp til innholdet

Cecilie Ellefsen er månedens illustratør i september 2024

Syng meg i søvn, app, Storm Studios 2019, illustrasjon: Cecilie Ellefsen

Månedens illustratør tegner fordi hun må. Cecilie Ellefsen husker fortsatt lukten av fargestiftene fra første skoledag.

– Hvorfor tegner du?
– Fordi jeg må, he he! Tegning for meg er like viktig som å puste og spise, det er alt egentlig. Maling, fargeblyanter, papir, jeg har kunnet holde på med det i timevis siden jeg var lita. Det har alltid vært min greie. Pusle, klippe, lage masse små verdener, dioramaer og figurer. Jeg husker ennå lykken av å åpne boksen med Stockmar-fargestifter første skoledag, hvordan de luktet og følelsen av å tegne med de på papir. Den følelsen tar jeg nå med meg videre når jeg jobber i skissebøkene mine. Det er viktig for meg å beholde den gleden og friheten når jeg tegner, og den finner jeg i skissebøkene. Digital tegning er gøy, men det er oftest til kommersiell jobb, og det er så lett å trykke “undo” hundre ganger for å få et perfekt polert resultat. Jeg trenger å tegne analogt og omfavne tilfeldige ting og feil som oppstår for å hindre meg selv i å pirke og miste liv i streken.

– Kan du fortelle litt om hvilke teknikker du bruker?
– Når jeg lager illustrasjoner på oppdrag, så jobber jeg nesten alltid digitalt. Det er mest fordi det må gå raskt, ha ting i lag og mulighet for å redigere, og da er det det som er mest praktisk. Jeg bruker også ofte egne håndtegnede teksturer på illustrasjonene hvis kunden ønsker det. Når jeg gjør personlige arbeider, jobber jeg først ganske røft på papir eller i skissebøker. Jeg synes det er lettere å jobbe med en stemning eller karakter på papir, for når jeg jobber digitalt vet jeg at jeg går for raskt til ferdiggjørings biten, og da er det så lett å miste dynamikken i komposisjon og strek. Jeg bruker mange forskjellige typer papir, og nå jobber jeg mest med gouache, akvarell og sort blekk i kombinasjon med fargeblyanter. Når det gjelder skissebøker bruker jeg også mange forskjellige typer, alt ifra ubrukte gamle skrivebøker fra loppemarked, til ordentlige skissebøker med kunstpapir. Det viktigste er egentlig at blekk og maling ikke blør igjennom sidene. At arkene bulker seg litt når jeg maler på de er bare fint synes jeg.


– Hva gjør en illustrasjon til et godt bokomslag?
– Det viktigste er at illustrasjonen fenger målgruppen raskt, spesielt på bildebøker. Illustrasjon til voksenbøker/romaner kan man noen ganger ta uttrykket litt bort fra selve innholdet, men det bør ha en kobling til sjangeren. Personlig liker jeg omslagene til Tove Jansson veldig godt. Illustrasjonene hennes er veldig flotte, men det er ofte lagt inn noe litt annerledes eller skumle ting som lurer i bakgrunnen. Hun er flink til å få inn en spenning i illustrasjonene, og det synes jeg er viktig i en omslagsillustrasjon.

– Hvordan er redaksjonelle prosjekter annerledes enn kommersielle oppdrag?
– Den største forskjellen er vel egentlig varighet og pris. Kommersielle oppdrag har ofte kort deadline (helst i går), og det er som regel veldig konkrete ting man skal tegne. Et landskap, et dyr, et portrett, et kart med så og så mange hus og ting. I reklamejobber kan det også være at illustrasjonen skal stå i kontrast til teksten, som for eksempel en pastisjillustrasjon eller et alvorlig eller humoristisk svar til teksten. Men hovedtrekkene er at illustrasjonen må være tydelig og rask å lese på grunn av mediet. Redaksjonelle oppdrag er ofte lengre (med unntak av f.eks. magasinillustrasjon), og du har bedre tid til å skape stemning og legge inn ting som gjør at historien kan leses på flere måter. I bøker er det veldig spennende å jobbe i rommet mellom tekst og bilde og at de to tingene til sammen kan skape sterke følelser hos leseren. Jeg synes det er givende å jobbe med begge deler egentlig, for de gir meg forskjellige ting. Det er godt å ha noen raske kommersielle prosjekter innimellom som får opp pulsen litt, og så ha noen lengre redaksjonelle prosjekter å virkelig fordype seg i og skape en egen verden.

– Vil du si noe om hva du arbeider med nå?
– Nå jobber jeg med et par egne bokprosjekter. Jeg gikk bildebok utdanning på HDK Valand i Gøteborg i fjor, og resultatet ble begynnelsen på et par bøker. Akkurat nå jobber jeg mest med tekst og karakterutvikling, men snart håper jeg å sette i gang med å tegne ut dere skisser og oppslag. Det er noe nytt for meg å skrive i tillegg siden jeg mest illustrerer andres tekster. Men jeg er glad i å skrive, og det åpner mange nye muligheter.

– Hva og hvem inspirerer deg?
– Ofte kommer inspirasjonen når jeg er ute og går tur, når jeg tar en pause på en cafe, i køen på matbutikken eller på museum. Hvor som helst og hvem som helst egentlig. Det kan være noe ungene sier, en gretten gammel dame som kjefter og sniker i køen, en rar liten hund uten tenner. Bruddstykker av samtaler jeg hører på trikken, på cafe eller ser på museum. Jeg er også en stor loppemarked entusiast. Jeg elsker tilfeldighetene av hva man kan finne og hvilke mennesker man treffer. Der er alle typer, som forretningsmannen i Moncler-jakka som samler på gamle matchbox-biler eller den pensjonerte matskribenten fra Sør Afrika som kom til Norge på 70-tallet på grunn av kjærligheten. Studenter, gamle punkere, bokelskere som ser etter førsteutgaver. Kattefigursamlere og store menn med skjegg som får en tåre i øyekroken når de endelig finner LP-plata, He-Man figuren eller askebegeret de har lett etter i årevis. Det er små og store historier overalt.


– Er det noen bøker du husker spesielt fra barndommen?
– Ja, jeg var veldig glad i bildebøker da jeg vokste opp og jeg husker mamma meldte meg inn i Bokklubbens barn. Jeg elsket å få bokpakken med marihøne logoen i posten. Det var også stor stas å arve bildebøker fra andre unger i gata. Husker jeg arvet Pat Hutchins Hønemor gikk ut en dag fra en gutt som het Lasse, den er fortsatt en favoritt. Jason-bøkene til Camilla Mickwitz, Lotta-bøkene illustrert av Ilon Wikland og Maja-bøkene til Lena Anderson leste jeg igjen og igjen. Jeg hadde også en Travelby fargeleggingsbok som jeg synes var det mest fantastiske jeg hadde sett. Husker også jeg var kjempefascinert av alle illustrasjonene til Vivian Zahl Olsen på Barne-TV.

Du kan se flere av Cecilie Ellefsens illustrasjoner på hennes nettsider, hos tegnerkollektivet Illustratørene eller på Instagram.