Hopp til innholdet
Illlustrasjonsbilde: Halfpoint via Envato

Leselyst

Ulike lesere trenger ulike leseropplevelser. Økt leselyst avhenger av gode leseropplevelser fra mangfoldig litteratur av høy kvalitet, som både er relevant, engasjerende og lett tilgjengelig på arenaer og plattformer der barn og unge er. Leselyst er nært knyttet til leseevne og lesekultur, og bidrar slik også til sosial utjevning med like utviklingsmuligheter, demokratibygging og en bærekraftig fremtid for alle barn og unge i Norge.

Norsk barnebokinstitutt jobber med leselyst på en rekke områder, her er noen av innspillene vi hadde til regjeringens leselyststrategi for årene 2024-2030, Sammen om lesing:

Felles begreps- og tallgrunnlag

Vi må utarbeide felles begreps- og tallgrunnlag for å forstå, måle og evaluere effekten av lesing og lesetiltak på landsbasis. Dette er fordi vi må kunne ha en forskningsbasert diskusjon rundt hva lesing er, kunne tenke flerspråklighet i et utvidet perspektiv, som f.eks. bruk av tegn og symboler og definere hva som må med i våre evalueringer av lesing og leselyst.

Slik kan vi sette konkrete mål for hva vi kan akseptere/ ikke akseptere av lesefattigdom og å kunne sette inn effektfulle og målbare lesetiltak.

Alle på «lesefeltet» må ha felles redskaper og kunnskap om barn og unges leseferdigheter. Det gjelder også de som utdanner formidlerne, bokbransjen for øvrig og de som forvalter tilskuddsordningene til de ulike aktørene på feltet.

Barn og unge faller utenfor lesefellesskapet

Vi ser at barn og unge faller utenfor lesefellesskapet. Dette gjelder spesielt men ikke utelukkende gutter, barn og unge med ulike behov, de med samisk, nasjonale minoritetsspråk, eller andre språk som morsmål.

Norsk barnebokinstitutt mener det er en demokratisk utfordring at grupper mangler litteratur som er relevant og tilgjengelig for dem.

Tid til lesing konkurrerer om barn og unges oppmerksomhet. Barn og unge sliter med konsentrasjon og evne til dybdelesing. Leseevne og leselyst krever langsiktig og systematisk arbeid.

utdanning av forfattere og formidlere, og forskning på og formidling av kunnskap om de gruppene som faller utenfor til alle aktører på feltet. Vi må tilpasse innkjøpsordningene slik at litteraturen kan utvikle seg i takt med tiden vi lever i, gjennom. Litteraturen må være til stede i de formene og på de plattformene der den etterspørres.

Formidling av høy kvalitet

Vi må ha formidlere til barn og unge i alle ledd. Vi må ha kompetente litteraturformidlere, som forfattere, lærere, barnehage- og bibliotekansatte.

Norsk barnebokinstitutt mener at alle skoler bør ha skolebibliotek og vi bør utvide innkjøpsordninger for disse. Vi bør utvide litteraturformidlingen gjennom DKS til også å gjelde barnehagen.

Vi bør også skape nye og langsiktige prosjekter innen litteraturformidling samtidig som vi videreutvikler oppstartede satsninger som Bærekraftsbiblioteket og
Formidlingslaboratoriet.

Våre leselystprosjekter

Vi jobber med leselyst på ulike måter gjennom en rekke prosjekter, og her er noen eksempler på dette:

Steffen Sørum - forfatterutdanningen
Steffen Sørum, foto: Niklas R. Lello

Våre tre utdanninger

Norsk barnebokinstitutt har to skrive­kunst­ut­danninger:

Ayse Koca, foto: Niklas R. Lello

Bære­krafts­­biblioteket

Bære­­krafts­­biblio­teket er et litteratur­formidlings­opplegg, som er ment å gi barn og unge i alderen 6-15 år gode og varierte lese­opplevelser og en konstruktiv for­ståelse av FNs bære­krafts­mål.

Bære­krafts­biblio­teket er inspirert av FNs egen SDG Book Club, og består av bok­lister, aktivitets­materiale og video­presentasjoner.

Prosjektleder for Bærekraftsbiblioteket er Ayse Koca.

Veronica Salinas
Veronica Salinas, foto: Niklas R. Lello

Formidlings­laboratoriet

Formidlings­laboratoriet er et nasjonalt prosjekt ledet av Veronica Salinas der vi utvikler og tester formidlings­metoder i samarbeid med ulike aktører. Målet er utprøving av ny praksis og forskning for bedre formidling til og med barn og unge:

Regjeringens leselyststrategi

Norske barn og unge har lavere leselyst og dårligere leseferdigheter enn før. Det er en utvikling vi skal snu. Vi skal øke leseferdighetene til barn og unge, skape leselyst og leseglede. Vi vet at jo mer vi leser, desto bedre lesere blir vi.

Dette skriver regjeringen innledningsvis i leselyststrategien, Sammen for lesing. Videre lover de å

  • Bygge en sterkere kultur for lesing.
  • Legge til rette for at barn og unge har god tilgang til variert litteratur.
  • Satse på skolebibliotekene.
  • Styrke litteraturformidlingen, slik at barn og unge får litteratur som motiverer og gir lyst til å lese.
  • Prioritere trykte lærebøker i skolen.
  • Styrke leseopplæringen i skolen gjennom en ny nasjonal satsing, Tid for lesing.

Strategien er et samarbeid mellom Kultur- og likestillingsdepartementet og Kunnskapsdepartementet.

Det vi i Norsk barnebokinstitutt ser er at vi allerede er tungt inne på flere av satsningsområdene i strategien. Å fremme leselyst, lesekultur og leseevne er noe vi allerede jobber langsiktig med. Her er noen eksempler:

  • Gjennom våre forfatterutdanninger på bachelor– og masternivå jobber vi med å styrke produksjonssiden, gjennom å utdanne forfattere som leverer god og variert litteratur på de plattformene dagens unge bruker. Studentene får også spisskompetanse i å formidle litteratur til målgruppene.
  • Vi styrker også litteraturformidlingen gjennom vårt nettstudium i samtidslitteratur for barn og unge, som er en videreutdanning for lærere, bibliotekarer og andre som formidler litteratur til barn og unge.
  • Gjennom Bærekraftsbiblioteket gir vi skoler tilgang på et kuratert opplegg med litteratur som inngangsport til FNs bærekraftsmål. Prosjektet byr på varierte leseopplevelser som kan styrke leseevnen og kritisk tenkning, og samtidig fremme leselyst og -glede.
  • Gjennom en forskningsbasert tilnærming styrker Formidlingslaboratoriet litteraturformidlingen til alle barn og unge.
  • Gjennom fag- og forskningsformidling, podkast, seminarer, workshops og andre arrangementer legger vi til rette for faglig utvikling og samarbeid med andre aktører på feltet. Vi har også arrangementer rettet mot forfattere- illustratører og kritikere.

Barnebokprat – episoder om leselyst

Samarbeid om leselyst

Norsk barnebokinstitutt samarbeider med en rekke aktører om leselyst-relaterte aktiviteter og prosjekter.

  • Bibliotekutvikling
  • Bjørnestien barnehage 
  • Bokhandlerforeningen
  • Deichman
  • Den norske bokklubben Den norske Forfatterforening
  • Den norske forleggerforening
  • Foreningen !les
  • Forfatterforbundet
  • Horten bibliotek
  • Institutt for lærerutdanning, NTNU
  • ISAAC Norge
  • Johannes læringssenter
  • Lakkegata skole
  • Leser søker bok
  • Nasjonalbiblioteket
  • Norges døveforbund
  • Norsk bibliotekforening
  • Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening
  • Norsk forfattersentrum
  • Norsk oversetterforening
  • Norske barne- og ungdomsbokforfattere
  • Porsgrunn voksenopplæringsenter 
  • Redd Barna
  • Riksmålsforbundet 
  • Seilduken barnehage
  • Skolebibliotek på Tøyen skole
  • Statped
  • Deichman Tøyen
  • Universitetet i Sørøst-Norge 
  • Utdanningsforbundet i Trøndelag 
  • Vestfold og Telemark fylkesbibliotek
  • Vetland skole

Litteraturfeltet samlet om felles punkter

Sammen med en rekke aktører har instituttet deltatt i en strategisk samarbeid om innspill til regjerningens leselyststrategi. Organisasjonene har mange ulike innganger til problemstillingene rundt lesing og leselyst, men har kommet frem til en rekke punkter vi kan enes om:

  • Langsiktighet, evaluering og forankring
  • Lesing og leselyst har betydning i hele livsløpet
  • Større mangfold på alle plan
  • Tilgjengeliggjøring og samkjøring av forskningsdata og statistikk
  • Skolebibliotek
  • Leseorganisasjonene
  • Leselysttiltak og formidling
  • Litteratur for alle
  • Felles begrepsapparat
  • Sosial utjevning – sosial bærekraft – sosiale konsekvenser
  • Språk
  • Innovasjon og rammebetingelser
  • Bredde og kvalitet i litteraturen

Organisasjonene har vinter/vår 2023 møttes til to seminarer om leselyst, med Norsk barnebokinstitutt som vertskap, 26. januar og 26. april. Det var svært stor interesse rundt disse arrangementene, og seminaret i april ble også strømmet.

Artikler og innlegg om leselyst

Leselyst 2124

Leselyst 2124

Året er 2124. Regjeringens Leselyststrategi har 100-årsjubileum. På skolene i Norge feires dette med brask og bram! Etter at de er ferdige med morgenens lesekvarter, selvfølgelig.
Dramaturgi som skaper leselyst

Dramaturgi som skaper leselyst

Sammen med Norske barne- og ungdomsbokforfattere inviterer vi til workshop for forfattere, illustratører og tegneserieskapere i Oslo 18. oktober.
Da vi var yngre av Oliver Lovrenski, Aschehoug 2023, detalj av omslag

Ungdommens litteratur

Oliver Lovrenski er Ivar Aasen på speed. Endelig leser ungdom! sier folk. Men stopp en halv. Eller hva man nå sier. Vi må oppklare litt her...
Sammen om lesing

Sammen om lesing

I dag ble ny nasjonal leselyststrategi "Sammen om lesing" lansert på Norsk Litteraturfestival på Lillehammer.
Seminar:  Skrivekunst for leselyst

Seminar: Skrivekunst for leselyst

Hvordan kan forfattere, illustratører og tegneserieskapere bli enda bedre på å lage bøker som i seg selv fremmer leselyst?
Ayse Koca

Grønn barnelitteratur på tvers av kulturer

Ayse Koca fra instituttet foreleste om barnelitteratur, bærekraft, ytringsfrihet og menneskerettigheter ved Bath Spa University denne uka.