Torsdag forrige uke var forfatterstudentene på bachelorstudiet fra Norsk barnebokinstitutt ute på praksis i formidling. Turen gikk til Lakkegata skole, der de fikk teste ut sine formidlingsevner i møte med 140 forventningsfulle barn.
Studentene ble delt opp i grupper, hvor hver gruppe utviklet sitt eget formidlingsopplegg. Temaene varierte fra grøss med fokus på kirkegårder, til “Dyr i fantasy”, “Om at litteraturen er død”, og “flauhet”. En av gruppene hadde for eksempel “pinner” som tema og jobbet blant annet med boka: Jeg elsker pinner- og minst 89 grunner til at du også burde gjøre det, av Kristin Storrusten og Victoria Sandøy. De leste høyt for barna og inviterte til dialog om tekstene. Etterpå ble barna tildelt en pinnebyggekit. Elevene fikk slippe kreativiteten løs ved å lage sine egne pinnefigurer, gi navn til dem, og fortelle om deres favorittaktiviteter. Møtet ble en stor suksess, og viste at selv noe så enkelt som pinner kan inspirere til uendelige muligheter og kreativ utfoldelse.
Grundige forberedelser i forkant
– Før de dro til Lakkegata skole, hadde studentene gått gjennom en omfattende prosess. Først fikk de opplæring i formidlingsmetoder og kunnskap om hvordan de best kan treffe ulike målgrupper. Deretter begynte planleggingen av formidlingsopplegget sier Veronica Salinas, Høyskolelektor og emneansvarlig på forfatterstudiet.
– Hver student valgte en målgruppe og alder, og de utviklet konkrete problemstillinger for formidlingen. Etter dette fikk de tilbakemeldinger fra emneansvarlige, noe som ga dem mulighet til å justere og forbedre opplegget før de skulle møte barna, legger Salinas til.
Reell kompetanse for fremtiden
Ved NBI får skrivekunststudentene på bachelor- og masternivå ikke bare trening i kunstnerisk skriving, men også i formidling- en viktig ferdighet for forfattere som ønsker å nå ut til et bredt publikum. De lærer å ta hensyn til flere faktorer når de formidler litteratur: Hvordan treffer du målgruppen din? Hvilke ord, språkstil og virkemidler ønsker du å bruke? Skal du satse på humor, følelser eller fakta for å få frem budskapet? Studentene lærer også om retorikk og hvordan de kan bruke troverdighet, følelser og litteratur med høy kvalitet for å engasjere målgruppen sin.
Vellykket opplegg
Praksisdagen på Lakkegata skole ble en stor suksess, og både lærerne, elevene og studentene var strålende fornøyde.
– Tusen takk for besøket! Lærerne og barna var så fornøyde. Hjertelig velkomne tilbake, sier viserektor Veronica Tangen.
Forfatterstudentene på bachelorstudiet er: Line Straumsheim-Rønsen, Maria Leona Tronsmed Varjord, Therese Husby, Sebastian Aasen Solli, Jenny Caroline W Linder, Johannes Utstøl Johannssen, Ingrid Bjørge Auestad, Stine Paulsberg, Christofer Rolseth, Nicoline Haugsvær, Karina Junker Larsen, Cathrine Marie Hansen, Thuvaraga Ilen Simonsen, Tonje Norea Gauden og Nina Ossavy.