Hopp til innholdet

Sensitivitetslesingen av Roald Dahl

Illustrasjonsfoto: Niklas R. Lello

«Uansett hvilke grunner man har, og om grunnen er legitim, må vi spørre oss selv hva vi fratar våre unge lesere når vi tar vekk det som gjør litteraturen verdt å lese, verdt å oppsøke. Hva er Roald Dahl sine fortellinger uten det ubehagelige, mørke og lettere grense­overskridende? Hva er poenget med barne­litteraturen om ikke den skaper undring, forbauselse og begeistring?» Dette spør instituttets direktør, Nisrin Maktabi-Barkouki i en kommentar på Periskop.no, onsdag 1. mars.

Det handler selvfølgelig om debatten som har rast den siste tiden. Penguin Random House-imprintet Puffin Books varslet nylig at de ville endre deler av teksten i nye utgaver av Roald Dahls bøker, etter at disse var blitt gjennomgått av såkalte sensitivitetslesere.

Strømmelinjeforming

Rettighetene til Roald Dahls bøker forvaltes i dag av The Roald Dahl Story Company, som ble kjøpt opp av Netflix i 2021. Dette poengterer også fagleder for vår forfatterutdanning, Steffen Sørum, i en nyhetssak på Bok365.no:

«Det er som regel kommersielle hensyn i bunn når bøkene skal gjøres tilgjengelig for alle. I dette tilfellet Netflix. Det tristeste med Roald Dahl-saken? At det viser hvor bakstreversk bransjen er. Man vil heller endre fortiden ved å flikke på gamle manus enn å bygge opp nye forfatterskap som treffer tiden.»

Egentlig enighet?

Og selv om dette har skapt enorm debatt, er det påfallende, slik Suzanne Nossel, leder for PEN America påpeker, at det finnes mye enighet om at dette er feil medisin mot muligheten for å bli støtt. Hun mener at folk heller vil håndtere originalverket, og kontekstualisere dette for sine barn. Men det er også stemmer som mener at det ikke er uklokt å endre litteraturen for å tilpasse den en ny tid.

Omfangsrikt ordskifte

Dette er en debatt som har rast i både inn- og utland siden nyheten slapp ut, og nedenfor ser du et lite utvalg av det som har vært skrevet om saken, i form av nyhetssaker, Facebook-innlegg, kronikker, kommentarer osv. Dette er på ingen måte en uttømmende liste, men gir et innblikk i diskursen:

7.4. Aftenposten: Et forsvar for kritisk bekymring

4.3. Stavanger Aftenblad: Tilsynet for høy moral

2.3. Aftenposten: Et forsvar for den sensitive lesning

28.2. Barnebokkritikk: Hvor skrekkelig kan det være?

27.2. Aftenposten: Kjære moralsk forargede kolleger: Det er ikke alltid galt å oppdatere litterære verk

27.2. Vårt Land: Roald Dahl advarte sensitivitetslesere i gammelt lydopptak. Ville sende kjempestor krokodille etter forlaget

27.2. VG: Roald Dahl truet forleggerne med «kjempestor krokodille» om de endret bøkene hans

25.2. The Guardian: Roald Dahl threatened publisher with ‘enormous crocodile’ if they changed his words

25.2. Klassekampen: Total Enighet. Woke eller ikke-woke, er det virkelig spørsmålet?

24.2. Aftenposten: Hvorfor er vi sinte?

24.2. VG: Roald Dahl-forlaget Puffin vil beholde originale verk etter debatt

24.2. Rushprint: Den normaliserte sensuren

24.2. The Guardian: Roald Dahl publisher announces unaltered 16-book ‘classics collection’

24.2. VG: Hvorfor er tjukk et vondt ord?

24.2. BOK365 Roald Dahl-forlag snur

24.2. Bok365: Skyter seg selv i foten

24.2. Aftenposten: Forfatter Nina Lykke mener det å redigere gamle bøker virker mot sin hensikt. – Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner

23.2. Periskop: Roald Dahl, kansellering og kapitalisme

23.2. Lars Mytting forfatter: Offentlig innlegg FB om åndsverkloven

23.2. Klassekampen: Norske forfattere beskytter bøkene sine mot sensur

23.2. Klassekampen: Åndenød. Revideringene av Roald Dahls romaner er til å miste pusten av

23.2. Dagbladet: Dahl må snurre i graven

22.2. Dagsavisen: Forfatterforeningen frykter at endring av bøker truer den frie litteraturen

22.2. Weekendavisen: Brugstekst

22.2. Tidens ånd: Roald Dahl og den klåfingrete nåtiden

22.2. Spaniaidag: Ingen Roald Dahl-forandringer i Spania

22.2. Bok365: Gyldendal kritiske til Dahl-endringer

22.2. VG: Norsk PEN om Roald Dahl-endringene: − Full alarm

22.2. VG: Tom Egeland kontaktet forlaget: – Bjørn Beltø dør med meg, og han forblir albino

22.2. VG: Gyldendal snur – uaktuelt å ta inn alle endringene

22.2. BOK365: Britiske woke-netter

22.2. Facebookinnlegg av Anne Kristin Lande og Åse Kristine Tveit: Omskriving av Roald Dahls bøker – et tilbakeskritt for barnelitteraturen

21.2. Aftenposten: Roald Dahl skal bli mer «tidsriktig». Det er overgrep mot teksten, en forbrytelse mot forfatteren

21.2. Klassekampen: Må danse etter Puffins pipe

21.2. Klassekampen Leder: Smaker godt, dattersodd

20.2. VG: Ingvar Ambjørnsen sjokkert over sensur: Ringte eget forlag med klar beskjed

20.2. Urix: Fordømmer endringar i Roald Dahl sine barnebøker

20.2. Dagsavisen: Gyldendal: Ikke sikkert at Roald Dahl-bøker blir endret i Norge

20.2. VG: Roald Dahls barnebøker renskes for krenkende ord

19.2. NRK Litteratur: Krenkende ord fjernes fra Roald Dahls barnebøker

19.2. Aftenposten: Roald Dahls bøker skrives om. Skal bli mindre støtende

18.2. The Guardian: Roald Dahl books rewritten to remove language deemed offensive