Call for papers: Barnelitterært forskningstidsskrift søker tekster til et spesialnummer om sang og sanglyrikk i nordisk barnelitteratur og -kultur.
Sentralt i barnekulturen
Sang og sanglyrikk er en sentral del av barnekulturen, noe som blant annet kommer til uttrykk gjennom en stor sjangerrikdom. Blant barnesanger finner vi for eksempel voggesanger, rim og regler, moralske sanger, salmer, folkeviser, tema- og sesongbaserte sanger, popsanger og tonesatte dikt. Tekstlinjene og melodiene følger oss fra fødsel til død og spiller en rolle i både religiøse og verdslige ritualer, utdanning, oppdragelse og identitetsdannelse. Barnesanger er et delvis uutforsket område i barnelitteraturforskningen, og mangfoldet som er beskrevet ovenfor, åpner for et vidt spekter av tilnærminger.
Valg av vinkling
Litterære analyser av sanglyrikk for både voksne og barn har lang tradisjon innenfor litteraturstudier, men hovedvekten har vært på teksten. Et eksempel på en mer helhetlig tilnærming er boken Sanglyrikk – teori, metode, sjangrer, redigert av Ole Karlsen og Bjarne Markussen (2022). Her diskuterer forfatterne forholdet mellom ord og musikk, i tillegg til å foreslå metodiske innganger til analyser av sanglyrikk. Analyser av funksjonelle aspekter og brukskontekster representerer en annen inngang til feltet. Andre mulige forskningsområder er historiske eller samtidige analyser av sangrepertoar i barns skole- eller fritidskultur, studier av forfatterskap eller ulike versjoner av samme tekst.
Du kan sende inn nærlesninger og kritiske analyser av sanglyrikk og illustrasjoner, undersøkelser av samspillet mellom ord og musikk, kanon eller sangrepertoar, formidling av barnesanglyrikk og andre tilnærminger til temaet barnesanger og barnesanglyrikk, fortrinnsvis i nordisk barnelitteratur og -kultur. Både enfaglige og tverrfaglige bidrag aksepteres.
Forslag til emner
- Barnesanglyrikk før og nå
- Barnesanglyrikkens plass i mediekulturen
- Tonesetting av barnesanglyrikk og forhold mellom tekst og melodi
- Musikalske arrangementer til barnesanglyrikk
- Motiv og tema i barnesanglyrikk
- Barnesanglyrikkens formidling
- Sangrepertoar: Hva synges for og av barn?
- Sanglyrikk i barnehage og skole
- Barnesanglyrikk og flerspråklighet
- Barnesanglyrikkens funksjoner og situasjoner
- Barnesanglyrikk og ritualer
- Danningspotensialet i barnesanglyrikk
Innsending
Send inn et sammendrag på rundt 300 ord der artikkelens tema og hovedproblemstilling samt teoretisk rammeverk/underbygning skisseres. Frist for å sende inn sammendrag er 15. november, frist for å levere ferdig artikkel på 30 000 tegn er 1. april neste år. Artiklene vil deretter vurderes av to uavhengige fagfeller. Les mer på BLFT sine nettsider.
Send sammendraget til dette nummerets redaktører: Ragnhild Rieber-Mohn: ragnhild.rieber-mohn@hvl.no, Marianne Røskeland: marianne.roskeland@hvl.no og Elin Stengrundet: elin.stengrundet@hvl.no.
Her kan du lese mer om innsending av manus.
Om BLFT
Barnelitterært forskningstidsskrift (BLFT) er et open access-tidsskrift som har som mål å fremme aktuelle tverrfaglige dialoger om barnelitteratur og dens forbindelser til ulike medier og kunstformer. Tidsskriftet tar imot bidrag på norsk, dansk, svensk og engelsk. Alle artikler vurderes av redaksjonen og redaksjonsrådet før de videresendes til to uavhengige fagfeller. BLFT utgis av Høgskulen på Vestlandet og Norsk barnebokinstitutt.