Hun er oppvokst på Ekkerøy i Finnmark og flyttet til London for elleve år siden. I dag jobber Jenny Løvlie som illustratør på fulltid, og deler hjemmestudio med dverghamsteren Louie.
– Hvorfor tegner du?
– Godt spørsmål! Jeg tegner fordi jeg ikke aner hva jeg skulle ha gjort ellers. Jeg har alltid elsket å tegne – fikk strenge brev med hjem fra skolen om at jeg måtte slutte å skrible i margen. Haha!
– Nå tegner jeg fordi det er så gøy å lage barnebøker.
– Vil du fortelle litt om hvordan du jobber?
– Jeg jobber stort sett digitalt, med unntak av de aller første skissene som (nesten) alltid blir til på papir. Når jeg setter i gang med et nytt prosjekt, for eksempel en bildebok så begynner jeg med research. Googler, leser, besøker museum og utstillinger og ser filmer om temaet. Dette er nesten det aller viktigste steget. Det åpner opp for nye perspektiv og innfallsvinkler.
– I fjor da jeg begynte arbeidet på en bok lagt til Serengeti i Tanzania og en bok som handler om insekter tilbrakte jeg en dag i London Zoo. Der leste jeg om, observerte og tegnet dyrene som skulle være med i bøkene. Det er best å kaste et stort nett så man har så mye informasjon som mulig før man begynner å luke ut det som er relevant. Etter at jeg har kost meg med research på temaet begynner jeg å skisse karakterer og komposisjon. Så kommer paletten. Når man jobber digitalt er det ingen grenser for hvor mange farger man har tilgang til, så for å unngå å bli helt overveldet av mulighetene planlegger jeg paletten nøye og holder meg strengt til den. Nå er det på tide å ta grovskissene og lage mer detaljerte skisser og så gå over til farge. Jeg liker å lage ganske enkle skisser så jeg kan overraske meg selv med detaljer i fargestadiet.
– Hvordan går du frem for å illustrere barndom?
– Jeg prøver så godt jeg kan å huske hvordan det var å være liten, verden var så stor og det var så uendelig mye spennende å oppdage. Selv elsket jeg bøker med masse detaljer og små fortellinger i fortellingen. Så jeg legger inn så mange detaljer jeg kan så det tar flere gjennomlesninger før man har sett alt.
– Hvilke forskjeller opplever du mellom britiske og norske oppdragsgivere?
– Jeg opplever at man arbeider tettere med redaktør og forfatter i Norge. Teamet er mindre og det føles mer intimt. I Storbritannia jobber man mer med en designer som har hånd om layout og man treffer ofte ikke forfatter før etter at boken er ferdig.
– Kan du si noe om hva du arbeider med nå?
– Akkurat nå jobber jeg med illustrasjonene til den nye boka som jeg holder på å lage med Marit Larsen: Sofia finner en sang. En nydelig ode til musikk og selvuttrykk. Jeg holder også på å gjøre ferdig The Girl Who Love Bugs skrevet av Lily Murray og den tolvte Boka i serien om Kitty, skrevet av Paula Harrison.
– Er det noen bildebøker du husker spesielt fra din egen barndom?
– Min stor favoritt var Pettson och Findus av Sven Nordqvist. Bøker fulle av moro og rare detaljer. De står fortsatt trygt på hylla her i studioet mitt. Jeg var også veldig glad i tegneserier som Tom og Jerry, Tin Tin og Bamse.