Thomas Madsen, månedens illustratør i oktober 2021

Bevisst mediebruk, Barnevakten, 2019, illustrasjon: Thomas Madsen

Fra en kombinasjon av studio og man cave på Laksevåg i Bergen, mellom kaffemaskin og Playstation, avveksler månedens illustratør arbeidet med støyete gitarspill.

Hvorfor tegner du?
– Det føles nesten merkelig å skulle sette ord på hvorfor jeg tegner, siden dette er en drivkraft som har vært med meg så lenge jeg kan huske. Gjennom oppveksten var det ingen andre interesser som noen gang vokste seg noen gang store nok til å skvise tegning ut av fokus – ikke engang da jeg i puberteten oppdaget noe veldig fascinerende (jenter), som av en eller annen grunn forårsaket at det ikke lenger kom annet enn usammenhengende pølsevev ut av munnen min hver gang jeg prøvde å snakke med en av dem. Da var det jo like greit å fortsette med å tegne noe ukomplisert og forståelig i stedet, som for eksempel spaghetti-spisende robotdinosaurer i det ytre rom.
– I dag er jeg gift, så det ordnet seg jo fint. Og jeg tegner fortsatt. Det finnes nemlig – utrolig nok – alltid ett eller annet forunderlig rett under det hvite på papiret (eller under de hvite pikslene). Og for å finne ut hva som skjuler seg der, er det ingenting annet å gjøre enn å begynne å skrible vekk alt det hvite og begi seg ut på en oppdagelsestur inn i din egen kreative verden.

Hvordan jobber du rent teknisk?
– Jeg tegner 100 prosent digitalt, nærmere bestemt på Wacom Cintiq og Mac. Selv om jeg hovedsakelig jobber i Photoshop, synes jeg at Clip Studio Paint gir den beste og mest naturlige «tegnefølelsen» og jeg tar derfor gjerne hele skissearbeidet der. Så snart oppsett og skisser er unnagjort, fullfører jeg resten av arbeidet i Photoshop.
– Vanligvis har jeg som mål å unngå at illustrasjonene mine får et altfor digitalt preg, og jobber stort sett etter «tradigital» prinsippet, en prosess som er mest mulig lik den jeg ville ha brukt med tradisjonelle medier. Jeg liker å variere mellom ulike teknikker og uttrykksformer der det er mulig, men dette avhengig alltid av oppgaven og hva kunden ønsker.

Du har illustrert en del med læremidler, hvordan vekter du det pedagogiske og det kunstneriske på slike oppdrag?
– Enkelte ganger er oppdragsbeskrivelsen så spesifikk at det er lite rom for kreativ utfoldelse, men mer vanlig er det likevel at jeg blir gitt frie nok tøyler til å skape min egen visjon for illustrasjonene (innenfor visse rammer), og løse oppgaven slik jeg mener tjener budskapet best.

– Hvordan jobber du med kommersielle i forhold til redaksjonelle oppdrag?
– For å si det knusktørt, så er det min fremste oppgave som illustratør å formidle/visualisere budskapet på en god og kommunikativ måte, uansett formål og hva slags type arbeid det gjelder.
Prosessen er den samme, men oppdragene er alltid ulike. Dette er noe av det beste ved denne jobben.

Vil du si noe om hva du arbeider med nå?
– For tiden jobber jeg med en pekebok for småbarn, og nye illustrasjoner til nettportalen Svømmedyktig (regjeringens satsning på svømmeopplæring i skolen.)

Noen bildebøker du husker spesielt fra barndommen?
– Det er først og fremst Disney-bøkene som stikker seg frem i hukommelsen, men «Serafin og hans makeløse mesterverk» og «I Morgentåkedalen» var også to store favoritter. De er fortsatt i hus, og til stor glede for 4-åringen.

Se mer på Thomas Madsens nettsider, eller sjekk ut @illustratortm på Instagram.

Relaterte innlegg