Navigate / search

– Kult å kalle seg student igjen!

Helle Jomaas er blant de første studentene på det nyoppstarta nettstudiet i samtidslitteratur for barn og unge på NBI. Her forteller hun om livet som formidler, og om hvorfor hun har meldt seg på studiet.

Helle Jomaas
Helle Jomaas. Foto: Privat

Du er inne i studiets andre semester, og på vei til å fullføre studiet innen utgangen av året. Men hvor kommer du fra?

– Frem til høsten 2014 var jeg ansatt som litteraturformidler og bibliotekar i en deltidsstilling på ”Barnebiblå”, altså Barne- og ungdomsbiblioteket i Stavanger. Så fikk jeg ny jobb som skolebibliotekar på en barneskole i Stavavanger kommune. Det er jeg hoppende glad for!

Føler meg som en superhelt!

Hva inspirerer deg til å jobbe som formidler?

– Å jobbe som formidler av barne- og ungdomslitteratur på Barnebiblå var en helt fantastisk jobb. Det er like gøy hver gang vi har hatt barnehager på lesestund, skoleklasser på besøk eller trøtte ungdommer som kommer inn og bare må ha en bok på nynorsk (som for all del ikke må være mer enn hundre sider).

– Hver gang vi lykkes med å skape leseglede og finne den rette boka til en låner, føler jeg meg litt som en superhelt. Det å være en motivator for leseglede er min største inspirasjon til å fortsette å jobbe med formidling av litteratur.

Utfordringer

Superhelter møter jo alltid sterk motstand, men lykkes alltid til slutt. Hvilke utfordringer møter du i din hverdag?

– Det å være superhelt i biblioteket er ikke helt uten utfordringer, for eksempel det å finne en bok til en person som absolutt ikke vil lese. Luksusproblemet er selvfølgelig å finne en bok til super leseren som har lest alt, sier Helle.

– Likevel er den aller største utfordringen at bøkene i dag konkurrerer med flere underholdningsmedier enn noen gang før. Her er det viktig at vi som formidlere omfavner ny teknologi og tar det i bruk i formidlingen, for eksempel ved å aktivt bruke digitale arenaer til formidling av litteratur og andre medier i biblioteket.

Styrk formidlingskompetansen!

Hvilke løsninger ser du for deg, da?

– For å møte utfordringen ved at barn og unge stadig får flere underholdningsmedier å forholde seg til, tror jeg det er viktig å styrke formidlingskompetansen blant de som jobber med formidling av barne- og ungdomslitteratur. Vi må jobbe videre med å skape gode arenaer for kompetanseutveksling, der en også kan utfordre og inspirere hverandre til å utvide egen komfortsone.

Hvordan opplever du det å være nettstudent på NBI?

– Faglig påfyll er motiverende og da jeg hørte om NBIs nye nettstudium, samtidslitteratur for barn og ungdom, tenkte jeg umiddelbart at dette var noe jeg hadde lyst å studere. Jeg har et ønske om å styrke egen formidlerkompetanse og ser på dette faget som nyttig i den sammenheng, forteller Jomaas.

– Jeg synes det har vært lærerikt å få flere analyseverktøy i møte med ny barne- og ungdomslitteratur. Studiet er bra lagt opp og jeg er imponert over kvaliteten på forelesningene.

– Dessuten er det sykt kult å kalle seg student igjen!