Nikolai Lockertsen gjorde sin første digitale konseptillustrasjon for film i 2005, jobber utelukkende på nettbrett og bruker sin ekspertise fra film når han illustrerer bøker.
– Hvorfor tegner du?
– Tegning har vært en del av livet mitt så lenge jeg kan huske. Det var vel også noe av det første jeg ble ganske god på, sammenlignet med andre på min alder. Da får man jo skryt og oppmerksomhet, da gjør man det ennå mer og blir ennå flinkere.
– Grunnen til at jeg fortsatt tegner nå er at jeg elsker det og klarer ikke å skru av tegne lysten – og det er slik jeg tjener til livets opphold.
– Vil du fortelle litt om hvordan du jobber?
– Jeg starter en skisse i gråtoner og har da ruten jeg tegner i, ganske liten på skjermen. Jeg tegner alt på iPad med en tegne/male/animasjons-app som heter Procreate.
– Ruten eller canvas jeg tegner på er i starten cirka på størrelse med en mobil-skjerm. Det er alltid lettere å gjøre en rask skisse hvis den ikke er så stor. Jeg jobber da i kun valører til jeg føler komposisjonen er bra. Jeg flipper også canvas horisontalt med jevne mellomrom (speilvender) for å se bildet med et “nytt blikk”.
– Når valører og komposisjonen funker bra som liten skisse (thumbnail), legger jeg farger på toppen. Litt raskt og lekent for å finne en god palett. Når fargene også fungerer godt begynner jeg endelig å zoome inn og male detaljer.
– Hvordan jobber du med lys i dine illustrasjoner?
– Jeg liker å starte bildet midt på gråtone-skalaen. Da kan jeg både gå lysere og mørkere. Jeg skisser opp miljøer med strek-tegninger først. Så setter jeg lyskildene.
– Ut fra det maler jeg hvor lys og skygge skal være. Det er jo kun gråtoner i starten, men når fargene kommer inn må også fargene på lyskildene males. For eksempel måten jeg maler et interiør på er litt i samme rekkefølge som man ville bygget det. De store flatene først, vegger, tak og slikt. Så kommer benker, bord og andre møbler, så småtingene som ligger rundt til slutt. Og alle elementene blir påvirket av lyset som er satt tidlig.
– Hvilke erfaringer fra filmbransjen har vert nyttige når du illustrerer bøker?
– Når jeg maler concept art til film, så må jeg tegne alt mulig rart og få det til å se troverdig ut. Enten det er sci-fi, fantasy, animasjon, skrekk eller komedie. Jeg må mestre mange stiler og egentlig kunne tegne hva som helst i hvilken som helst situasjon, inkludert karakterer. Og stemning og historie-fortelling er viktig i disse tegningene.
– Alle disse verdiene og teknikkene har jeg med i alt jeg gjør. Mine bok-illustrasjoner er nok mer filmatiske enn mange andre illustratører gjør. Så min stil vil jo da også skille seg litt ut.
– Vil du si noe om hva du arbeider med nå?
– Det er mange jern i ilden til enhver tid. Jeg har et prosjekt med NRK gående som har med 2.verdenskrig å gjøre. Jeg illustrerer en bok med cover og innmat. Jobber med et VR-prosjekt for Facebook. Jeg jobbet på Sonic 1 og 2, og nr. 3 er på vei, og så er det noen musikkvideoer og en spillefilm til. I tillegg jobber jeg mye med dem som lager Procreate (den tegne-appen jeg bruker, verdens beste tegne-app forresten) På fritiden går det også i tegning og animasjon, og mine kurs på Schoolism.com.
– Hvor finner du inspirasjon?
– Min største inspirasjon har alltid vært og er fortsatt film. Både live action og animasjon av alle slag. Korte eller lange filmer eller tv-serier.
– Ellers er jeg veldig inspirert av andre kunstnere som Alberto Mielgo, Sergey Kolesov eller Craig Mullins. Jeg digger også nedslitte plasser, forlatte steder og naturen, alt fra urbant til ren natur. Men stedene må ha grodd til over tid. Helt nye moderne steder er ikke så interessant, men kul arkitektur er også spennende.
Portfolio / Instagram: @nikolailockertsen / Nikolai Lockertsens kurs på Schoolism