21. januar ble et nytt forskningsprosjekt i regi av Norsk barnebokinstitutt i samarbeid med Turnéorganisasjon for Hedmark lansert. Det prosjektet skal undersøke, er hvilken betydning selve formidlingen og formidlingssituasjonen får for én av de kunstartene som er representert i DKS; litteraturen, og nærmere bestemt det som kalles moderne barnelitteratur.
I disse dager er administrasjonen av DKS under omorganisering samtidig som finansieringen styrkes (se Kulturdepartementets pressemelding fra 18.8.2015). Det er derfor på sin plass å drøfte hvordan DKS påvirker kunstformidlingen.
Forskningsprosjektet skal undersøke forholdet mellom barnelitteratur og formidling i møte med barn og unge i skolen, herunder hvordan dette forholdet kan påvirke utformingen av nye barnelitterære verk, hvordan de verk som blir presentert gjennom DKS blir lest, opplevd og oppfattet, og på denne bakgrunn også forståelsen av hva barnelitteratur er og kan være. Prosjektet søker å gi svar på forholdet mellom litteratur og formidling, svar som kan være relevante både for kunstnere og formidlere når målet er å nå leseren og gi barn kunstopplevelser.
Nylig ble NBIs direktør Kristin Ørjasæter intervjuet om prosjektet på Periskop.no:
– Vi skal ikke primært telle forestillinger, men studere formen; hva den muntlige formidlingen, og de ulike litteraturforestillingstypene som sendes ut i skolene i DKS-regi gjør med forestillingen om hva barnelitteratur er, og kan være, sier hun, og fortsetter:
– Det er en grunnleggende hypotese for forskningsprosjektet at de situasjonene DKS skaper er med på å løfte litteraturen ut av den skriftlige formen, ut av det mediet det litterære innholdet opprinnelig er formet i, og «tilbakeføre» litteraturen til en kollektiv muntlig situasjon.
Les hele intervjuet på Periskop.no
Se lanseringsprogrammet her
Se sammendrag av prosjektbeskrivelsen her
Se den fullstendige oversikten over prosjektet her